Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Christopher Olsen i Lødingen i Nordland?


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Jeg har at Chriostopher giftet seg i 1774 med Ahlet Hansdatter. Ved folketellingen i 1801 var han på Limskjelvik (52 år) . Han døde i 1808  .

 

I følge bygdeboken for Lødingen (se side 112, Limskjelvik) var han sønn av Ole Christophersen og Karen Jonsdatter på Husjord. Problemet er at jeg ikke finner noen Christopher med disse foreldrene i kirkebøkene! I bygdeboken (se side186, Husjord) står han nevnt som sønn, men her står det også at deres felles barn var: Lars, Karen, Inger, Christen og Anne!

 

Jeg er takknemlig for alle mulige innspill som kan belyse dette!

Endret av Bjørnar Duun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne at jeg finner en Christopher, født i 1741, med foreldre Ole Christophersen og Dordie Iversdatter. De nevnes i bygdeboka (se s. 304, Naustvik), med barna Iver (1736), Marcus (1739), Christopher (1741) og Christen (1744). Her står det at Ole ble g.2) med Karen Sture.

 

Kan det være at det er den samme Ole Christophersen som er nevnt på begge steder?

 

Endret av Bjørnar Duun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt her :)

 

Skifte 5 Jun 1765 på Husjord, afgl: sl: Ole Christophersen, enken Karen Jansdr, barn i felles ekteskap, Lars 23 år, Christen 14 [kalles Christopher videre i skiftet], Anders 11, Joen 8, Karen 21, Inger 18, Anne 13.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24942/189/


Her er forøvrig ekstraskatten i 1762 på Husjord. Åpenbart samme Karen, så Ole døde senest i slutten av 1762 (ikke 1763 som bygdeboka antyder med spørsmålstegn).

 

Een leylending. Enchen Karen, barn over 12 år Lars, Christopher, Karen

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48768/35/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Da skal det vel ikke være noen tvil om at bygdeboka oppgir det riktig likevel.

 

Tusen takk :)

 

Det var litt forvirrende slik det var skrevet, og når jeg i tillegg ikke fant dåpen, ble jeg i tvil!

 

 

mvh. Bjørnar D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.