Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde skifte 07.05.1753 på gården Midvatne, Brandsøy, Sogn og Fjordane.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 6 , 1752-1767, oppb: Statsarkivet i Bergen.


Merknader: EDB-register.


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24191/138/


Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126640822.jpg


 


Skiftet er etter Ole Nilsen, Midvatne. Han etterlater seg tilsynelatende en enke og deres barn. Jeg klarer å tyde noen av navnene, men for ikke å legge føringer på noen, ber jeg om hjelp til å tyde navn på de etterlatte med evt navn, alder, og bosted.


Side 135b.


Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av gårdsnavnene er jeg litt usikker på, men leser dette slik:

Enken: Magdelje Castensdatter
Fellesbarn:
1. Ole Olsen boer paa Mitvatten
2. Ejner Olsen myndig boer paa Sunde(?)
3. Nils Olsen 19 aar
4. Ragnild Olsdatter gift med Peder Trulsen Horne
5. Kari Olsdatter 20 aar, ugift
6. Anne Olsdatter 17 aar gammel


Laugverge for enken: Anders Johanss. Redal
Formynder for Nils Olsen: Broren Ole Olss. Horne
Formynder for Karj Olsdatter: Jacob Anderss. Standal
Formynder for Anne Olsdatter: Cornelius Castensen Sortevig(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får at skiftet var

 

mellem Enken Magdelin(?) Castensdatter paa den eene og deris i ægteskab sammen aflede fælles børn tre sønner og tre døttre Navnlige:
1. Ole Olsen, boer paa Mitvatten.
2. Einer Olsen, myndig, boer paa Sund.
3. Nils Olsen, 19 aar.
4. Ragnild Olsdatter, giftt med Peder Trulsen Horne.
5. Kari Olsdatter 20 aar, ugift.
6. Anne Olsdatter 17 aar gamel paa den anden side.

Til Laugværge for enken antog hun sig den Dannemand Anders Johanss. Redal, til formynder for Nils Olsen blev ansadt broderen Ole Olsen Horne(?), for Kari Jacobsdatter(sic!) Olsdatt. Jacob Anders. Standal, og for Anne Olsdatter, Cornelius Castensen Sørevåg(?)

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at Else var kjappare enn meg, og konstaterer at vi stort sett er einige. Siste gardsnamnet bøyer eg meg for Else si tolking (Sortevig) som da må vere garden Svortevik i Flora som ligg mellom Standal og Horne som elles er nemnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til dere begge for rask respons. Jeg hadde klart å tyde barna, men ikke alle stedsnavn , samt enken hvor jeg bare kom frem til Magdeli.

Ragnhild gift med Peder Trulsen i hans andre ekteskap var foreldrene til Nelle Kristina Pedersdtr. Hun ble senere gift med Augustinus Erikson, Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.