Gå til innhold
Arkivverket

Hans Jacobsen Wulf og kone Maren Nielsdatter Dorph-Deres sønn Peder født ca. 1681 på Idd ved Halden


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg er temmelig sikker på at jeg har funnet Peder Hansen Wulf sønn til Hans Jacobsen Wulf og Maren Nielsdatter Dorph.

Vil gjerne ha tilbakemeldinger om noen har andre opplysninger som kan hjelpe til å

identifisere at det er riktig person som jeg har funnet.

 

Peder var i 1719 på Gimsøy kloster. Han giftet seg i 1720 i Solum i Telemark med Karen Knudsdatter Tislev.

 

De fikk barna: De jeg har funnet.

1. Hans Jacob født 1721- som første barn sikker oppkalt etter Peders far Hans Jacobsen Wulf.

2. Mette Blehr Pedersdatter 1722 - oppkalt etter Karens mor Mette Ludvigsdatter Blehr.

3. Maren Pedersdatter født 1724- oppkalt etter Peders mor Maren Nielsdatter Dorph.

4. Knud Pedersen født 1727-oppkalt etter Karens far Knud Pedersen Tislev.

5. Petronelle Pedersdatter født 1729 - oppkalt etter Peder Hansens Wulfs søster Petronelle.

6. Knud Pedersen født 1730. -Da må den første Knud ha dødt før 1730.

7. Ludvig Albert Pedersen født 1733 - Oppkalt etter morfar samt Karens bror.

8. Elen Marie Pedersdatter født 1735 - Oppkalt Elen etter Peders søster 

9. Knud Pedersen født 1738 - Da døde den andre Knut før 1738.

10. Agnete Fredrikke født 1741 - Oppkalt Agnete etter Peders søster Agnete.

11. Petter Mathias født 1743 - Oppkalt Mathias etter Peders bror Mathias.

Alle barn er født på Solum i Telemark.

Dette må da være Peder sønn til Hans Jacobsen Wulf- når man ser på all navneoppkalling og i riktig rekkefølge når det gjelder besteforeldrene.

Kom gjerne med synspunkter.

Her er skiftet etter Peders kones mor Mette Ludvigsdatter Blehr. Her er Peder nevnt.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000499673

 

Peder Hansen Wulf død 81 år 1763 på Solum og begravet 27 september. Det stemmer ca. med det året han skal ha blivit født 1681.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1410&idx_id=1410&uid=ny&idx_side=-120

Siste kolonne -høyre side.

 

Fant en Maren Pedersdatter Wulf i Bamble -Gift 2 ganger med Klokkere.

Regner kanskje med at det er Peders datter.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Pedersdatter Wulf- Antakelig datter til Peder Hansen Wulf

Gift 13 mars 1771 i Bamble med enkemann og Klokker Lars Flugsrud. Det var hennes 2) ekteskap 

Gift 1) gang 1766 også i Bamble med Simon Børgesen også klokker.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7822&uid=ny&idx_side=-51

Høyre side.

 

På venstre side gifter Else Dorothea Wulf seg med Skipper Erich Sørensen

Hun er datter av Sogneprest til Bamble Engebreth Olsen Wulf som igjen er sønn til Ole Hansen Wulf (Bror til Peder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for den oversikten Leif- Ser at du har kommet frem til de samme barnen som jeg, bortsett

fra at jeg hadde misset søn Mathias i 1731 og at du ikke hadde foreldrene til Peder Hansen Wulf.

 

Ser også at broren - (ganske sikker nå på at Ole Hansen Wulf er hans bror).

Ole Hansen Wulfs eldste sønn heter også Hans Jacob. Han var Klokker på Vinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Peder nevnes sammen med en bror - tror det er Ole - i pantebøkene for Idd og Marker ca1740. En av brødrene hadde oppholdssted i Telemark.

Vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den informasjonen.

Var inne i pantbøkene for Idd og Marker.

Veldig mye og tidkrevende å gå igjennom uten nærmere informasjon.

 

 

Et skifte etter Peder Wulf hadde vært tingen.

Men kan ikke se at det finnes. 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha det i minne neste hang jeg støter på det. Men det var under Idd, ikke under noen av de andre sognene. Det gjaldt også salg eller pant av gårdspart, men husker ikke om det var Torp, Ystehede eller en annen gård. Hadde det vært Ystehede, ville jeg sikkert husket det - en part av Torp er nok mest sannsynlig:-)

Vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.