Gå til innhold
Arkivverket

Max Wullf Rotmann, far til skuespillerinnen Ida Rotmann


Lena Sjøstrøm Møller
 Del

Recommended Posts

Hei, leter etter info om Max Wullf Rotmann, (født 23.april 1890? Mitaa i Lettland ( Mitau, Jelgava, Latvia). Landets navn på norsk er Latvia, tidligere er også Lettland og Letland benyttet.) som skal være far til Ida Rotmann, skuespillerinne, ( Birth of Daughter Ida Rotmann(1916–1942) 23 May 1916 • Oslo, Oslo, Norway. Death of Daughter Ida Rotmann(1916–1942) 01 Dec 1942 • Auschwitz, Malopolskie, Poland).

 

Hun ble gift med Elias Gorwitz/Gorvitz i august og ble så sendt til polen i november 1942.

 

Finner Max sitt spørreskjema for jøder som ble utfylt her i Norge. Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db20100219311152.jpg

 

Max var gift med Sara og hadde barna Ida og Leopold med henne, Ida født i 1916 i Kristiania. Hele familien ble drept under krigen. Max kom til Norge i 1908 og Sara i 1913, ref. Spørreskjema for jøder...

 

Når jeg googler Max, finner jeg en person med samme navn i forbindelse med et drap i Trondheim i 1928. Her omtales denne Max som storforbryter og drapsmann.

 

http://digitaltmuseum.no/011025364285/drap-i-kongensgt-1928

 

 

Er dette samme mann? Det virker som det...

 

Med vennlig hilsen

 

Lena Sjøstrøm Møller

Endret av Lena Sjøstrøm Møller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923
Navn     Født     Fødested     Kj     Famst     Sivst     Erverv     Arb.giv     Bosted     Leil.     Menighet     Fil     
Bentse Gauz     21.05.1865     Rusland     m         g     Handelsmand         Karl den 12 tes gate 30     21     Vår Frelser     Bunke183k
Marie Gauz     10.11.1866     Rusland     k         g     Husmor         Karl den 12 tes gate 30     21     Vår Frelser     Bunke183k
Sara Rottmann f Gauz     27.05.1892     Rusland     k         f     Husmor         Karl den 12 tes gate 30     21     Vår Frelser     Bunke183k
Jacob Gauz     14.11.1908     Rusland     m         ug             Karl den 12 tes gate 30     21     Vår Frelser     Bunke183k
Ida Rottmann     23.05.1916     Kristiania     k         ug             Karl den 12 tes gate 30     21     Vår Frelser     Bunke183k
Leopol Rottmann     20.05.1917     Kristiania     m         ug             Karl den 12 tes gate 30     21     Vår Frelser     Bunke183k

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han døde i Auschwitz i januar -44, 52 år gammel, står det på denne listen:  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Jewish_deportees_from_Norway_during_World_War_II

 

Rottmann     Max Wulff     23-Apr-1890     Oslo     Oslo     Roofer     26-Oct-1942     26-Nov-1942     Donau     Jan 43     52     Auschwitz

 

Da er det en med nesten samme navn, som døde i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet i innlegg 1:

 

Fødselsdatoen (23.april) på drapsmannen i Trondheim stemmer med andre kilder vedr. Max Wulff Rotmann, men i Trondheim er fødselsåret oppgitt å være 1889, - ikke 1890.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fødselsdato og fødested på  Max Wulff Rottmann (spørreskjemaet )og  Max Wulff Rotmann i Trondheim .

Men fødselsåret avviker med 1 år.

 

 http://www.arkivverk...00219311152.jpg

 

----

 

Beskrivelse
Gjenstandene som er montert på papplate med ramme (knivspiss, bilde) stammer fra drap i Kongensgate natt mellom 19 og 20 mai 1928, hvor den kjente storforbryteren Max Wulff Rotmann drepte vognmannsdreng Erling Rønning. 
På montasjen er det en beskrivelse av hvor knivspissen ble sittende igjen med mere, samt foto av åsted og gjerningsmann. Nummeret er 511 fra tidligere reg.
A: Viser knivspissen som ble sittende igjen i ryggen på Erling Rønning.
B: Rønning ble først stukket i munnen så to tenner falt ut og ble funnet på gaten.
C: Foto fra X av Kongensgt. og Lillegt. hvor drapet fant sted.
D: Foto av drapsmannen Max Wulf Rottmann, f. 23.04.1889 i Letland.
E: Fotoet viser hvorledes knivspissen "A" sto i ryggen på Rønning.
F: Resten av mordvåpnet- "kniven" hvormed drapet ble forøvet.

http://digitaltmuseum.no/0110253

 

64285/drap-i-kongensgt-1928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Sakset fra Arbeiderbladet 1934 . 05 . 11 . Ønsker opplysninger om etterkommere etter barn han faktisk ble far til i norske byer før / etter skilsmissen og som unnslapp Auschwitz . Navn er jo forandret så det er nåla i høystakken å bla i kirkebøker - - -

001.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digresjon ; vedr. dødsfallet i Bergen 1968 : Rottmann er et ikke helt sjeldent navn så Max Randulf ( = Rudolf ) Rottmann f. 01.01. 1913 - d. 29 . 07 . 1968  har vel trolig lite med Maximillan fra Lettland ( Latvia ) å gjøre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2016 den 23.24, Anne-Lise Hansen skrev:

Han døde i Auschwitz i januar -44, 52 år gammel, står det på denne listen:  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Jewish_deportees_from_Norway_during_World_War_II

 

Rottmann     Max Wulff     23-Apr-1890     Oslo     Oslo     Roofer     26-Oct-1942     26-Nov-1942     Donau     Jan 43     52     Auschwitz

 

Da er det en med nesten samme navn, som døde i Bergen.

.

.

Det ble rettet på i april i fjor....?   

 

(Jeg burde be moderator om å få streket over setningen, dersom ikke rettelsen i setningen under er tydelig nok..)

Nå har jeg fått hjelp til å streke over setningen og lenken til dødsfallet til den andre og feilaktige personen.

Takk til moderator.

.

Endret av Anne-Lise Hansen
For å tydeliggjøre at feilen er rettet i innlegg #3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En etterlysning slik du har formulert den i denne tråden kommer nok ikke til å få noe resultat, for du etterlyser etterkommere av

  • ikke navngitte personer
  • født hvor som helst i Norge
  • i løpet av en tidsperiode fra omtrent 1917 og et usikkert antall år framover.

 

Det hadde kanskje vært mer hensiktsmessig å legge inn at du søker nålevende etterkommere av navngitte personer. Da kan det hende noen vil ta kontakt, men de må jo vite hvem de skal ta kontakt med. Om du oppretter et nytt tema, bør du endre visningsnavnet ditt fra Anonymus til eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever riktignok i en helt annen tid nå , men siden dette er så fortiet / skambelagt velger jeg ikke å stå fram som hans beviselige dattersønn . Ble som barn fortalt at M.R. fikk flere barn med forskjellige kvinner . For min del kommer det opplagt ikke noe konkret ut av denne diskusjonen så jeg overlater til andre å søke etter videre informasjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår. 

 

Fra 1916 ble bidragsinnkreving et offentlig anliggende, så det kan være det finnes opplysninger hos aktuelt Statsarkiv. Det er 80 års klausul, men de med partsrettigheter kan få innsyn i sakene, såvidt jeg forstår. Informasjon her:

http://www.arkivsenteret.no/nyveileder/personopplysninger/barndom/farskaps-og-bidragssaker/

 

Det kan være informasjon å få der. ikke minst om oppholdsstedet til barnefaren, for videre leting etter slektninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde : Trondhjems Adressebok . 1921 ( ingen oppl. ) 1922 Max Rottmann , blikkensl. bodde Voldsminde 10 . 1923 - 1924 Max Rottmann , blikkensl. bodde Bratørveiten 21 . For 1925 ingen oppl . Heller ingen oppl. i Oslo Adressebøker 1927 , 1929 , 1933 . I Oslo Adressebok for 1934 står oppført Rottmann , M W , blikk - og aluminiumsrepr. verksted . Bopel Mandallsg. 6 / 8 .

Endret av Anonymus
Suplerende opplysninger .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 16.2.2017 den 1.38, Anonymus skrev:

Sakset fra Arbeiderbladet 1934 . 05 . 11 . Ønsker opplysninger om etterkommere etter barn han faktisk ble far til i norske byer før / etter skilsmissen og som unnslapp Auschwitz . Navn er jo forandret så det er nåla i høystakken å bla i kirkebøker - - -

001.JPG

Jeg hadde en grandtante som fikk barn med Max, og når jeg leser om hans barn i Oslo - Ida og Leopold kan jeg ikke bli annet en imponert over hans etterkommere. Historien om Ida er jo en fortelling om en ressurssterk jente med en imponerende vilje - men, med en tragisk skjebne. Så kjenner jeg jo selvfølgelig min grandtantes slekt, også de er noen flotte og ressurssterke personer. Så jeg synes derfor, at man skulle prøve å finne og etablere en kontakt mellom etterkommerne.

Selv skal jeg til Jødisk museum for å høre mere om Ida og Leopold i den nærmeste framtid, ta kontakt om dette høres spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jarl skrev:

Jeg hadde en grandtante som fikk barn med Max, og når jeg leser om hans barn i Oslo - Ida og Leopold kan jeg ikke bli annet en imponert over hans etterkommere. Historien om Ida er jo en fortelling om en ressurssterk jente med en imponerende vilje - men, med en tragisk skjebne. Så kjenner jeg jo selvfølgelig min grandtantes slekt, også de er noen flotte og ressurssterke personer. Så jeg synes derfor, at man skulle prøve å finne og etablere en kontakt mellom etterkommerne.

Selv skal jeg til Jødisk museum for å høre mere om Ida og Leopold i den nærmeste framtid, ta kontakt om dette høres spennende ut.

 

 

Hvordan skal man ta kontakt med deg, når du ikke presenterer deg med fullt navn, slik forumreglene krever? Ikke følger du dette temaet heller, for det er det bare trådstarter og undertegnede som gjør. Det innebærer at du ikke får melding om nye svar i tråden og at en ikke får kontakt med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Huff da😉

Prøvde bare etter beste evne å følge med, sånn er det når man går fort fram.

Ikke alltid man lykkes på første forsøket, men på Jødisk museum ble jeg godt mottatt - det var utrolig spennend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Hei!

 

Under granskning av min kones slekt i Bergen har jeg snublet over familien Rottmann som er godt beskrevet på Snublestein.no: Snublesteiner

 

Her er Max Wulff Rottmann beskrevet, med i alt 5 barn. Hans barn "fra et tidligere forhold" er sønnen Max Randolf Rottmann som han fikk utenfor ekteskap sammen med Birgit Randine Olsen fra Bergen. https://www.digitalarkivet.no/kb20060508110455 og https://www.digitalarkivet.no/kb20050425030336. Max Randolf Rottmann døde i Bergen 29.07.1968 som beskrevet tidligere.

 

Max Randolf Rottmann ble gift i Bergen og har flere etterkommere.

I tillegg til sine to barn i et kortvarig ekteskap med Sara Schiffer Ganz i Oslo fikk han to barn i Trondheim, Margaret f 1923 og Sonja f 1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.