Gå til innhold
Arkivverket

Fra Prost Christen Thorn Aamodt i Lund pr.gj i Rogaland til Eset gård i Nannestad i Akershus


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Dette innlegget i DIS-forumet gjorde meg litt nysgjerrig. Hadde piken rett?   :)

 

Historien er om en fattig legd-pike fra Holter i Nannestad som reiste til USA i 1873 med ett uekt barn i magen.

Iflg. piken som het Gusta Olsdatter var faren en kongelig dansk mann. Han betalte hennes bilett til USA.

Historien er her.


 

Piken var på legd på gården Eset i Holter i Nannestad.

Personen det gjelder 2 "svensker" (iflg. bygdeboken) som  er omtalt nederst på høyre side.


 

Gustav Rudolf Zetterstrøm har jeg ikke funnet noe mere om enn at han var født i Värmland 29 mai 1854.


Spørsmålet er om han var i Norge i 1872?

 

Den andre som egentlig bygslet gården(iflg. bygdeboken) da Gusta emigrerte var Emanuel Lund Aamodt fra Lund sokn i Dalarne som de fleste sikker oppfatter som svensk.

Men det rette er Lund prestegjeld i Rogaland.

Her er familie i FT1865 i Lyngdal.


 

Jeg tar med vielsen til Emanuel i Lyngdal i Vest-agder. (nr.8 )

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Lyngdal, Ministerialbok nr. A 8 (1837-1852), Ekteviede 1850, side 161. 


 

Emanuel ble døpt 17.jan. 1820 Faren var Prost Christen Thorn Aamodt.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Lund i Lund, Ministerialbok nr. A 5 (1815-1833), Fødte og døpte 1820, side 19. 


 

Her som res.kap. i FT1801


 

Finnes noe skrevet om denne Christen Thorn Aamodt?

Kan han være fra Danmark med ett snev av kongelig blod så sønn eller sønnesønnen kunne fortelle  til en ung pike at hun hadde ett barn med kongelig blod i magen.?

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary.

Det  ble ett kort eventyr om kongelig blod fra Danmark.

 

Men er det da mulig å finne Gustav Rudolf Zetterstrøm  fra Värmland  og om han var i Norge 1871-72?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary.

Det ble ett kort eventyr om kongelig blod fra Danmark.

 

Men er det da mulig å finne Gustav Robert Zetterstrøm fra Värmland og om han var i Norge 1871-72?

Du mener Gustav RUDOLF Zetterstrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary

Er det mulig å finne ut når han utvandret til Norge?

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0238&kenr=001&bnr=0016&lnr=00

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=bjerkek&id=I11524

 

Har ikke funnet flere opplysninger om denne mannen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ann-Mary

 

Jeg tror egentlig at det var bonden eller sønnen på gården (som hadde dialekt fra Farsund) som var barnefar.

Jeg tror piken Gusta pyntet litt på det da hun skulle forklare sin graviditet til sin "kjæreste" i USA og som hun allerede hadde et barn med.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.