Gå til innhold
Arkivverket

Hva ble denne fangen på Arkivet dømt for?


Recommended Posts

Hei,


jeg vil gjerne vite hva denne fangen på Arkivet i Kristiansand ble dømt for under krigen:


 


Sørensen, Benny Kaspara   Kristiansand   27.8.1903   Ukjent/Unbekannt/Unknown  10.4.43–29.6.43: Kristiansand, Grini


 


Hun satt på Arkivet i perioden 10.04.1943 - 29.04.1943, og på Grini 30.04.1943 - 29.06.1943, da hun ble løslatt. 


Hennes fangenummer på Grini var 7458.


Hennes virkelige fødselsår var egentlig 1901, ellers med riktig dato. Jeg er kjent med at hun kan ha brukt 1903 i noen sammenhenger. Hun var født i Oddernes. Hun hadde også en datter, Karin, født 14.7.1941. Er det noen opplysninger om hva som skjedde med henne da moren ble arrestert?


 


Jeg har tidligere sendt denne forespørselen til Stiftelsen Arkivet, uten å få noe svar.


 


Vennlig hilsen,


Stig Nyberg


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke se å ha opplysninger om hva kvinnen hadde gjort før arrestasjonen. Vi antar at hun var politisk fange. Det er ikke slik at politiske fanger ble dømt, men altså arrestert. Se for øvrig vår informasjon her:

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kristiansand/Nettutstillinger/Andre-verdenskrig/Politiske-fanger

 

Når det gjelder barnet, kan det jo hende at hun ble ivaretatt av barnevernet. Ta eventuelt kontakt med Kristiansand kommune om dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei Stig Nyberg,

 

jeg er barnebarn av Karin. Jeg har dessverre ingen informasjon om Benny Sørensen - men jeg har mye informasjon om Karin hvis det er av interesse.

 

mvh

Patrick Hansen

Sendt deg mailen min på privatmelding

 

 

Hei,

jeg vil gjerne vite hva denne fangen på Arkivet i Kristiansand ble dømt for under krigen:

 

Sørensen, Benny Kaspara   Kristiansand   27.8.1903   Ukjent/Unbekannt/Unknown  10.4.43–29.6.43: Kristiansand, Grini

 

Hun satt på Arkivet i perioden 10.04.1943 - 29.04.1943, og på Grini 30.04.1943 - 29.06.1943, da hun ble løslatt. 

Hennes fangenummer på Grini var 7458.

Hennes virkelige fødselsår var egentlig 1901, ellers med riktig dato. Jeg er kjent med at hun kan ha brukt 1903 i noen sammenhenger. Hun var født i Oddernes. Hun hadde også en datter, Karin, født 14.7.1941. Er det noen opplysninger om hva som skjedde med henne da moren ble arrestert?

 

Jeg har tidligere sendt denne forespørselen til Stiftelsen Arkivet, uten å få noe svar.

 

Vennlig hilsen,

Stig Nyberg

 

 

Endret av Patrick Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.