Gå til innhold
Arkivverket

Pass og passprotokoller ved Kristiania politikammer


Svein Bertil Sæther
 Del

Recommended Posts

Pass og passprotokoller er spennende kilder i jakta på personer som reiste rundt om i landet vårt fram til passtvang innenlands ble oppheva i 1860. Har Statsarkivet i Oslo protokoller med fortegnelser over utstedte og innleverte pass i 1830-åra? Og - enda bedre - har dere samlinger med innleverte pass fra samme periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en avgrenset tidsperiode er arkivsaker tilknyttet passvisering/innleverte pass og passutstedelse en rik kilde. I vårt distrikt vil jeg særlig peke på det som finnes i politiets arkiver, fra Oslo , Halden , Sarpsborg  og Moss .

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar.

Jeg klikka meg inn på "Forvaltning og fremmedkontroll" og videre til "reisekontroll" og ser at dere har en rekke passprotokoller. Dessverre fant jeg ikke noe årstall. Kan du bekrefte at begynnelsen av 1830-åra er dekket? Jeg forsøker å følge en stakkars, skadeskutt sjømann som kom tilbake til en iskald tilværelse i gamlelandet etter Napoleonskrigene (en skremmende parallell til tida etter andre verdenskrig?). Han het Casper Andreas Molde og kom fra Trondheim via Bergen, Kristiansand, Larvik og Tønsberg til Kristiania våren 1831. Hans historie fortjener å bli fortalt; det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i lenkene i vårt første svar: Årstallene fremkommer når du til venstre i bildet klikker ned på de underserier og dernest de arkivstykker du er interessert i.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper Andreas Molde kom trolig til Kristiania på våren eller forsommeren 1831, etter å ha vært innom Larvik og Tønsberg. Jeg ville sette stor pris på å få undersøkt om han finnes innført i gjeldende passprotokoll og gjerne en kopi av eventuell innførsel. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk!

Dermed ser det ut til - om jeg tolker dette rett - at Casper Andreas ikke fikk påført passet et definert reisemål, men at passet hans (utstedt i Bergen) ble gjort gjeldende tilbake til fødebyen Trondheim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg kom akkurat over denne interessante tråden fra tidligere i år, men det kan virke som lenken for Oslo i det første svaret ikke lenger virker. (At den refererer til en arkivenhet-ID som ikke lenger eksisterer?)  I hvert fall kommer det opp "ukjent arkivenhet" hvis man prøver å følge denne lenken.  Diskusjonen ellers kan tyde på at denne lenken tidligere har fungert annerledes.  Er det mulig å se på dette?  Mitt håp er at det skal finnes noe om utstedte pass i Christiania i perioden 1788-1792.  Jeg har en person som ble skreddersvend i Christiania i 1788 og tok borgerbrev som skreddermester i Bergen i 1792, og da må han vel ha fått et utstedt et pass eller annet reisedokument en gang i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har arkivportalen litt nerveproblemer innimellom, i dette tilfellet har underliggende enheter på hovedserienivå og nedover i katalogen falt helt bort. Jeg har republisert katalogen for Oslo politidistrikt, men det kan ta tid før dette kommer i orden. Passprotokollene i arkivet starter i 1805, passpåtegningsprotokoller i 1821. Så det er nok ikke noe der fra perioden 1788-1792. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.