Gå til innhold
Arkivverket
AnneZY

Försöker få klarhet i vilka som är min farmors föräldrar

Recommended Posts

AnneZY

Hej!

 

Jag försöker få reda på vem som är mor och far till min farmor Hjördis (i Sverige med efternamnet Bäckström). Hon ska vara född i Kristiania, Norge den 31 januari 1903 (mer troligt Östra Bärum, Akershus). Bakgrunden till att jag frågar här börjar med Janne %Johan% Bäckström och Amanda Augustdotter som var ett svenskt par från By-Säffle. De flyttade till Norge under några år i (ca 1896-1906) och bodde då i Östra Bärum. De flyttade dit med sina barn (alla födda i Sverige)

  • Johan Hjalmar f. 11 december 1886 
  • Henning Ossian f. 19 oktober 1890
  • Torsten Edvin f. 12 augusti 1892
  • Hilda Maria (Hulda Maria i en del böcker) f. 16 april 1894
  • Emma Ottilia f. 1 mars 1896

 

Familjen lämnar efter några år Östra Bärum för att återvända till Sverige, enligt registeringen i Östra Bärums Minissterialbok den 15 oktober 1906

(Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum, Ministerialbok nr. Fa 0002 (1904-1924), Utflyttede 1905-1909, side 185.) 

 

Åter i Sverige skrivs familjen in i Örgryte Göteborg den 10 oktober 1906 (alltså en vecka före den norska registreringen som därmed bör vara gjord i efterhand). Och det är nu mysteriet börjar, då familjen plötsligt utökats med fem barn, alla registreras som födda i Kristiania, Norge.

 

Den svenska prästen noterar också att de norska barnen inte varit med i inskrivningen och att uppgifterna om vilka de är, varifrån de kommer och när de är födda lämnas muntligt. De norska barnen är heller inte döpta (vilket de svenska barnen är). Ett av de norska barnen är alltså min farmor Hjördis.

  • post-9006-0-20265800-1460203468_thumb.jpg
  • post-9006-0-86510500-1460203838_thumb.jpg

Lista över de norska barnen (står i svensk registrering som födda i Kristiania, men eftersom familjen levde i Östra Bärum är de kanske därifrån?). 

  • 29 februari 1898 (trots att det inte är ett skottår) Johanna Mathilda (ibland Johanna Maria)
  • 6 juni 1906 Alv Rudolf
  • 15 februari 1902 Anders Fredrik
  • 31 januari 1903 Jördis (senare Hjördis)
  • 30 maj 1905 Dagmar Bergliot

Jag har återkommande det senaste året sökt igenom de norska kyrkböckerna för de områden som registreringarna tar upp men hittar inte de norska barnen eller deras koppling till Janne och Amanda i Norge. Vissa detaljer (som exempelvis att Janne och Amanda fått ett dödfött barn inom en tid som omöjliggör de skulle ha blivit föräldrar till ett av de norska barnen) har istället ökat mysteriet om de verkligen är min farmors föräldrar.

 

Det kan absolut vara Janne Bäckström och Amanda Augustdotter. Men en del saker talar mer för att de tagit med sig fem norska barn till Sverige och där skrivit skrivit in dem som egna. 

Nu kommer jag själv inte så mycket längre i mina efterforskningar och ställer därför frågan här på forumet där ni som är mer vana vid att forska i norska arkiv kanske kan hjälpa mig. 

 

Livsredskap - Anne ZY

Endret av AnneZY

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Fødte og døpte 1885, side 43. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-46
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911040374.jpg

Wilhelmines dåp.  Her står også datoen for foreldrenes ekteskap.

 

Foreldrene er viet i Nes, Akershus, her:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Ekteviede 1885, side 451. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-331
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911050191.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Ole Gudbrandsens far er en ungkarl Gudbrand Monsen af Sverig, se konf. i Nord Odal

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 5 (1876-1885), Konfirmerte 1876, side 202. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6037&idx_id=6037&uid=ny&idx_side=-201
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070111660591.jpg

 

Dåpen:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 2 (1859-1863), Fødte og døpte 1861, side 38. 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124340668.jpg

Endret av erling t endresen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Her er nok noen som legger inn opplysninger i feil tema !!

 

Et udøpt guttebarn dør i Østre Bærum i juli 1903. Han skal være født 31.2.1903 !! Skal nok være 31.1.1903 slik at det må ha vært en tvillingfødsel.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 3 (1892-1904), Døde og begravede 1903, side 203.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3465&idx_id=3465&uid=ny&idx_side=-193

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060719010282.jpg

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnneZY

Ole Gudbrandsens far er en ungkarl Gudbrand Monsen af Sverig, se konf. i Nord Odal

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 5 (1876-1885), Konfirmerte 1876, side 202. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6037&idx_id=6037&uid=ny&idx_side=-201

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070111660591.jpg

 

Dåpen:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 2 (1859-1863), Fødte og døpte 1861, side 38. 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124340668.jpg

 

 

Hej,

 

Jag tror dina svar hamnar på fel inlägg? Eller missförstår jag något? 

 

Jag frågar alltså efter vilka som är föräldrar till Hjördis född 31 januari 1903 i Östre Baerum. 

Hennes föräldrar är mest troligt Janne %Johan% Bäckström och Amanda Augustdotter från Sverige som hon senare är registrerad tillsammans med i svenska kyrkböcker efter att familjen flyttade tillbaka. 

 

Allt gott, Anne ZY

Her er nok noen som legger inn opplysninger i feil tema !!

 

Et udøpt guttebarn dør i Østre Bærum i juli 1903. Han skal være født 31.2.1903 !! Skal nok være 31.1.1903 slik at det må ha vært en tvillingfødsel.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 3 (1892-1904), Døde og begravede 1903, side 203.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3465&idx_id=3465&uid=ny&idx_side=-193

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060719010282.jpg

 

Tack!  Har sett det här dödfödda barnet tidigare men inte tänkt att det kan varit en tvillingfödsel. 

Jag ska följa upp den tråden.

 

Uppföljning:

 

Nu har jag sett efter bland de födda och tyvärr framgår ingen tvillingfödsel utan enbart ett dödfött gossebarn. 

Källa: Akershus fylke, Østre Bærum prestekontor Kirkebøker, Klokkerbok nr. 1, 1898-1913, s. 44

Permanent bildlänk: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313030093.jpg

 

Antingen så har man missat att registrera min farmor, - eller så kan hon inte vara barn till Janne (Johan som han kallade sig i Norge) och Amanda. 

Klurigt det här.. 

 

Allt gott, Anne ZY

Endret av AnneZY

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Det står at guttebarnet er udøpt, da vil vel det også gjelde for søsteren.

Datoen 31.februar eksisterer ikke, så gutten er nok født samme dato som Hjørdis, den 31. januar.

Ifølge FT 1900 er de ikke dissentere. De er bare ikke døpt og er derved heller ikke registrert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnneZY

Ok, så odöpta barn registrerades inte i Norge?

(Inga av de norska barnen som senare står på familjen i Sverige var döpta, bara de svenska.)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jorunn Stenberg

Hei!

 

Familien i 1900. Johanna f. 1898 nederst:

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037029002945

 

Hilsen Kari

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Fødte og døpte 1885, side 43. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911040374.jpg

Wilhelmines dåp.  Her står også datoen for foreldrenes ekteskap.

 

Foreldrene er viet i Nes, Akershus, her:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Ekteviede 1885, side 451. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-331

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911050191.jpg

 

Lenken i Karis innlegg går til Johanna Bäckstrøm, som er oppført i famile 2 i FT 1900. Erlings innlegg viser til foreldrene i familie 2; Ole Gulbrandsen fra Odalen og Inga Jansdotter fra Sverige. 

 

Jeg vil heller anta at det forholder seg slik at Ole og Inga er "reserveforeldre" for Johanna Bäckstrøm, heller enn at de er hennes egentlige foreldre, men det er vel verdt å se nærmere på dette slik Erling gjør.

Endret av Jorunn Stenberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Ok, så odöpta barn registrerades inte i Norge?

(Inga av de norska barnen som senare står på familjen i Sverige var döpta, bara de svenska.)

Ja, slik har jeg forstått det. Det var dengang presten som var "folkeregister" - ble ikke barna meldt til presten ( til dåp eller registrert som født av dissentere), ble de heller ikke registrert. Tror nok du bare må stole på foreldrenes opplysninger og at Hjørdis ble født som tvilling 31.1.1903. Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Bærum lensmann, Dødsfallsprotokoll 1 (Fba 0001), 1901-1910, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27700/29/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090527320532.jpg

 

Her er også barnet nevnt hos lensmannen som død, stadig f. på den ikkekesisterende dato 31.02.1903.  Snodig feil som er gjentatt både i klokker- og i ministerialbok.  Hmm.  Jeg er enig at dette må være Jørdis sin tvillingsøsken.  Dødsfallet er nevnt av broren Oscar, altså eldstebroren Karl Oskar, og den døde gutten har foruten foreldrene 10 gjenlevende søsken.   Jeg vil tro at dette ville ha vært bokført annerledes hos lensmannen dersom det var snakk om en "adoptivbror" eller barn familien bare hadde tatt hånd om.  (Men med Jørdis skulle det vel bli 11 gjenlevende søsken, enligt husförhörslängden?)  Det var vanlig å registrere barn som tvilling, dersom det var tvilling, også ved død.  Det er ikke blitt gjort i noen av de tre kildene her.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum, Klokkerbok nr. 1 (1898-1913), Døde og begravede 1903, side 139. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=481&idx_id=481&uid=ny&idx_side=-143
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313030188.jpg

 

Men at det døde barnet var udøpt, passer ihop med at også de øvrige barna var udøpte.  Så jeg ville også tro at dette er en flokk med helsøsken.

 

Det stemmer at jeg ikke hadde lest søprsmålet i innledningen nøye nok, da jeg la inn svarene ovenfor.

 

 

 

Endret av erling t endresen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnneZY

Lenken i Karis innlegg går til Johanna Bäckstrøm, som er oppført i famile 2 i FT 1900. Erlings innlegg viser til foreldrene i familie 2; Ole Gulbrandsen fra Odalen og Inga Jansdotter fra Sverige. 

 

Jeg vil heller anta at det forholder seg slik at Ole og Inga er "reserveforeldre" for Johanna Bäckstrøm, heller enn at de er hennes egentlige foreldre, men det er vel verdt å se nærmere på dette slik Erling gjør.

 

Tack, då förstår jag!  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnneZY

Ja, slik har jeg forstått det. Det var dengang presten som var "folkeregister" - ble ikke barna meldt til presten ( til dåp eller registrert som født av dissentere), ble de heller ikke registrert. Tror nok du bare må stole på foreldrenes opplysninger og at Hjørdis ble født som tvilling 31.1.1903.

 

Tack, då förstår jag. Det förklarar varför inga av de norska barnen fanns registrerade ens vid flytten till Sverige. När prästerna i Sverige förde in i folkregistret togs samtliga personer med, odöpta barn, dissidenter etc. s med och gavs en stor notering om att de var just odöpta eller dissidenter. Bra för mig att veta skillnaderna när jag forskar över gränsen mellan länderna. 

 

Jag tror som du skriver att det nog är så att Hjördis var tvillingsyster till den döde pojken.

 

Tack för hjälpen! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnneZY

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Bærum lensmann, Dødsfallsprotokoll 1 (Fba 0001), 1901-1910, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27700/29/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090527320532.jpg

 

Her er også barnet nevnt hos lensmannen som død, stadig f. på den ikkekesisterende dato 31.02.1903.  Snodig feil som er gjentatt både i klokker- og i ministerialbok.  Hmm.  Jeg er enig at dette må være Jørdis sin tvillingsøsken.  Dødsfallet er nevnt av broren Oscar, altså eldstebroren Karl Oskar, og den døde gutten har foruten foreldrene 10 gjenlevende søsken.   Jeg vil tro at dette ville ha vært bokført annerledes hos lensmannen dersom det var snakk om en "adoptivbror" eller barn familien bare hadde tatt hånd om.  (Men med Jørdis skulle det vel bli 11 gjenlevende søsken, enligt husförhörslängden?)  Det var vanlig å registrere barn som tvilling, dersom det var tvilling, også ved død.  Det er ikke blitt gjort i noen av de tre kildene her.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum, Klokkerbok nr. 1 (1898-1913), Døde og begravede 1903, side 139. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=481&idx_id=481&uid=ny&idx_side=-143

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313030188.jpg

 

Men at det døde barnet var udøpt, passer ihop med at også de øvrige barna var udøpte.  Så jeg ville også tro at dette er en flokk med helsøsken.

 

Det stemmer at jeg ikke hadde lest søprsmålet i innledningen nøye nok, da jeg la inn svarene ovenfor.

 

 

Tack då klarnar det ännu mer.

 

Ja, de blev 11 syskon med Hjördis. Efter henne fick föräldrarna ytterligare ett dödfött barn (Signe f. 20 maj 1904) och året efter, 1905, en flicka som är odöpt och inte registrerad i de norska arkiven (Dagmar Bergliot). Därefter flyttade de tillbaka till Sverige där totalt 12 barn registreras (ett av barnen flyttade, så det framgår inte). 

Stort tack för hjälpen alla!

 

Efter det som kommit fram tror jag som ni att Janne Bäckström och Amanda Augustdotter är de biologiska föräldrarna till de norska barnen och då också till min farmor. Att hon hade en tvillingbror var okänt tidigare. Av någon anledning valde familjen att inte registrera de barn som föddes under tiden i Norge. De registrerades och döptes först senare när man vara tillbaka i Sverige. 

 

Än en gång, stort tack!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Signe var ikke dødfødt, men født 20. mai 1904 og hun døde 04. sept. 1904, 3 1/2 måned gammel.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum, Klokkerbok nr. 1 (1898-1913), Døde og begravede 1904, side 143. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=481&idx_id=481&uid=ny&idx_side=-147
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313030192.jpg

 

Også her oppgis det 10 søsken hos lensmannen, mens det rette vel er 11.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Bærum lensmann, Dødsfallsprotokoll 1 (Fba 0001), 1901-1910, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27700/42/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090527320545.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnneZY

Signe var ikke dødfødt, men født 20. mai 1904 og hun døde 04. sept. 1904, 3 1/2 måned gammel.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum, Klokkerbok nr. 1 (1898-1913), Døde og begravede 1904, side 143. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=481&idx_id=481&uid=ny&idx_side=-147

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313030192.jpg

 

Også her oppgis det 10 søsken hos lensmannen, mens det rette vel er 11.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Bærum lensmann, Dødsfallsprotokoll 1 (Fba 0001), 1901-1910, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27700/42/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090527320545.jpg

 

Tack! Ja, det skulle ha varit 11 syskon. Det visar ju också att alla barnen bodde med föräldrarna också i Norge. 

 

Allt gott, Anne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.