Gå til innhold
Arkivverket

arv og hente dokumenter fra gammel grunnbok


Recommended Posts

Hei,

 

Se vedlagt pdf med grunnboks info om tomt.

Min far har gått bort og jeg søker mer informasjon fra historisk grunnbok da den som er tilgjengelig på nett tilsier at det er gamle dokumenter som ikke er scannet eller overført.

Har prøvd søkemotorene flere ganger uten hell nå og lurer på om det fins noen dokumenter å oppdrive?

 

Kan noen fortelle meg hva servitutt 2535 betyr annet enn rett til vannrør \ kloakk ?

 

Lurer også på hva det 6 sifrede F.NR 120456 står for ved hjemmelshaver med ett vederlag , ved søk her fant jeg ingenting og andre portaler sier at fnr jeg søker med har for mange sifre.

 

Setter stor pris på all hjelp

 

 

På forhånd takk.

Frode Yrke

Grunnboksinfo ole blix gate 17.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden spørsmålet dreier seg om en konkret eiendom i Stavanger, er spørsmålet overført til forumet til Statsarkivet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Beklager at dette tok tid. Vanligvis blir spørsmål i "spør oss" sendt videre som en påminnelse i e-posten, men denne hadde ikke kommet dit.

 

2535 er dagboknummeret dokumentet fikk ved tinglysing, og 120456 er ikke fødselsdato, men tinglysingsdato.

 

For eiendommer i Stavanger har Statsarkivet tinglyste dokumenter fram til 1950. Disse ligger også på digitalarkivet.no. De kan ikke "søkes opp", man må gå inn i pantegregister og pantebøker via henvisninger fra gårds- og bruksnummer, og slå opp i bøkene "manuelt".

 

Når det gjelder dokumenter etter 1950, så får du kopi av disse hos Kartverket.

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12/4 1956 er heilt tydeleg ein fødselsdato, noko denne sida også viser. Tinglysingsdatoen er 1/4 2005.

 

Elles har Arkivverket skanna gammal grunnbok. Grunnboka inneheld eit register for kvar eigedom over kvar i pantebøkene det finst informasjon om eigedommen, og tilsvarar dei eldre panteregistera som ligg ute på Digitalarkivet. Dette materialet er ikkje tilgjengeleg for folk flest på grunn av at det inneheld ein del personnummer. Men eg går ut frå at det er mogeleg å be statsarkiva om kopiar frå gammal grunnbok, evt. slik at personnummer då vert fjerna. Det er vel eigentleg ei slik utskrift trådstartar ber om.

 

Gammal grunnbok går fram til ca 1980, då ein gjekk over til elektronisk grunnbok. Den elektroniske grunnbokutskrifta (som trådstartar har lagt ved) dekkar dei tinga om ein eigedom som framleis gjeld. Skal ein ha informasjon om rettar og plikter som har vore etter 1980, men som ikkje gjeld lenger må ein bestille historisk grunnboksutskrift. (Dette kan gjerast frå infoland.no). Ein treng med andre ord alle desse tre dokumenta å få ei komplett oversikt over eigedommen i nyare tid.

 

Kan Statsarkivet i Stavanger skaffe trådstartar ein kopi frå gammal grunnbok?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld sjølve pantebøkene er dei som nemnt hos Kartverket (etter 1950). Kopi av dokumentet om vass/kloakkrett kan såleis bestillast frå Kartverket eller via Infoland. Ein servitutt er ein rett som ein annan eigedom har på/over eigedommen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja, beklager. F.NR. 120456 er selvsagt føldselsdato. Mine øyne falt på 1956-datoen lenger nede på siden, og den er tinglysingsdato.

 

Statsarkivet har ikke "trådstartar" til gammel grunnbok, og siden dokumentene som her etterspørres er nyere enn 1950 og må skaffes fra Kartverket, så er det jo enklest å henvende seg dit.

 

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger


Hei!

 

Ja, beklager. F.NR. 120456 er selvsagt føldselsdato. Mine øyne falt på 1956-datoen lenger nede på siden, og den er tinglysingsdato.

 

Statsarkivet har ikke "trådstartar" til gammel grunnbok, og siden dokumentene som her etterspørres er nyere enn 1950 og må skaffes fra Kartverket, så er det jo enklest å henvende seg dit.

 

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger


Og mange takk til Torbjørn Igelkjøn for eit vake blikk på saka.

 

 

Med helsing

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.