Gå til innhold
Arkivverket

Edvard Eriksen, bagersvend 29 år(?) Christiania 1875


Jon Kjell Andersen
 Del

Recommended Posts

 

Dette er oppgitt far til Edvard - født 21/12 1875. Hans mor het Maren Kristine Amundsdatter 26 år. Hun døde av hjerneslag i 1883 på Oslo hospital etter lengre tids sykdom. Edvard - barnet, ble bortsatt og jeg tror jeg skjønte det som sto i "Kontoret for utsatte" 3 avdeling. Manntallsprotokoll 2 side 337 og 338, nederst. Der står det at denne faren - bagersvend -er i Amerika.

 

Har du bilde eller link til denne manntallsprotokollen?

 

Har du konfirmasjonen til sønnen?

Kan kanskje være noe informasjon om faren der også... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den Edvard Eriksen fra Enebakk,som sto med alder 21 år på tellingen 1865.

Har ikke funnet noen Edvard f 1845-1847 i Enebakk,med far Erik.

Men har funnet en Edvard f 16 des 1844,døpt 19 jan 1845.

Foreldre Hans Erichen og Anne Nielsdatter Haraldstad u Sulerud(står det Sulerud?)

https://media.digitalarkivet.no/view/7566/171

 

Vet jo ikke om dette er samme mann som bagerdrengen Edvard Eriksen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde eller link til denne manntallsprotokollen?

 

Har du konfirmasjonen til sønnen?

Kan kanskje være noe informasjon om faren der også... ?

 

 

OBA, Fattigvesenet, H/Hd/L0002: Manntallsprotokoll. Mnr. 1-812, 1879-1887, s. 337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

OBA, Fattigvesenet, H/Hd/L0002: Manntallsprotokoll. Mnr. 1-812, 1879-1887, s. 337

 

Håndballkampen ferdig :)

 

Er det mulig å finne dokumentene i saken?

Ref 192/80 og 409/80

 

Hvor er Maren Kristine og søstera Helene (Thalette) i 1875-tellinga?

 

Ser ut som Edvard Hansen/Eriksen fra Enebakk bor på Sundsby ved konfirmasjonen.

Han er temmelig nøyaktig 31 år - og ikke 29 - ved fødselen. Dette stemmer jo også med alderen i 1865-tellingen. Er det ikke bare damene som lyver nedover på alderen da...  :rolleyes:  :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for interessen.

 

Her er konfirmasjonen til "sønnen". Det står etter foreldrene "begge døde"?! Vet ikke hvem som kan ha opplyst det. 

 

SAO,

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, G/Gb/L0001: Klokkerbok nr. II 1, 1883-1901, s. 80

 
 
SAO, Kråkstad prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 8, 1870-1879, s. 42 
 
Se her- no.24. Her er Edvard den eldre med et annet barn, født 1 måned etter vårt barn. Pikebarn Hilda.
 
Og her er vielsen:
SAO, Kråkstad prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 8, 1870-1879, s. 158
 
Den gamle Edvard dør 28.02.1914. Kampen menighet i Oslo. Jeg var inne på Skifteretten - dødsfallprotokoll no C7  (324).  Kanskje han hadde tenkt på en uægte sønn. Men det sto ingenting om det. Det er jo heller ikke sikkert at dette er den riktige faren til Edvard den yngre. Jeg takker for all hjelp og legger denne delen av slekten på is inntil videre
 
Ønsker alle en riktig god jul.
 
Med hilsen Jon Kjell Andersen

 

Endret av Jon Kjell Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei igjen!

Løfter denne opp igjen men først: tusen takk for hjelp som jeg får her inne!

Jeg trenger tips om hvordan gå videre. Litt info først:

Erik Eriksen - Ullensaker gifter seg med Gorine Marie Erlandsdatter fra Flagstad, Tangen i Nes (født på Frohaug Nes)  den 29 mai 1846. Nes Mini nr. I 7  1846-1858. Hun flytter så til Ullensaker - Lørdagsrud den 3 juli 1846.

De får 5 barn:   Edvard, 24.06.1846

                           Mina Amalie, 12.08.1848 - hun finner jeg igjen i Oslo FT 1900, ugift med en datter.

                           Marthea, 06.04.1851 som gifter seg og drar til Amerika, som dere har funnet ut (Takk.)

                           Inge Gurine, 21.11.1854    (?)

                           Amund, 17.03.1857 - han finner jeg i Oslo FT 1900, enkemann.

 

Edvard !?  Kan det være min mann som står i tellingen 1865 Ullensaker:  Austad, som tjenestekar?

Jeg finner han ikke som utflyttet fra Ullensaker. Hvordan søker jeg i militære arkiver over soldater?

Dersom det er samme mann som dere nevner i tellingen 1875 for Nøtterøy ( står i Tjøme sine bøker), hvordan kom han seg dit?  På samme bosted er det en Rikard Larsen som er skibsreder og han har bl.a en sønn som er styrmann og en som er matros. Seilte de til Amerika og evnt. hvordan finner jeg ut dette? Og ikke minst: ble da Edvard med?

Faren , Erik Eriksen dør som enkemann februar 1898. Skiftemateriale Nes tingrett, dødsfallprotokoll 1876-1905 side 97. Han var fattiglem og har 5 barn, 2 i Amerika, 2 i Xiania og 1 på Ullensaker.

Men når døde hans kone Gorine Marie? Kanskje det står noe etter skiftet i forbindelse med hennes død?

 

Trenger litt pådytt for å gå videre. Men det trenger jo ikke være min ane, vil bare sjekke for sikkerhets skyld.

Med hilsen 

Jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.