Gå til innhold
Arkivverket

Søker etter skilsmissepapirer


Merete Skonnord
 Del

Recommended Posts

Jeg er usikker på hvor jeg skal henvende meg – og starter derfor på denne måten.

 

Jeg vet ikke hvor jeg kan finne skilsmissepapirer i denne saken – dersom de finnes. Saken gjelder Henrik Blegen født 18.9.1835 og Wilhelmine Delfia (kalt Mina) Blegen født 26.10.1835 – begge født i Tønsberg. De giftet seg i Tønsberg 7.12.1862. Mina emigrerte til Amerika 1888, men er tilbake i Tønsberg i år 1900. Vet ikke når hun kom tilbake. Henrik er registrert som emigrant i 1891, men bor i Kristiania 1893. Finner ham ikke som innregistrert i Amerika, så det er ikke sikkert han kom frem. Da han dør i 1894 er det i protokollen innført at han var fraskilt.

Da Mina dør i 1907 er hun oppført som enke – det kan jo hende de ikke ble formelt skilt. 

Jeg vet ikke når de ble skilt – eller  hvor de bodde. Det er mulig de bodde i hver sin by – eller at dette kanskje ble ordnet da Mina var i Amerika.

Håper på tips i forhold til hvor jeg kan komme videre i denne saken.

 

Så lurer jeg på om det finnes søknadspapirer eller meglingsprotokoller dersom en skilsmisseprosess ble startet men ikke formelt avsluttet. Er disse i så fal på samme sted som skilsmissepapirer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Merete Skonnord

 

Vi har funnet separasjonen mellom Wilhelmine Delfia og Henrik Blegen omtalt i skiftet etter Wilhelmine Delfia Blegen. I skifteforhandlingsprotokoll fra 18. juli 1910 står det at ved kontakt med Jarlsberg og Larvik amt har de fått vite at separasjonsbevilling har blitt meddelt 24.12.1884. Det vises også til at de ikke har funnet at ekteskapet er opphevet, verken ved dom eller bevilling, se vedlagt kopi (Tønsberg byfogd, Hc - skifteforhandlingsprotokoll, nr. 12 (side 521-523)).

 

Hvis du ønsker å lete videre etter separasjonen i arkivet til Jarlsberg og Larvik amt, eller lese skiftedokumentene etter Wilhelmine Delfia Blegen i arkivet til Tønsberg byfogd kan du gjøre det på lesesalen vår: http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-12174900-1460640639_thumb.jpg

post-2111-0-72882400-1460640653_thumb.jpg

post-2111-0-24375600-1460640665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!

Fantstisk. Jeg har brukt en del tid på lesesalen på Kongsberg - og timevis foran PCen for å lete etter dette - og nå gir dere meg nye opplysninger som gjør at jeg kan spisse søket. Utrolig at de ble separert allerede 4 år før Mina reiste til Chicago. Takk for en helt utrolig bra service og hjelp

 

Med vennlig hilsen

Meret Skonnord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et nytt forslag til hvor du kan lete. Det oppgis jo at de har vært i kontakt med amtet i forbindelse med skiftet til Wilhelmine Delfia Blegen. Det kan være at det kan finnes opplysninger i journal/kopibok/saksarkiv for amtet i 1910 som viser hvor de har funnet opplysninger om separasjonen. Merk at dette materialet for 1910 er i arkivet til Fylkesmannen i Vestfold. Det kan også være at det kan finnes opplysninger i journal/kopibok/saksarkiv i arkivet til Tønsberg byfogd for 1910.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen.

Da jeg ikke fant noe i 1884 har jeg begynt å lure på om de har skrevet feil årstall - i forhold til familiens liv etter 1884 ville det "passet" bedre med en separasjon i 1887.... Jeg har tidligere erfart at årstall har blitt skrevet feil i offentlige dokumenter, men jeg skal nå søke de steder dere foreslår. Takk for oppfølgingen.

 

Med vennlig hilsen

Merete Skonnord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.