Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysn.: aner i Rogaland til emigrant i Amerika f. 1885


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg vil gjerne ha hjelp til å finne norske røtter, sannsynligvis Rogaland/Eigersund, til en amerikansk kvinne. Det har vist seg å ikke være så lett, her kan dere se hva jeg har kommet fram til og hvor det stopper.

Fokusperson:
Viola Ann Johnson
Birth     
15 November 1885
Arkansas, United States
Death     
8 September 1969
Wilson, Carter, Oklahoma, United States

Kilde: anetavle GEDCOM ID# 2737301 på GEDmatch

Violas mor er ukjent, og utgjør muligens den norske grenen. Granskningen strander ved nøyaktig stedsangivelse av Violas fødested i staten Arkansas.

Her er supplerende opplysninger:

Violas far oppgis å være James Love Johnson.

Med FS som kilde har jeg kommet til at Violas far James Love Johnson er født i Tennessee, og ukjent mor er født i Arkansas. Dette står i en census 1930, der Viola Ann er registrert med mann Joe Lowe, og barn. Ektemannen nevnes andre steder som Joseph, ikke alltid kortversjonen Joe.

Forøvrig:
Viola Ann Johnson viet med Joseph Lowe 1904
Ektemann:
Joseph Lowe f. 17/2-1883 Texas, d. 04/2-1953 Wilson Carter Oklahoma

I jakten på en datapost med Violas foreldre der deres fødested er som nevnt ovenfor, har jeg funnet en familie som forsåvidt klaffer, bortsett fra at Viola ikke er til stede. Dette "funnet" virker søkt, men hvordan er det egentlig med folketellinger. Blir en datter registrert selv om hun ikke er hjemme på den aktuelle dagen.

 

(Nå tilbake til Violas barndomshjem:)
Census 1900
Sted: Plumlee & Osage Townships, Newton, Arkansas, United States
James Johnson (min anmrk. uten init. L for mellomnavn) 48 år, f. mai 1858
født i Tennessee
Mandy E. Johnson (min anmrk. uten oppgitt pikenavn) 48 år, født i Arkansas
De oppgir å ha vært gift i 30 år, vielse 1870 (beregnet)

Barneliste: (beklager uorden i tabulator-tegnene)
John S Johnson     Son     M     26     Arkansas
Mazy B Johnson     Daughter     F     19     Arkansas
Thomas S Johnson     Son     M     17     Arkansas
(Min anmrk. Her er det rom for en Viola Ann, f. 1885)
James H Johnson     Son     M     12     Arkansas
Rachel J Johnson     Daughter     F     9     Arkansas

----------------------------------------------------------------------
Alle barna har et mellomnavn, slik som Viola Ann. Er det noe å gå etter, jeg kommer ikke videre, har du noen forslag til å finne ut om det er en eller flere nordmenn i generasjonene før disse personene omtalt her.

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenke til Viola og familie i 1930?

 

Fant dem.

 

1940 Joe Lowe

 

1930 Joe Lowe

 

1910 Joseph Lowe

 

Gravstedet: http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Lowe&GSfn=Joseph&GSby=1880&GSbyrel=after&GSdyrel=all&GSst=38&GScntry=4&GSob=n&GRid=20551827&df=all&

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry.com. U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007 er foreldrene til Viola angitt som Ned Johnson og Mary M Miles

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gss=angs-g&new=1&rank=1&gsfn=viola&gsfn_x=0&gsln=lowe&gsln_x=0&MSAV=1&msbdy=1887&msbpn__ftp=Arkansas%2c+USA&msbpn=6&msbpn_PInfo=5-%7c0%7c1652393%7c0%7c2%7c3246%7c6%7c0%7c0%7c0%7c0%7c&cpxt=1&cp=12&catbucket=rstp&uidh=xct&pcat=ROOT_CATEGORY&h=6191635&db=Numident&indiv=1&ml_rpos=5

Name: Viola A Lowe
[Viola A Johnson] 
SSN: 447509776 Gender: Female Birth Date: 15 Nov 1885 Birth Place: Loneoak, Arkansas Father: Ned Johnson Mother: Mary M Miles Claim Date: 10 Aug 1965 Type of Claim: Life Claim Notes: 27 Feb 1976: Name listed as VIOLA A LOWE

 

John Lowe har et familietre på ancestry.com som sier følgende:

http://person.ancestry.com/tree/76148897/person/44335657005/facts

Citation Information Transcript Wife Viola A. Lowe Born Nov. 15 1885 Daughter of James Love Johnson and Mary Wells Johnson Detail Joe Lowe's Family Bible
Source Information Title Family Data Collection - Individual Records Author Edmund West, comp. Publisher Ancestry.com Operations Inc
Repository Information Name Ancestry.com

 

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, - så det finnes et svar på dette. Meget bra at du gjorde det oppslaget, jeg skal sjekke nærmere disse dataene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.greeleytribune.com/article/20100114/OBIT/100119876

Viola Cecile Dickman, 95, of Loveland, passed away on Jan. 10, 2009, at her residence.

She was born July 26, 1914, in Rubottom, Okla., to Joe Lowe and Viola Ann Johnson Lowe. She married Dan Belock in 1945. They were later divorced. On Nov. 21, 1981, she married George Albert Dickman. He preceded her in death on Dec. 1, 2003.

Cecile worked in accounting services at Colorado State University. She enjoyed spending time at the Chilson Senior Center in Loveland.

Cecile is survived by her daughter, Joan Elsner and husband Bill of Englewood, Colo.; a sister, Juanita Nicodemus of Ardmore, Okla.; three grandchildren, Stacey Elsner, Katie Elsner and Greg Elsner; and one great-grandson, Carter Lips.

She was preceded in death by her son, Danny Belock, and seven brothers.

Funeral service: 11 a.m. Monday at Kibbey-Fishburn Funeral Home. Viewing at the Kibbey-Fishburn Funeral Home prior to service time on Monday. Interment, Sunset Memorial Gardens, Greeley. Memorial contributions to the McKee Medical Center Foundation in care of Kibbey-Fishburn Funeral Home, 1102 N. Lincoln Ave., Loveland, CO 80537.

Arrangements handled by Kibbey-Fishburn Funeral Home & Crematory in Loveland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George Albert Dickman

  •  

Birth:  Jun. 23, 1907
Hillrose
Morgan County
Colorado, USA Death:  Dec. 1, 2003
Loveland
Larimer County
Colorado, USA trans.gif
Son of William Frederick and Minnie (Zimmer) Dickman. He married Cecile Lowe on Nov 21, 1981. 
 
Family links: 
 Parents:
  William F. Dickman (1866 - 1942)
 
 Spouse:
  Viola Cecile Lowe Dickman (1914 - 2010)
 
 Sibling:
  Infant Dickman (____ - 1905)*
  George Albert Dickman (1907 - 2003)
 
*Calculated relationship   Burial:
Sunset Memorial Gardens 
Greeley
Weld County
Colorado, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Jodi Gooch
Record added: Jan 23, 2015 
Find A Grave Memorial# 141702744

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=141702744

 

----

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her fortsatt og leser svar, men kan ikke av- eller bekrefte noe enda, trenger mer tid før jeg kan si noe fornuftig. Det har også kommet supplerende opplysninger fra USA, der det fremkommer at Viola Ann ble adoptert av naboen mot at de fikk overta hjemmet vederlagsfritt eller lignende. AKH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har saken fått et gjennombrudd, takket være Hans Gangstøs oppslag på Ancestry. For ordens skyld kan si hvem som er hvem her. Viola Cecile Dickman er datter til Viola Ann som var fokusperson. Viola Ann ble adoptert av Thomas og Mariah Tipler, og står oppført som 14 år adoptivdatter i folketelling 1900 Oklahoma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig at det ble et gjennombrudd her.

Ser at familienavnet er feilskrevet i 1900 census.

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=1900usfedcen&indiv=try&h=75002403

Name: Viola Tapler Age: 14 Birth Date: abt 1886 Birthplace: Arkansas Home in 1900: Township 7, Chickasaw Nation, Indian Territory Race: White Relation to Head of House: Adopted Child Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Thomas Tapler 53 Mariah W Tapler 50 Viola Tapler 14 Clark Lowe 24
 

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig at det ble et gjennombrudd her.

Ser at familienavnet er feilskrevet i 1900 census.

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=1900usfedcen&indiv=try&h=75002403

Name: Viola Tapler Age: 14 Birth Date: abt 1886 Birthplace: Arkansas Home in 1900: Township 7, Chickasaw Nation, Indian Territory Race: White Relation to Head of House: Adopted Child Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Thomas Tapler 53 Mariah W Tapler 50 Viola Tapler 14 Clark Lowe 24

 

 

Da skulle det ikke være noen tvil om hvor Viola vokste opp.

 

Men det har i mellomtiden dukket opp, eller kanskje jeg heller skal si at i forbifarten er det noe som taler for at Viola kanskje ikke er så interessant likevel.

Fordi det er en annen DNA-match/bruker på FTDNA også med etternavnet Lowe (i likhet med etternavnet på matchen som dette innlegget dreier seg om), som nærmere bestemt er Violas ektemann Joseph Lowes navn. Og selv om dette ikke beviser noe, så peker det mot at det er Mr. Lowe sine aner som kommer fra Norge.

Ekteparet Viola Ann Johnson og Joseph (Joe) Lowe ble viet i Oklahoma 17. apr 1904. Denne familien bodde i Rubotton Oklahoma, og senere i Wilson samme stat, sørlige del.

Vel, i så fall er enten anetavlen feil, eller emigrantene fra Norge har kommet for veeeldig lenge siden. Se vedlegg for Lowe-grenen. Juanita er søster til Viola Cecile.

Så da så, er jeg tilbake til utgangspunktet.

 

post-8296-0-51548200-1460730384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge familietreet til "Linzy 33 i Orland, California" som er på ancestry.com; http://person.ancestry.com/tree/12619058/person/-216708867/facts

Så er Joseph Lowe født i Texas, og hans foreldre er George Washington Lowe f i Mississippi og Elizabeth Brown født Kentucky.

Foreldrene til George W Lowe er ført opp som John Lowe født i South Carolina og Serena også født i Kentucky.

Vet ikke om dette er samme anetavlen du referer til, men ser ikke at det er noen norske/skandinaviske forfedre på denne linjen.

Jeg kan selvsagt ikke innestå for at dette er korrekt. Det er mange anetavler på ancestry som har med George Washington Lowe, med noe varierende innhold, noe som kan tyde på feiltolkninger.

Bl.a. denne: http://person.ancestry.com/tree/33923197/person/18554625162/facts

 

 

Mvh

Hans Gangstø

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg blir oppmuntret av dette friske pågangsmotet.

Du skrev "Vet ikke om dette er samme anetavlen du referer til". Vel, nå skal jeg være helt nøyaktig og gjennomgå dette langsomt slik at vi ikke hopper over noen.

 

For ordens skyld: jeg har ikke adgang til Ancestry, og forholder meg til andres referater derfra.

 

Vi har allerede sett på én anetavle Lowe, nemlig den vedlagt i forrige innlegg. Der er det avdekket minst én feil, og nå er det opplest og vedtatt hvem Viola Ann Johnsons foreldre egentlig var. Så har det skjedd noe nytt på test-fronten i mellomtiden: enda en DNA-match, denne gang på FTDNA er fremkommet. Dette resultatet er ikke identisk med første person, som til forvirring heter John Lowe slik som så mange av forfedrene. Altså John Lowe kan nå legges på hylla for en kort stund.

 

Neste match administreres av en Carolyn Lowe, gift med en Mr. Lowe. Navnet på testen er John A. Lowe, merk mellomnavnets initial A. Kilder til den andre matchen med navn John A. Lowe:

"Brukernavn" FTDNA-match er John A. Lowe, sikkert en historisk person eller Carolyns ektemann.
Most distant ancestors
Paternal: Benjamin Low, b. ca. 1804 d. 1850
Maternal: Hannah Little
(det er ikke utlagt et tre på FTDNA)
----------------------------------------------
De trærne som du finner på Ancestry, stemmer det at de ovenfor nevnte personene er med:

John A. Lowe, Benjamin Low, b. ca. 1804 d. 1850, Hannah Little.

 

Hvis JA, da har du funnet riktig tre. Jeg har prøvd å søke etter det riktige treet/slekten selv, uten å klare det. Antagelig er disse Lowene på Ancestry.

---------------------------------------------

Så til spørsmålet om norsk eller nordisk opprinnelse. Vel, nylig har jeg sett et foredrag i regi av Ancestry.com, på YouTube. Og i følge dem så er det en vanlig nybegynnerfeil å altfor tidlig gå til immigrantregistrene. Alt i det nye landet USA må først kartlegges og dokumenteres. Det er selvsagt ikke for å belære noen her, men i tilfelle du ønsker å høre deres råd, gå til .
https://www.youtube.com/watch?v=qB5x1SYYy4I
Ved en tidligere anledning ble link til YouTube ikke godtatt på dette forumet, kan derfor si at tittelen på foredraget er "Discovering the Immigrants in Your Family Tree".

 

Det kan være en avhopper fra et norsk skip, eller et nederlandsk, i en New York havn, lenge før emigrantbølgene på midten av 1800-tallet. Men det er ikke mulig å si ja eller nei til et norsk opphav før slektsgranskningen er grundig og feilfri.

------------------------------------------------------------

Hvis du ikke orker å engasjere deg mer, så er det forståelig, dette har allerede vokst mer enn forventet.

AKH


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.