Gå til innhold
Arkivverket

Kilder til innvandring fra Sverige?


Are Øverseth Blomfeldt
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

min farfar Seth Ludvig Oliver Blomfeldt (1899-1973) var svensk, og kom til Norge i "to omganger":

-Én gang i ca. 1918 (jeg har en annonse for å søke arbeid han satte inn i Aftenposten i 1918)

-En gang etter 1922 (jeg vet han jobbet i Sverige det året) og før han giftet seg på Vålerenga med min farmor i 1932. Han bodde i Norge resten av sitt liv etter giftermålet.

 

Finnes det noen skannede kilder av hans (midlertidige) innvandring? Registreringskort eller andre ting? Eller søknad om statsborgerskap?

 

Hvis det ikke finnes skannede kilder av dette hadde jeg satt stor pris på om emnet mitt ble flyttet til rett forum. :)

 

Tusen takk for all hjelp!

 

Mvh

Are Blomfeldt

Endret av Are Øverseth Blomfeldt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnet er flyttet til rett forum. De opplysninger du søker er først og fremst opplysninger man kan finne i folkeregisterkort. Folkeregisterkort ble arkivert på avgang (død, utflytting, utvandring). Vi har ikke funnet kort på utflyttede 1915-1930 eller utvandrede 1906-1930. Riksarkivaren har i vedtak 15.6.2012 jf. folkeregisterforskriften § 9-2 første ledd gitt betydelige restriksjoner på bruk av opplysninger i folkeregisterkort med avgang yngre enn 60 år. Vi kan derfor ikke gi opplysninger fra folkeregisterkort på Seth Ludvig Oliver Blomfeldt.

 

Derimot finnes det er fremmedregisterkort på ham i arkivet etter Oslo politidistrikt: a.pdf

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, tusen takk! Dette har jeg ikke sett før.

 

Er det slik at folkeregisterkort og fremmedregisterkort egentlig bare finnes fram ved oppmøte hos statsarkivet? Eller kan dere finne fram kort med avgang eldre enn 60 år?

 

Når det gjelder fremmedregisterkort:Jeg har en annen slektning, min tippoldemor Anna Stina Hansen (f. Johnsen) (9.6.1849-????, kanskje 1930) som også innvandret fra Sverige, fra Värmland. Hun giftet seg i 1875 med Ole Laurits Hansen, og de bodde på stedet Stranden på Bryn i Oslo, og i Smaalensgaten 4 på Vålerenga. Er det mulig for dere å finne fram fremmedregisterkortet hennes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregisterkort kan ikke utlånes på lesesal. Du kan få kopi av folkeregisterkort med avgang eldre enn 60 år, hvis det ikke er taushetsbelagt informasjon på kortet (det er det som regel ikke). Du må da henvende deg til oss og opplyse når og hvor avgangen skjedde. Registre over døde i Oslo  og Aker  er tilgjengelig på nett. For ektepar kunne det ofte skje at kortet først ble satt på avgang da sistlevende ektefelle døde.

Det er sjelden fremmedregisterkort for folk som innvandret fra Sverige langt tilbake på 1800-tallet, og som endatil var gift med en norsk statsborger. Men Anna Stina Hansen fant vi kort på: a.pdf

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, takk! Da må jeg ha vært veldig heldig! 

 

Vet dere noe om hvorfor det er to kort? Ikke at det er noe problem, men tenkte spesielt på det siden det er to forskjellige årstall for når hun kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte flere kort på en person i fremmedregisteret - av forskjellige årsaker (noen ganger ble et eldre kort sendt fra ett politidistrikt til et annet ved flytting, for eksempel). To forskjellige årstall i to kort om samme person er også nokså vanlig.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.