Gå til innhold
Arkivverket

Opprop: La oss få tilgang til emneknaggene!


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til de siste innleggene i denne tråden

 

https://forum.arkivverket.no/topic/179351-informative-overskrifter-savnes-navn-aarsted-fylke-skal-man-ikke-forvente-at-dette-finnes-i-en-overskrift-nb-tyding-av-kilder-har-et-eget-forum/page-6

 

og bringer spørsmålet om emneknagger opp som en ny tråd.

 

I forbindelse med nyheten om at det er lagt ut bilder fra Esso sitt arkiv,

 

https://forum.arkivverket.no/topic/201192-finn-din-lokale-bensinstasjon-fotoarkiv-åpnet-og-vi-trenger-din-hjelp/?hl=esso

 

oppdaget jeg at Anette hos Digitalarkivet hadde lagt til en rekke tagger, eller emneknagger i tråden. Dette gjorde meg nysgjerrig, og jeg kontaktet henne via en PM for å undersøke nærmere. Hun kunne fortelle at hun trodde dette var en funksjonalitet som var tilgjengelig for alle, og hun sendte meg denne screen-shot'en

 

http://www.awesomescreenshot.com/image/1032440/915c717f9d61304b1590e17d5a5e7475

 

for å vise hvordan hennes skjermbilde ser ut ved opprettelsen av et nytt emne i forumet.

 

I PM'en anmodet jeg henne om å forhøre seg internt om hvorvidt dette er en funksjonalitet som kan gjøres tilgjengelig for alle brukere. Dette var 26. februar i år. Siden har det vært stille.

 

Derfor oppretter jeg dette emnet for å se om det kan være interesse blant brukerne av forumene for å få emneknaggfunksjonaliteten tilgjengelig for oss alle, og for å eventuelt trykke litte granne på for å få det til.

 

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant!

Spørsmålet er vel om fri tilgang til å skrive emneknagger fort kan bli misbrukt når «hvem som helst» kan tagge innlegg med «hva som helst». Men det er kanskje mulig å legge inn en begrensning på f.eks. 5 emneknagger?

 

Dette har vel vært et savn helt siden det gamle forumet.

 

Ja, vi ønsker oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne funksjonaliteten i forum var ukjent for meg, da jeg også kun er "menig" bruker på forumet. Emneknagger er en fin ting!

 

Jeg tenker at vi må få satt oss inn i hvordan denne funksjonaliteten fungerer, og deretter evaluere om det kan være sider ved dette som kan bli misbrukt, og i hvilken grad det er problemtatisk. Så får vi komme tilbake til saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir åpnet for alle, håper jeg dere kan endre ikonet for emneknagg... Jeg synes det er layoutmessig forstyrrende med de mørkeblå 'flekkene', (som jeg flere ganger har tatt meg i å skulle vifte bort fra skjermen..  :D  )  Om ikonet kanskje kan få svakere farge eller tas bort, eller erstattes av noe annet, så ville det hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det kan være en farbar vei å etablere et forhåndsdefinert sett av emneknagger, slik at det ikke blir helt kaos. Jeg tror også det ville vært lurt å føye til en emnesky i forumet, slik at vi som brukere enkelt kan klikke oss inn på populære emner.

 

Imidlertid tror jeg også at ulempene er mye færre enn fordelene - både i forhold til å skape meningsfull navigering i de ulike trådene, og til å søke seg tilbake i gamle emner. For min egen del går jeg fra tid til annen inn og forsøker å finne gamle tråder som omhandler reisende/tatere, noe som i dagens system kan være utfordrende, da emnetitler ikke alltid er like informative. 

 

Om Digitalarkivet skulle velge å gjøre emneknaggene tilgjengelige for alle, så kan det jo kanskje være en ide å lage en liten idemyldring her i denne tråden i forhold til hva vi som brukere kan oppleve som hensiktsmessig.

 

En ulempe ved å begrense bruken av emneknagger til et forhåndsoppsatt utvalg er at nyansene lett blir borte. En annen måte å bidra til mindre anarki i en slik funksjonalitet på er å etablere en lett tilgjengelig veiledning i hvordan man bruker emneknagger på en hensiktsmessig måte.

 

Det kan være en ide å utforske de mulighetene denne funksjonaliteten kan gi, heller enn å umiddelbart fokusere på utfordringene og problemene. Jeg tror en konstruktiv tilnærming kan føre bedre avsted enn en problemorientert tilnærming.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

PS. Jeg syns at søkefunksjonene i nye Digitalarkivet er et godt eksempel på at ting blir vanskeligere ved å ta bort fleksibilitet. Min opplevelse er at søkefunksjonaliteten i gamle Digitalarkivet, der valgene 'begynner med' - 'inneholder' og 'er lik' ga en mye bedre mulighet til å begynne bredt, og innskrenke søkene etterhvert. Det er fordeler og ulemper med ethvert system - la oss forsøke å finne frem til noe som kan være gavnlig for både veldig avanserte og veldig uerfarne brukere.

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.