Gå til innhold
Arkivverket

Rettergang og straff ved leiermål - hva skjedde med min tippoldemor?


Brit K. Hovde
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om evt. rettslige konsekvenser av at min tippoldemor i en periode mellom 1854 og 1877 fikk i alt 6 barn i leiermål. Takket være fantastisk hjelp fra Forumet vet jeg nå mye om barna hennes, men kan bare tenke meg hvordan Ingerannas liv må ha vært fyllt av strev og bekymringer.

Hun het Ingeranna Christine Bækken, født 5.8.1833 i Kristiansand. Hun døde sannsynligvis i Trondheim, som enke etter Peder Aasen, som hun giftet seg med på sine eldre dager. Alle hennes barn ble født i Kristiansand:

 

Edvard Antonie, født i 1854. Far er matros Edevard Andres(en) af Foragen i Røros.
Jon Ferdinand, født i 1858. Far Paul Knudsen Bugge,, født i 1827 i Næsset prestegjeld
Josefa Mariane, født i 1859. Far Paul Knudsen Bugge
Paul Martinius Bækken, født 1862. Far er Peter Olai Bjorvik, Ingerannas svoger.
Ingvald Kristian Johansen Bækken, født i 1874. Far Johan Ingvald Johansen
Edmund Ferdinand Marius Johansen, født 1877. Sannsynlig far Johan Ingvald Johansen, men ikke bekreftet

 

Ingeranna var ikke gift med noen av disse fedrene.

 

Ingerannas skjebne må ha vært både tung og vanskelig. Hun bodde lenge sammen med sin mor som var registrert fattiglem, og tjente til livets opphold bla. som vaskerske og strikkerske. I tillegg tok hun seg av datterens uekte sønn fra han var litentil han døde 7 år gammel (1884 - 1891), moren hans reiste i 1888 til Oslo og skaffet seg familie der.

 

Jeg håper det finnes rettsprotokoller evt. annet materiale som kan belyse noe av min tippoldemors liv. Hvor skal jeg lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har:

 

Arrestant-protokoll Kristiansand Politikammer 1855-1864
Arrestanter 1821-1833 ved Kristiansand Politiarrest
Journal fengslede i Kristiansand 1864-1875
Kristiansand Tugthus. Fangeprotokoller 1855-1876

 

Og dette blir publisert på NSFs hjemmeside ettervert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel (framleis) Kristiansund det er snakk om....

 

Du må leite i arkivet etter byfuten; justisprotokollar. Dei er ikkje skanna for det tidsrommet du er interessert i:

   http://arkivverket.no/URN:rg_read/search/?rettsinstans=&fylke=15&embete=Kristiansund+byfogd&protokoll=&periode=&navn=

sjå då må du nok på Statsarkivet i Trondheim for å leite i originalane.  Er du heldig, er det eit register til dei aktuelle protokollane.

 

Eventuell soning vart vel anten lokalt i Kr.sund eller i Trondheim.

 

 

(rettar lenkja, som var feil)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel (framleis) Kristiansund det er snakk om....

 

Du må leite i arkivet etter byfuten; justisprotokollar. Dei er ikkje skanna for det tidsrommet du er interessert i:

   http://arkivverket.no/URN:rg_read/search/?rettsinstans=&fylke=15&embete=Kristiansund+byfogd&protokoll=&periode=&navn=

sjå då må du nok på Statsarkivet i Trondheim for å leite i originalane.  Er du heldig, er det eit register til dei aktuelle protokollane.

 

Eventuell soning vart vel anten lokalt i Kr.sund eller i Trondheim.

 

 

(rettar lenkja, som var feil)

 

Alle hennes barn ble født i Kristiansand står det i innlegg 1

 

Og da hadde jeg ingen grunn til å ikke stole på det :-)

 

Forøvrig skal tre personer fra NSF til SAT og fotografere fangeprotokoller i mai. Hvilke har vi ikke bestemt oss for ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hennes barn ble født i Kristiansand står det i innlegg 1

 

Og da hadde jeg ingen grunn til å ikke stole på det :-)

 

Det har du heilt rett i....

 

https://forum.arkivverket.no/topic/202005-opplysninger-om-min-oldemor-rettergang-og-straff-ved-leierm%C3%A5l/

https://forum.arkivverket.no/topic/201999-hvem-er-fedrene-til-disse-barna/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Hun het Ingeranna Christine Bækken, født 5.8.1833 i Kristiansand. Hun døde sannsynligvis i Trondheim, som enke etter Peder Aasen, som hun giftet seg med på sine eldre dager. Alle hennes barn ble født i Kristiansand:

 

Edvard Antonie, født i 1854. Far er matros Edevard Andres(en) af Foragen i Røros.    (Min utheving)

Jon Ferdinand, født i 1858. Far Paul Knudsen Bugge,, født i 1827 i Næsset prestegjeld

Josefa Mariane, født i 1859. Far Paul Knudsen Bugge

Paul Martinius Bækken, født 1862. Far er Peter Olai Bjorvik, Ingerannas svoger.

Ingvald Kristian Johansen Bækken, født i 1874. Far Johan Ingvald Johansen

Edmund Ferdinand Marius Johansen, født 1877. Sannsynlig far Johan Ingvald Johansen, men ikke bekreftet

(...)

 

Se uthevet linje. Hvordan har det blitt til dette, da? Det har da aldri stått af Foragen i Røros..!

Heller ikke at Andreas er patronymet hans..!

 

Sønnen Edvard Anthoni  (Antonie er kvinnenavn) er født i Kristiansund N. i 1854.

 

Faren er Ungk(arl) og Matros EDVARD ANDREAS FERAGEN af Tromsø Pg. (som står for Prestegjeld.) 

(Se forstørret bilde under, samt lenke til dåpen.)

 

 

post-162-0-10200100-1460526521_thumb.jpg

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A07 (1842-1855), Fødte og døpte 1854, side 67.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6413&idx_id=6413&uid=ny&idx_side=-140

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071016620066.jpg

 

 

Selv om dette er blitt feiltydet i et annet forum, ville jeg sette pris på om du leser svarene du får her..

 

Edvard Andreas er født i Trondheim og hans far Johan Jacob Feragen er født i Trondheim og det er først Edvard Andreas' farfar Even Svendsen Feragen som er født på Røros. Det de alle tre har felles, er at de i Trondheim har tatt i bruk Feragen som fast etternavn istedenfor å benytte patronym. Johan Jacob Feragen flytter med sin familie til TROMSØ før 1844 og er der i 1859, så det er bakgrunnen for at det er det herfra matrosen E. A. Feragen kommer i 1854.

 

(Om dette spørsmålet i det første temaet fra og med innlegg #45 og videre så følger vi denne slekten til Svend Smideknegt på Røros.)

.

https://forum.arkivverket.no/topic/201999-hvem-er-fedrene-til-disse-barna/?p=1705397

 

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at vi har mulighet til å redigere innlegg i 24 timer og du nok skulle ha endret Kristiansand til Kristiansund, da du ble gjort oppmerksom på at du hadde skrevet feil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har:

 

Arrestant-protokoll Kristiansand Politikammer 1855-1864

Arrestanter 1821-1833 ved Kristiansand Politiarrest

Journal fengslede i Kristiansand 1864-1875

Kristiansand Tugthus. Fangeprotokoller 1855-1876

 

Og dette blir publisert på NSFs hjemmeside ettervert

 

Dette ser jo svært spennende ut, men desverre har trykkfeildjevelen spilt meg et puss. Det skulle stått Kristiansund i beskrivelsen av hvor min tippoldemor og hennes barn bodde. Takk for at du var så raskt ute med å svare meg, selv om det denne gangen, ble om info jeg ikke kunne benytte.

Jeg søker opplysninger om evt. rettslige konsekvenser av at min tippoldemor i en periode mellom 1854 og 1877 fikk i alt 6 barn i leiermål. Takket være fantastisk hjelp fra Forumet vet jeg nå mye om barna hennes, men kan bare tenke meg hvordan Ingerannas liv må ha vært fyllt av strev og bekymringer.

Hun het Ingeranna Christine Bækken, født 5.8.1833 i Kristiansund. Hun døde sannsynligvis i Trondheim, som enke etter Peder Aasen, som hun giftet seg med på sine eldre dager. Alle hennes barn ble født i Kristiansund:

 

Edvard Antonie, født i 1854. Far er matros Edevard Andres(en) 

Jon Ferdinand, født i 1858. Far Paul Knudsen Bugge,, født i 1827 i Næsset prestegjeld

Josefa Mariane, født i 1859. Far Paul Knudsen Bugge

Paul Martinius Bækken, født 1862. Far er Peter Olai Bjorvik, Ingerannas svoger.

Ingvald Kristian Johansen Bækken, født i 1874. Far Johan Ingvald Johansen

Edmund Ferdinand Marius Johansen, født 1877. Sannsynlig far Johan Ingvald Johansen, men ikke bekreftet

 

Ingeranna var ikke gift med noen av disse fedrene.

 

Ingerannas skjebne må ha vært både tung og vanskelig. Hun bodde lenge sammen med sin mor som var registrert fattiglem, og tjente til livets opphold bla. som vaskerske og strikkerske. I tillegg tok hun seg av datterens uekte sønn fra han var litentil han døde 7 år gammel (1884 - 1891), moren hans reiste i 1888 til Oslo og skaffet seg familie der.

 

Jeg håper det finnes rettsprotokoller evt. annet materiale som kan belyse noe av min tippoldemors liv. Hvor skal jeg lete?

 

NB! Trykkfeildjevelen spilte meg et puss. Min Tippoldemor og hennes etterkommere er alle født i Kristiansund. Beklager at jeg kanskje har generert ettersøkning som var dømt til å mislykkes.

Endret av Brit K. Hovde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se uthevet linje. Hvordan har det blitt til dette, da? Det har da aldri stått af Foragen i Røros..!

Heller ikke at Andreas er patronymet hans..!

 

Sønnen Edvard Anthoni  (Antonie er kvinnenavn) er født i Kristiansund N. i 1854.

 

Faren er Ungk(arl) og Matros EDVARD ANDREAS FERAGEN af Tromsø Pg. (som står for Prestegjeld.) 

(Se forstørret bilde under, samt lenke til dåpen.)

 

 

attachicon.gifEdvard Anthonis dåp.jpg

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A07 (1842-1855), Fødte og døpte 1854, side 67.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6413&idx_id=6413&uid=ny&idx_side=-140

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071016620066.jpg

 

 

Selv om dette er blitt feiltydet i et annet forum, ville jeg sette pris på om du leser svarene du får her..

 

Edvard Andreas er født i Trondheim og hans far Johan Jacob Feragen er født i Trondheim og det er først Edvard Andreas' farfar Even Svendsen Feragen som er født på Røros. Det de alle tre har felles, er at de i Trondheim har tatt i bruk Feragen som fast etternavn istedenfor å benytte patronym. Johan Jacob Feragen flytter med sin familie til TROMSØ før 1844 og er der i 1859, så det er bakgrunnen for at det er det herfra matrosen E. A. Feragen kommer i 1854.

 

(Om dette spørsmålet i det første temaet fra og med innlegg #45 og videre så følger vi denne slekten til Svend Smideknegt på Røros.)

.

https://forum.arkivverket.no/topic/201999-hvem-er-fedrene-til-disse-barna/?p=1705397

 

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at vi har mulighet til å redigere innlegg i 24 timer og du nok skulle ha endret Kristiansand til Kristiansund, da du ble gjort oppmerksom på at du hadde skrevet feil.

 

Takk skal du ha for mye nyttig og korrekt informasjon. Jeg er imponert over kvaliteten og detaljgraden jeg får på spørsmålene mine, og som nykommer hadde jeg ikke ide om hvilken hjelp og entusiasme som finnes i dette miljøet. At jeg i tillegg også kan rette på feilskriving innen 24 timer, hadde jeg ikke fått med meg. Så jeg skal nok forbedre kvaliteten på mine innlegg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brit K. .... som eit (godt og) velmeint råd: Du bør ikkje heve kvaliteten "etterhvert", men straks.

 

I denne tråden har du tydelegvis kopiert inn minst to feil som du tidlegare har fått retting på ("Kristiansand" og "Foragen i Røros"). Det er vesentlege feil, som gjer at nokon har gjort ein viss innsats for å hjelpe deg med noko du ikkje har bruk for.

I tillegg visste du tydelegvis (frå DIS slektsforum) at svaret på spørsmålet i tråden her ligg i arkiv i Trondheim og Ålesund....  Arkivmaterialet har ikkje flytta på seg.

 

Du har rett i at det er mykje hjelp og entusiasme å møte her.... Men misbruk vil gjere at entusiasmen dalar fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brit K. .... som eit (godt og) velmeint råd: Du bør ikkje heve kvaliteten "etterhvert", men straks.

 

I denne tråden har du tydelegvis kopiert inn minst to feil som du tidlegare har fått retting på ("Kristiansand" og "Foragen i Røros"). Det er vesentlege feil, som gjer at nokon har gjort ein viss innsats for å hjelpe deg med noko du ikkje har bruk for.

I tillegg visste du tydelegvis (frå DIS slektsforum) at svaret på spørsmålet i tråden her ligg i arkiv i Trondheim og Ålesund....  Arkivmaterialet har ikkje flytta på seg.

 

Du har rett i at det er mykje hjelp og entusiasme å møte her.... Men misbruk vil gjere at entusiasmen dalar fort.

 

"Message taken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 9 kan du kanskje redigere vekk det lyseblå sitatet (du siterer deg selv), som inneholder begge feilene.

 

Ellers er det ofte bedre å bruke hurtigsvarfeltet under tråden, for da slipper en unødvendige sitater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av kommentarene på denne tråden er av en slik karakter at det kan få entusiasmen hos hvilken som helst amatør til å forsvinne fort, for ikke å snakke om lysten til å henvende seg til Brukerforumets vanligvis hyggelige hjelpere!

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil henvise Anita Aamo til den opprinnelige tråden, hvor det ble gitt mye hjelp og også på en hyggelig måte:

Hvem er fedrene til disse barna?


Startet av Brit K. Hovde, 05 Apr 2016

Reaksjonene kom da tilbakemelding ikke lenger kom i emnet og det viste seg at de tidligere innleggene enten ikke var lest eller forstått. Jeg vil tro at enhver kan bli mismodig av det.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå siktet jeg ikke til deg og dine svar til trådstarter, men til en annen herværende person. Som amatør kan man for øvrig gjøre mange feil, inkludert å sitere seg selv i et nytt innlegg. Det har jeg selv gjort opptil flere ganger, og dét uten å klare å redigere innlegget bort. Men uansett: Som amatør gjør man jo som sagt mange feil; man misforstår det man leser, glemmer at man skal gi respons, legger ut de samme spørsmålene på Slektsforum og her uten de nødvendige linker osv. Selv om dette selvsagt må føles irriterende for mer garvede slektsforskre, så bør jo disse likevel være såpass storsinnede at de ikke poster nedlatende innlegg der de snakker om "misbruk", at kvaliteten på innleggene bør heves "straks" (!) osv.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok trådstarter i dette tilfellet tåler det.

 

Når det gjelder redigering av innlegg, ser jeg at det er mange som ikke bruker denne muligheten, men kommer med en rettelse lenger ned i tråden. I det gamle Brukarforumet gikk det ikke an å redigere innlegg, så det er vel det mange har vent seg til. Nå som alt vi skriver er søkbart på internett, bør en korrigere feil ved å sette en gjennomgående strek over det gale og skrive inn rettelsen der, med en kommentar om at teksten er redigert og henvise til det innlegget feilen ble påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå siktet jeg ikke til deg og dine svar til trådstarter, men til en annen herværende person. Som amatør kan man for øvrig gjøre mange feil, inkludert å sitere seg selv i et nytt innlegg. Det har jeg selv gjort opptil flere ganger, og dét uten å klare å redigere innlegget bort. Men uansett: Som amatør gjør man jo som sagt mange feil; man misforstår det man leser, glemmer at man skal gi respons, legger ut de samme spørsmålene på Slektsforum og her uten de nødvendige linker osv. Selv om dette selvsagt må føles irriterende for mer garvede slektsforskre, så bør jo disse likevel være såpass storsinnede at de ikke poster nedlatende innlegg der de snakker om "misbruk", at kvaliteten på innleggene bør heves "straks" (!) osv.

 

jaha ... det var altså meg du sikta til .....

I dette tilfellet var det først og fremst andre enn meg som hadde brukt tid på noko som tydelegvis var bortkasta.

 

Diskusjonen gidd eg ikkje ta - men tenk heller over dette:

 

- kven sitt problem er det om, til dømes, Tore eller Anne-Lise hugsar nokon som ei som stadig vekk ikkje les svara ho får?

Nei, eg trur ikkje nokon opererer med "svartelister" - men mentale inntrykk vert likevel sitjande.

 

- er det verst å rettleie nokon i folkeskikk i forumet (som eg gjorde), eller å late nykomlingar ture fram og rote det til for seg?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig både for oppdragelse og for støtte. Brukerforum oppdaget jeg bare for en kort stund siden, og jeg må innrømme at jeg så en spennende mulighet for å finne ut mer om min tippoldemor, etterat jeg selv ikke kom lenger. Nå skal jeg gjøre det jeg burde ha gjort i starten, lese om hvordan brukeforum skal brukes, før jeg poster nye problemsstillinger. Og så får jeg håpe at mine gode hjelpere ikke mister entusiasmen, jeg gjør det i alle fall ikke. Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.