Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av familien Gustavsen på Østerå v/Tvedestrand etter 1910?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Flott!  Jeg får imidlertid ikke lenken til å virke, siden jeg ikke er Ancestry-abonnent.

Her er detaljene:

 

 

Name:

Carl Gustavsen

 

Arrival Date:

7 Oct 1913

 

Birth Date:

abt 1885

 

Birth Location:

Norway

 

Birth Location Other:

halt

 

Age:

28

 

Gender:

Male

 

Ethnicity/ Nationality:

Scandinavian

 

Port of Departure:

Bergen

 

Port of Arrival:

New York, New York

 

Ship Name:

Bergensfjord

 

Født i Holt, yrke taxi driver, sønn av Anders Gustavsen Østerå Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er detaljene:

 

 

Name:

Carl Gustavsen

 

Arrival Date:

7 Oct 1913

 

Birth Date:

abt 1885

 

Birth Location:

Norway

 

Birth Location Other:

halt

 

Age:

28

 

Gender:

Male

 

Ethnicity/ Nationality:

Scandinavian

 

Port of Departure:

Bergen

 

Port of Arrival:

New York, New York

 

Ship Name:

Bergensfjord

 

Født i Holt, yrke taxi driver, sønn av Anders Gustavsen Østerå Tvedestrand.

 

Ja, dette er åpenbart rett mann. Takk skal du ha.  Da har jeg et utgangspunkt for videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg ham også i et av Digitalarkivets emigrantregistre.  Han betegnes da som "besøgende", så jeg antar at dette ikke var den endelige emigrasjonen:

 

1913 2207 26/9 Mr Karl Gustavsen   28 1885 m Holt, Tvedestrand New York ug Nei Chauffør NewYork Været paa Besøg Chauffør Norske Amerik. 2d. kl. Ja Besøgende

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=0800EMIG&gardpostnr=328&merk=328#ovre

 

---

Eller... Kanskje vi skal tolke det slik at han hadde vært på besøk hos familien i Tvedestrand/Østerå?  

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet det skannede skips-"manifestet" i Ellis Island-basen.  Det bekrefter de opplysningene som er kommet fram i de siste kommentarene.  Takk til Helge og Ann-Mary.  Jeg kan føye til at han hadde oppholdt seg i Jersey City i 4 år i 1913, men har antakelig pendlet litt mellom Norge og USA, siden han er registrert på Østerå i 1910.  Han var 5 fot og 9 tommer høy, hadde lyst hår, blå øyne og var ugift.  Adressen hans var hos "Friend J. Pedersen" i 19 Henry Street, Jersey City, N.Y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg vedrørende (Gustav) Carl Gustavsen:  Jeg har allerede nevnt at han i 1910 er registrert sammen med foreldre og søsken på Østerå (tømmermann).  Men så viser det seg at også når det gjelder ham, har jeg oversett en merknad.  Det står nemlig i rubrikken for antatt oppholdssted: "4 aar i Amerika".  Han må med andre ord ha emigrert allerede rundt 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det stemte nok, for jeg fant nettopp skipsmanifestet i Ellis Island-basen.  Det ser imidlertid ikke ut til at han var ordinær immigrant i 1907, men mannskap ombord på S/S "Carmania" - noe som jo kan være forenlig med at han var tømmermann (ant. skipstømmermann) i 1910.  I merknadsfeltet er det opplyst at han har en tatovering på høyre arm.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nikolai og Olga giftet seg 12/9-1925. Det er lysningsdatoen som er oppgitt ovenfor. Anders Augustin gm Ingeborg fikk datteren Evy gm Bjørn Halvorsen Fredrikstad - 4 barn. Evy født 18/8-1927 i Tvedestrand død 16.2.1963 Borgestad. Slekta eiede hus på Østerå fram til siste barn døde på 1980-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg er datter av Wenche Mehlum som er datter av Nicolai Gustavson som er født på Holt og var organist i Skåtøy. Hun sitter på mye informasjon om slekten hvis det kan være av interesse.

Mvh Elisabeth Bjerke, Mob 45066126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Elisabeth Bjerke - og takk for informasjon!  Da er vi jo i slekt, for Nicolai Gustavsons mor var søster til min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære Elisabeth Bjerke!  Jeg mottok i dag et meget interessant brev fra din mor, der hun kommer med en slektshistorisk oversikt.  Du kan si til henne at jeg skal sende henne et svar snarest mulig.  For ordens skyld:  Du og min mor er firmenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 21.4.2016 den 12.59, Oddbjørn Johannessen skrev:

Der fant jeg Anna (Gustavsen) Formoes ekteskap nr. 2:  Den 24/11 1932 var det vielse i Moss mellom frisørdame Anna Mathilde Formoe, f. i Holt 26/12 1893 (skal være 1894) og maskinist Thomas Alfred Martinsen, født 9/8 1899 i Moss.  Brudens far:  Stenarbeider Anders Gustav Gustavsen.  Brudgommens far: Glasarbeider Karl Henrik Martinsen.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/25944/244

Dette var spennende lesning! Thomas Alfred Martinsen er onkel til min svigermor, og vi visste ingenting om han annet enn navnet. Takk for info! Karl Henrik Martinsen er da min manns oldefar. Moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.