Gå til innhold
Arkivverket

Uoverensstemmelse mellom transkribert og skannet materiale - Korskirken, Bergen, 1760-tallet


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Det er noe merkverdig med enkelte transkriberte dødsfall/gravleggelser - fra Korskirken, Bergen i 1760-årene: 


 


Jeg klarer ikke for mitt bare liv å finne dem i de skannete kirkebøkene.


 


Jeg mener bestemt jeg har sjekket hva sjekkes kunne, men "mine" gravlagte er ikke å finne.


 


Forstår ikke hvorfor.


 


"Transkibørene" må vel nødvendigvis ha benyttet originalene som nå er skannet?


 


Legger ved Lenke til ett bestemt søk i databasen, og Lenke til den skannete utgaven av samme.


 


Det dreier seg om Peder Jenssønn (Jonsen) Amble (Amle). 


 


Han oppgies i transkribert database å være gravlagt ved Korskirken (KK) 15 april 1763, men i den skannete kirkeboken for april samme år, er han ikke å finne.


 


(I og med at det dreier seg om uoverenstemmelser mellom transkribert og skannet materiale, var jeg også i uoverenstemmelse med meg selv om hvor dette skulle postes - "Spørsmål om transkribert materiale" eller "Spørsmål om skannet materiale" - vil håpe og tro at rette vedkommende uansett vil få dette.)


 


Håper likeledes at noen kan hjelpe.


 


Mvh


 


Even Stormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siden:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 11 (1731-1785), Døde og begravede 1763, side 159.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8678&idx_id=8678&uid=ny&idx_side=-177
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321620315.jpg

.

 

Se tidligere spørsmål og svar om denne innfløkte kirkeboken:

 

Denne kirkeboken viser til Korskirken, men det er St. Jacob og St. Martini man kommer til når man velger årstall. Korskirkens innføringer kommer bakerst i boken og vet du ikke dette finner du jo ikke frem hvis du ikke er "synsk" eller at du tilfeldigvis innehar en slik informasjon fra før. Jeg mener å tro at dette også gjelder andre kirkebøker for Korskirken. Kan dere få ordnet dette på en fornuftig måte så hadde det vært fint! mvh Mathias Beyer

 

(...)

 

Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 11 (1731-1785), Døde og begravede 1731-1785, uten sidenr.

.

Manglende indeksering begravede MINI A 12 Korskirken Bergen

.

Manglande indeksering i begravede Mini nr. A 11

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.