Gå til innhold
Arkivverket

Jan Nilsson f 09.10.1840 Brændskov (Brunskog)


Anne Jansen Backsæther
 Del

Recommended Posts

Hei

Har dere opplysninger i fremmedregisteret (fremmedregistertkort) på Jan Nilsson f 09.10.1840 i Brændskov (Brunskog, Nohlby) i Värmland i Sverige.

Vi har litt forskjellige år på når han innvandret til Norge, men under folketellingen i 1865 bodde han på Opberget i Elverum. I 1861 bodde han i Brunskog. Han giftet seg med Serine Olsdatter fra Elverum 28.10.1866.

Håper disse opplysningene er tilstrekkelige for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmennene begynte å føre fremmedprotokoller først fra 1901. Passprotokoller fra fogderiet er transkribert og lagt ut på Digitalarkivet, men vi kan ikke finne Jan Nilsson oppført der. Disse skulle også bare vært ført til 1860. Vi har ellers sett i prestearkivet for Elverum, men der er det ikke bevart attester fra den aktuelle tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men han skal – tror vi – ha flyttet inn/reist til Norge, så tilbake til Sverige, før han kom til Opberget. Vi er litt usikre omkring dette. I 1956 var han 16 år.

Hans bror Anders Nilsson f1935 innvandret også til Norge, sammen med sin far 25.02.1862. Han reiste til Åmot. Men det ser ut som hans far reiste tilbake til Brunskog. Anders døde 04.12.1918 i Sletten 43/9, Rena Hedmark, gravlagt 14.12.1918 i Åmot kirke, Rena Åmot Hedmark. Fars død har vi ikke funnet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet i flytteboken og fant broren Anders utflyttet, som du sa, den 25/2-1862 til Åmot i Norge.

Brunskog B:5 (1861-1874) Bild 15 (AID: v5042.b15, NAD: SE/VA/13065)

 

Her står hjemadressen som Svartåna, Ø. Takene i Brunskog. (side 181 i HFL.)

 

Der er bare faren, enkemann Nils Ersson og sønnen Anders Nilsson oppført. 

Faren er født 25/9-1795 og Anders 12/9 (eller 12/3..) - 1835.

 

Brunskog AI:29 (1861-1865) Bild 184 / sid 181 (AID: v10535.b184.s181, NAD: SE/VA/13065)

 

Dødsdatoen til faren, Nils Ersson er oppført og han døde 14/3-1864.

.

Er dette rett familie? Hvor fant du Jan Nilsson i 1861?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise

 

Svartåna stemmer, del av Brunskog. Jan Nilsson står også oppført under Østre Notsel og Vestre Fosked.

 

Faren Nils Ersson døde mao i Sverige?

 

Jan Nilsson i 1861 er opplysninger fra en svensk slektsforsker (dreven, eldre dame) som har sendt opplysninger. Hun har "halve" Värmland i databasen. En annen svensk slektforsker, som har kartlagt Brunskog (hembygdsforening) i 40 år, skriver 1959.

Jeg har ikke tilgang til ArkivDigital nå, men kan jo fort få det :-). Dog er det ikke enkelt å navigere der synes jeg (mulig jeg har trangt for det svenske systemet :-( ).

Jeg skjønner du har tilgang til AD. Kan du hente ut dokumentene for meg?

:-) Kanskje Jan Nilsson bare har "surret" litt fram og tilbake over grensa, he he... Seriøst; kan ha vært tilbake for å "hjelpe" bror og far i forbindelse med at de kom til Norge?

 

Anders Nilsson giftet seg med Helene Haagensdtr Strand og de fikk ett barn (som vi har funnet), Marthea Andersdatter.

 

:-) Takk så langt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra död och begravningsbok:

Inhyses, enkling Nils Ersson død i Brunskog 14/3-1864, gravlagt 27/3-1865, 68 år, 5 måneder og 19 dager.

 

post-162-0-26980900-1461097754_thumb.jpg

 

Brunskog FI:3 (1861-1877) Bild 29 (AID: v5064.b29, NAD: SE/VA/13065)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

:wacko: Kan du geleide meg hvordan jeg finner dokumentet så jeg lærer dette, så skal jeg ta et kort abonnement på AD?

For det går vel an å hente link eller kilde uten at det er cropped bilde?

Endret av Anne Jansen Backsæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger noe i tillegg. Siden en må vite hvor en skal søke, er det viktig å få oversikt over mulige socken eller församlinger. som kan være aktuelle. Jeg har brukt å legge ut slike innlegg som jeg lenker til her ved gratisdager hos Arkiv Digital: https://forum.arkivverket.no/topic/187733-arkiv-digital-gratis-for-soeking-i-svenske-kilder-helgen-9-og-10-november-i-anledning-arkivens-dag/#entry1589906

 

Nytt hos AD er tilgang til folketellinger, men jeg har ikke sett så nøye på det ennå, for jeg har CD'er med tre av tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke lenke som vi kan her på DA, men du kan lagre AID-tallet og gjøre direkteoppslag i rubrikken nederst til høyre.

Kildehenvisningene jeg har lagt inn henter en under meny-ordet Redigera.

 

Se det uthevede her: Brunskog FI:3 (1861-1877) Bild 29 (AID: v5064.b29, NAD: SE/VA/13065)


Arkiv Digital har også en manual du kan laste ned her: http://www.arkivdigital.se/online/manual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne-Lise. Jeg har ikke rukket å se nøye på det ennå, men butter det spør jeg bare mer :rolleyes:. Det tar tid dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:  Jeg begynner å forstå gangen i arkivet, da er heller ikke så vanskelig som det så ut til.

 

Men hvilken kilde – killhänvisng, ren killhänvisning eller genveg (iad) – er det best å lagre ut, for senere å finne igjen det?

 

Og hvor finner jeg folio til förhörsboken – i dette tilfelle 731?

 

Aid: v5042.b48

Endret av Anne Jansen Backsæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du oppga AID på hadde ikke noen sidenumre, bare bildenumre. Det er ikke så vanlig.

 

Jeg lagrer hele linjen, for der er både AID og navnet på boken med. (Den øverste under Redigera: Kopiera källhänvisning eller CTRL + C.)

 

 

For å finne igjen siden, kopierer du AID'en inn i feltet nederst til høyre - og du får direkteoppslag på siden.

 

Hele kildehenvisningen vil være nødvendig om du senere skulle abonnere et annet sted enn Arkiv Digital.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsintervallet for husförhörsboken hvor siden skulle være 731?

 

Når Nils Ersson dør i 1861 er referansen til HFL s. 181?

Brunskog AI:29 (1861-1865) Bild 184 / sid 181 (AID: v10535.b184.s181, NAD: SE/VA/13065)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feltet over boken hvor det står:  Bild (tall) / Sid (tall) er det en liten nedpil som åpner alle sidene i boken og der velger en side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Husförhörsboken det samme som Förhörsboken?

 

Er folio-nummer (731) det samme som sidetall i Husförhörsboken?

 

Kopiert lenke:

Brunskog (S) B:5 (1861-1874) bild 48 (AID: v5042.b48, NAD: SE/VA/13065)

 

Er dette det du trenger?

Endret av Anne Jansen Backsæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på begge spørsmål.

Husförhörslängd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Husf%C3%B6rh%C3%B6rsl%C3%A4ngd

 

Denne lenken kopierer jeg inn i slektsprogrammet og det uthevede området er tilstrekkelig for å finne igjen siden hos AD-online.

Brunskog (S) B:5 (1861-1874) bild 48 (AID: v5042.b48, NAD: SE/VA/13065)

 

Dette var opplysningene fra utflyttingen i 1866.

Da må en finne den HFL (husförhörslängd) - boken som dekker det året for å finne området som starter på s. 731.

 

Denne: Brunskog AI:32 (1866-1870) Bild 351 / sid 731 (AID: v10538.b351.s731, NAD: SE/VA/13065)

 

På s.731 heter det Smådahl og derfra må en lete etter Jan Nilsson.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Jan Nilsson mellom s731-s753 Smådahl, hvor sidene går over til "Gratialister...". Skal jeg bla videre, finner du Jan?

:unsure:  Håper det er greit at jeg spør mer og mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han ikke er på s. 181 sammen med faren og broren Anders, kan han ha vært i tjeneste på Smådal en kort stund før ha reiste til Norge. Han kan akkurat ha rukket å unngå å bli registrert i husforhør, men oppga denne adressen da han fikk flytteattest av presten til Norge?

 

En annen mulighet er at presten skrev feil side og at Jan Nilsson er å finne på et annet sted i boken.

Noen bøker har en oversikt bakerst over personer som ikke har fått flyttebevis, men som ikke befinner seg der de sist var registrert. Da brukes begrepet 'obefintlig' om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.