Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker i ny betautgave


Eva Tomter
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å venne meg til den nye løsningen, siden den gamle er blitt så veldig treg. Hvis jeg vil ha fram et år, 1890 over døde i Bergen, hva må inn som opplysninger? Bergen er jo ikke et sogn eller fylke eller prestegjeld. Jeg vet ikke i hvilken kirke jeg vil finne rett data. Det hadde vært fint å kunne ta fram alle kirkebøker i Bergen for det året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du i tillegg legger inn listetypen "Døde og begravede", blir trefflista på 18 kirkebøker.

 

Foe øvrig gjenstår det en del metadataarbeid med Bergen; derfor mye "Ukjent arkiv" og tomt soknefelt. Det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er ganske kaotisk nå ja...

Det er ingen prestegjeld/sogn å velge, og det kommer opp hundrevis av kirkebøker ved "åpent" søk på Bergen. Mange av dem har ikke noe med Bergen å gjøre i det hele tatt. F.eks. kommer det opp kirkebøker fra Norland, Sogn og Fjordane, Troms osv der også..

F.eks. dette søket: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=13&start_year=1900&end_year=1940&text=

254 treff ! - og mange av dem er helt på jordet..

Ganske merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er ganske kaotisk nå ja...

Det er ingen prestegjeld/sogn å velge, og det kommer opp hundrevis av kirkebøker ved "åpent" søk på Bergen. Mange av dem har ikke noe med Bergen å gjøre i det hele tatt. F.eks. kommer det opp kirkebøker fra Norland, Sogn og Fjordane, Troms osv der også..

F.eks. dette søket: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=13&start_year=1900&end_year=1940&text=

254 treff ! - og mange av dem er helt på jordet..

Ganske merkelig?

 

Vi hadde dessverre problemer med søkeindeksen til morgenen i dag. Det skyldtes en feil som var litt vanskelig å finne etter en oppdatering vi gjorde på mandag. Vi skal iverksette tiltak slik at en feil ett sted ikke får konsekvenser for alle søkene.

 

Søket gir et mer riktig treff nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre nå ja :-)

Problemet med de transkriberte kirkebøkene fra Bergen er at de inneholder sørgelig lite informasjon, så de fungerer mest som et register for å kunne slå opp i den ordentlige boka. Synd at de hoppet over så mye da de gjorde den transkriberings-jobben..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.