Gå til innhold
Arkivverket

Charlotte Karsen f. 1885 på Askøy - gift Blomqvist i Sverige - hjelp!


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

I 1910 bor det en enslig mor i Standgaten i Florø. Hun heter Charlotte Karlsen, og er født på Askøy utenfor Bergen i 1885. 10.10 1910 føder hun Ester Mathilde som blir døpt i Florø krk 06.11.1910. Barnefaren er matros Jonas Stefanus Johnsen Rødsand.


 


9. januar 1915 får Charlotte Karlsen en ny uekte datter, Edna Constanse f. 09.01.1915. Barnefaren var smed Ingvald Olaf Mosen Tennebø fra Måløy.


 


Jeg har idag fått vite at hun dro til Sverige og giftet seg med en Blomqvist. Hun kan jo ha truffet ham i Florø og så reist til Sverige. Hun hadde tenkt seg en tur tilbake til Askøy/Bergen i 1939/40, men turde ikke pga urolighetene som var før krigen.


Finnes det noen der som kan tipse meg om hvordan jeg kan prøve meg på å finne neo i Sverige på dette tynne grunnlaget ?


 


mvh


Bente Borgen


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne i Sveriges Dødbok men er ikke sikker på om det er den rette. Har du lenke til fødsel/dåp i kirkeboka for Askøy?                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

Blomkvist, Charlotte Marie

Skogshyddan, Brantåsa
340 36 Moheda
(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 10/5 1975.

Kyrkobokförd (1971) i Moheda, Alvesta kn (Kronobergs län, Småland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.

Född 19/12 1887 i Norge.

Gift kvinna (25/3 1940).

Födelseförsamling i källan:
No

Källor:
MTL 71 / RTB 75

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektemannen hennes:

.

18870831-2817

Blomkvist, Oskar Arvid Elias

Furuliden
340 36  Moheda

Död 29/11 1977.

Kyrkobokförd (1976) i Moheda, Alvesta kn (Kronobergs län, Småland). Mantalsskriven (1976) på samma ort.

Född 31/8 1887 i Alseda (Jönköpings län, Småland).

Änkling (10/5 1975).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Alseda (Jönköpings län)

Källor:
RTB 77 / SPAR 80
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sveriges Befolkning 1970 bor Charlotte sammen med sin mann i Moheda. Her er også fødselsår oppgitt til 1887.

Hedvig f. 1918 bor også på samme adresse.

 

Hedvig bor i Moheda i 1990:

 

 

Blomkvist, Hedvig Elvira

Mantalsskriven i Moheda (Alvesta kn, Kronobergs län, Småland), fastigheten På Församlingen Skriven.

Född 16/1 1918.

Ogift kvinna.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges dødbok:

 

 

Blomkvist, Hedvig Elvira

Rytterivägen 11
360 44 Ingelstad

Död 23/1 2003.

Folkbokförd i Östra Torsås, Växjö kn (Kronobergs län, Småland).

Född 16/1 1918 i Norge.

Ogift kvinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk ! ! ! !

Dette er den riktige Charlotte...

Ser av innlegget til Anbytarforumet fra 2005 at hun har en sønnesønn som heter Bo Conny Blomqvist.

Han skriver også at den ene søsteren hennes dro til Amerika/Canada og at hun kanskje het Lisa. Hun het Leonora.

Skal ha et lite treff for hennes barnebarn i morgen, og det var i denne forbindelse at jeg fikk høre at hun hadde flyttet til Sverige. Så spennende om det var også mulig å finne navnet på hennes sønn....

Bo Conny Blomqvist er nok et vanlig navn i Sverige, og ikke er det godt å vite hvor man kan lete etter ham.

 

Om noen har noen gode forslag, kan de sendes til meg på mail: bente.e.borgen@gmail.com

 

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Ann-Mary!

Jeg er ikke medlem av Ancestry så jeg får ikke kontakt med ham den veien.

Men takk likevel!

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning: Har sendt pm til Bente med opplysninger om  Charlotte Marie Blomkvist og hennes barn i Sverige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN, TUSEN takk til dere som hjalp meg med Charlottes svenske familie.

Jeg sendte mail til Bo Blomkvist. Han ble veldig glad, og kunne fortelle dette:

 

"Så trevligt att höra från norska släktingar. Jag har sökt i många år men inte fått någon kontakt förrän nu med dig.

Nej jag visste inte att att Charlotte hade fler tidigare barn. Hon fick ju en son i Ålesund med en herr Lauridzen. Sonen hette Karl Martin.
 
Så nå ble jeg veldig nysgjerrig på når Karl Martin Lauritsen fra Ålesund kan være født?
Mellom 1915 og 1920? 
 
Det skal vel mye til at jeg får så mye og rask hjelp som i går, men send gjerne mail til meg om det er noen som vet eller finner noe: bente.e.borgen@gmail.com
 
mvh
Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sveriges Dödbok:

 

19160612-6637

Blomkvist, Karl Martin Lauritzen

Forsstenag 4D
416 51  Göteborg

Död 18/3 1985.

Kyrkobokförd (1986) i Härlanda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1986) på samma ort.

Född 12/6 1916 i Norge.

Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Härlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
Björkekärr, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
No

Källor:
RTB 85 / SPAR 90
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Martins far i 1900: Gustav Lauritsen

 

Litt usikker på hvilken av disse det er. Her i 1910: Gustav Sundgot

Denne siste er døpt Gustav Elias, så da er nok ikke dette barnefaren, men han over i 1900-tellingen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemte. Gustav Ingvald Lauritsen er født 6/8-1890:

Møre og Romsdal fylke, Ulstein i Ulstein, Klokkerbok nr. 509C02 (1883-1922), Konfirmerte 1905, Side 230
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070327610492
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070327610492.jpg
(Nr. 13)


Dåpen 31/8-1890:

Møre og Romsdal fylke, Ulstein i Ulstein, Klokkerbok nr. 509C02 (1883-1922), Fødte og døpte 1890, Side 26
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070327610311
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070327610311.jpg
(Nr. 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så blir det opplyst: 

"Oscar jobbade som stenarbetare på järnvägen mellan Kiruna och Narvik och det var så han träffade Charlotte i Ålesund eller Haugesund. De bodde på Prästgatan 12 i Haugsund."

 

Så tenker jeg: Kan Arthur og Hedvig være født i Haugesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Oscar Arthur i Skåre;

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skåre i Haugesund, Ministerialbok nr. A 10 (1909-1935), Fødte og døpte 1919, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1771&idx_id=1771&uid=ny&idx_side=-74
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050901060595.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Hedvig Elvira i Skåre:

Kildeinformasjon, Rogaland fylke, Skåre i Haugesund, Ministerialbok nr. A 10 (1909-1935), Fødte og døpte 1918, side 69.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1771&idx_id=1771&uid=ny&idx_side=-69

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050901060590.jpg

 

Da hadde du rett, Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.