Gå til innhold
Arkivverket
Stig Nyberg

Tidsoptimalisering i "den nye løsningen"

Recommended Posts

Stig Nyberg
Problemene med den gamle løsningen for skannede kirkebøker har tvunget meg over på den nye, og jeg vil fortelle litt om mine førsteinntrykk:

Når man blar gjennom en kirkebok på leting etter noe, er det viktig at dette kan skje på en mest mulig tidseffektiv måte. Selv har man kanskje en langsom PC og langsomt nett, og det kan også være stor trafikk mot nettsidene.

Et problem med den nye løsningen er at forskyvningen av en forstørret kirkebokside skjer ved ved å dra den med musa, mens blaing skjer med å sette musemarkøren på ">" symbolet og så trykke. Det ville blitt mer tidsoptimalt om man kunne manøvrere opp og ned på siden med page up/down tastene (som i den gamle løsningen) og kanskje også sidelengs ved hjelp av tabulator-tastene. Så kunne musemarkøren stå fast på ">" slik at man når som helst kunne bla med et klikk. (Man kan også bla med "shift pil", som krever to tastetrykk. Er det mulig å heller bare bruke "pil"?)

Jeg tror det fremdeles ville være ønskelig om knapperaden kunne gi mulighet for å bla 5 eller 20 sider i fullskjermmodus. Å gå ut av den for å bruke scrollbar'en er litt tungvint. Og så en liten ting: Noen kirkeboklister kan ha menn på annenhver side og kvinner likeså. Det kunne være mye tid å spare om det også fantes en knapp som blar 2 sider!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Angående pageUp/pageDown, så har denne funksjonaliteten blitt borte i nåværende versjon. Den kommer tilbake i neste uke ved en ny oppdatering av løsningen.

Tabulator kan vi ikke bruke, for den er viktig for å kunne bla mellom menypunkter og verktøy.

Når det gjelder navigeren med shift-pil og ellers bruk av hurtigtaster er et veldig mange meninger. Det foreligger veldig mange alternativer og ønsker, men ingen av alternativene vil etter vår vurdering gi noen bedring uten å gå ut over noe annet. Så inntil vi finner et godt kompromiss lar vi det være som det er.

Angående bla 2, 5 og 20 sider vil medføre minst 6 nye knapper. Det er allerede flere knapper enn det vi kunne ønske oss.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Jeg har kvernet og tenkt videre på dine innspill.

Angående det med å bla to og to sider: Kjønnsdelte lister blir indeksert. Ta f.eks ministrialbok A4 her: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives%5B%5D=no-a1450-07000000000418&parishes%5B%5D=1247S2&sourcetype%5B%5D=MINI&start_year=1825&end_year=1845&text=

Her er det listet ut tilgjengelige listetyper: dpdp (k)dp (m)kfkf (k)kf (m)vigr,gr (k)gr (m)ifufvava (k)va (m)ns

dp står for dåp, og dp (k) står får Døpte kvinner. Det ser du også ved mouseover. Hvis du klikker inn på den, ser du at filteret for "Fødte og døpte" er markert brunt, dvs. at du kun blar innen fødte og døpte. Men her blar du blant fødte og døpte uavhengig av kjønn. Her kan vi faktisk lage et filter til. Dersom det er kjønnsdelt kan vi vise filter for menn eller kvinner. Det betyr at om det som her er døpte kvinner fra s. 49 og døpte menn fra side 2, eller om det er kvinner og menn på annenhver side, så vil du kun bla for døpte kvinner hvis det er det du ønsker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.