Gå til innhold
Arkivverket

Bosted brudens far, Vestby 1834


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger et par ekstra gode øyne til å lese bosted for brudens far, Hans Larsen hva da?   I tillegg ønsker jeg hjelp til kolonnene på høyre side.

Brudeparet Anders Hermansen og Gunhild Hansdatter er nr 17:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 6 (1827-1849), Ekteviede 1834, side 168. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7540&idx_id=7540&uid=ny&idx_side=-172
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026010295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten notert dette paret som husmenn både under Pung, Hovum og Hestvedt her i Garder.

 

Mvh Jarleif Nordheim,

Garder i Vestby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten notert dette paret som husmenn både under Pung, Hovum og Hestvedt her i Garder.

 

Mvh Jarleif Nordheim,

Garder i Vestby

Tusen takk, Jarleif!

 

Jeg har Gunhild Hansdatter sine etterkommere, men hennes aner sliter jeg med.  Med et gårdsnavn på faren kan det hende jeg finner noe, men har du informasjon å dele med meg blir jeg takknemlig for det. Jeg har heller ikke funnet hennes dåp.

 

Når det gjelder hennes mann, Anders Hermansen, mangler jeg farens aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra noen notater ++:

 

Vielse:

Anders Hermansen og Gunhild Hansdtr, viet 25.5.1834, alder hhv 24 og 29

Vitner: Usikker – O. Rustad og Baltser Røed?

 

Deres barn:

Hans Anton 23.2.34, Soon

Barbro Maria 12.7.37, Pungplass (i Garder)

Laurits 9.3.42, Haavimbraaten (i Garder)

Karen 7.11.45, Hestvedtplass (i Garder)

 

Annet: Anders har fått (ny) festeseddel for Sørli under Hestvedt (i Garder) i 1857

 

FT 1865: Paret bor som arbeidsfolk på Jordebro (i Garder)

- han 62 år, f i Vestby

- hun skrevet som Gundi, 63 år, f i Hobøl – jeg finner ei Gunil f 17.4.03 i Hobøl – far Hans Aares – Aares = plassen Aaros/Aarhus under Hobøl prestegård.

Hans Larsen Aares gm Maren Olsdtr Søndre Torp 30.3.1803.

 

Fødsel Anders Hermansen:

Dpt 9.12.1810, mor pige Barbro Johannesdtr av Soon

Utlagt som fader: Skomager Herman Andersen av Soon (klarer ikke lese kommentarene)

 

FT 1801:

Barbro: Fnner ingen direkte. Nærmeste er Barbra Johannesdtr f 1888 i Botne i Vestfold – det var vanlig med samkvem over fjorden.

Herman Andersen: ?? han gjemmer seg visst godt..

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra noen notater ++:

 

Vielse:

Anders Hermansen og Gunhild Hansdtr, viet 25.5.1834, alder hhv 24 og 29

Vitner: Usikker – O. Rustad og Baltser Røed?

 

Deres barn:

Hans Anton 23.2.34, Soon

Barbro Maria 12.7.37, Pungplass (i Garder)

Laurits 9.3.42, Haavimbraaten (i Garder)

Karen 7.11.45, Hestvedtplass (i Garder)

 

Annet: Anders har fått (ny) festeseddel for Sørli under Hestvedt (i Garder) i 1857

 

FT 1865: Paret bor som arbeidsfolk på Jordebro (i Garder)

- han 62 år, f i Vestby

- hun skrevet som Gundi, 63 år, f i Hobøl – jeg finner ei Gunil f 17.4.03 i Hobøl – far Hans Aares – Aares = plassen Aaros/Aarhus under Hobøl prestegård.

Hans Larsen Aares gm Maren Olsdtr Søndre Torp 30.3.1803.

 

Fødsel Anders Hermansen:

Dpt 9.12.1810, mor pige Barbro Johannesdtr av Soon

Utlagt som fader: Skomager Herman Andersen av Soon (klarer ikke lese kommentarene)

 

FT 1801:

Barbro: Fnner ingen direkte. Nærmeste er Barbra Johannesdtr f 1888 i Botne i Vestfold – det var vanlig med samkvem over fjorden.

Herman Andersen: ?? han gjemmer seg visst godt..

 

Mvh Jarleif

Kommentar ved Anders Hermansens dåp:

 "NB - Ej uægte da Faderen og Moderen ere Ægteviede paa Moss, som sildigere er skeet."

 

Nå er dette ikke et tydningsspørsmål lenger, så jeg lager et nytt emne på brukerforumet, og ser om det er dukket opp noe nytt om disse siden sist jeg prøvde. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.