Gå til innhold
Arkivverket

Kopieringsinnstillinger på nye systemet


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Kopieringsinnstillingene i det nye systemet har virkelig blitt særs bra! Å ha mulighet til å justere informasjon som kopieres til utklippstavle er svært nyttig.

 

Man har nå alle muligheter, for alles behov.

 

Jeg lurer allikevel på om dette kan finjusteres litt, øke brukervennligheten ytterligere. Tidvis har man behov for kun link. Pr. nå vil det alltid følge med en tekst foran linken. For å få hurtig lingang til kun permanent link (eller bildelink), hadde det vært mulig å legge til et slikt ekstra valg i kopieringsinnstillingene?

 

post-4173-0-25329500-1461397170_thumb.jpg

 

Med en slik mulighet, hadde man sluppet en god del ekstra klikking (underforstått, man slipper å hente frem sidemenyen når man trenger linken til siden man ser på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kopieringsikon ved hver av lenketypene i referanseoversikten..? Ikke tannhjulet, men lenkeikonet.

(Bare to klikk.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over :)

 

Poenget var å få hurtig tilgang til kun en link via knappen i topplinja, på samme måte som bildeId.

 

post-4173-0-84902900-1461398818_thumb.jpg

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det ikonet det eneste stedet en får kopiert kildeinformasjonen i tillegg til valgte lenker. Jeg er veldig fornøyd med det. Ved spørsmål i forumet, og spesielt tydespørsmål, har det i årevis vært et problem at bare bildelenken har vært kopiert inn, uten muligheten til å bla og uten mulighet til å se hvilken bok bildet er hentet fra. Dette hurtigvalget vil forhindre det og jeg er ikke enig i at vi trenger ett klikk til brukslenken, (eller de andre lenkene), når det bare er to klikk som gir det du ber om.

.

post-162-0-94886400-1461401010_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om å få dekket ulike behov. Informasjon til bruk i forumet er én del av helheten.

 

I forumet her er det som regel behov for både protokollinformasjon og link, noe som ligger inne som standard etter det jeg kan se. Jeg etterspør ikke å endre denne standarden, men å gjøre det mulig å tilpasse kopieringsinnstillingene ytterligere.

 

Når man skal f.eks registrere opplysninger fortløpende, f.eks i et program hvor det er satt av plass til å legge inn link, har man behov for kun linken. For å spare tid og ekstra klikk, vil det være matnyttig å kunne kopiere ut denne raskt.

 

Dersom det er teknisk enkelt og ikke fører til noen ekstra belastning på systemet, mener jeg det ikke bør være noe i veien for å dekke dette behovet også. Målet må jo være å gjøre systemet så brukervennlig og justerbart som mulig (innafor tekniske/systemmessige begrensninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...på samme måte som bildeID:"

 

Det er ikke bare bilde-ID som blir kopiert sammen med kildeinformasjonen?

 

En haker selv av hvilke lenker som skal være med når en benytter det ikonet.

 

(Vi la inn svar samtidig.)

 

Jeg haket av ønsket om lenkeinfo som i gammelt visningsprogram med én gang jeg fikk greie på at vi fikk mulighet til det, og etterpå har det blitt valgfritt hvilke lenker en skal ha med bak det ikonet. Det er vel brukslenken som er det som er standard, om en ikke har haket av for ønsket om flere lenker.

 

Jaja. Da er vi altså uenig om det, Jørgen. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, når du klikker på knappen får du kopiert kun bildeId (knappen til venstre i topplinja, jeg ønsker meg den samme muligheten for kun link ved å bruke knappen til høyre, etter å ha gjort tilpasninger i innstillingene)

 

post-4173-0-35866600-1461401740_thumb.jpg

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...den knappen dekker også et viktig behov, etter det jeg har forstått, er bildeId et behov ved transkribering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og ved Direkteoppslag til siden fra forsiden.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(Innleggene ble slått sammen.)

.

Jeg kopierer inn tre linjer i slektsprogrammet mitt. (Brother's Keeper.)

 

Fra feltet jeg har kopiert dette inn i, klipper jeg ut brukslenken og legger den inn i feltet for direkteoppslag fra BK til siden.

I tillegg til kildeinformasjonen vil jeg heretter også ta vare på Bilde-ID samme sted. (Jeg har haket av for alle tre, i tilegg til kildeinformasjon,)

.

post-162-0-22239000-1461404546_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I programmet jeg bruker, registrerer jeg kun linken (etter å ha valgt korresponderende bok/protokoll som jeg har registrert på forhånd). Når jeg legger inn data i programmet har jeg behov for rask tilgang til kun linken.

 

post-4173-0-45726200-1461402750_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår.

 

Jeg har lenge ønsket meg at også kildeinformasjonen kunne genereres til en av linjene i referansebildet, men har ikke fått napp på det...  :(

 

Se fra dette emnet:

Kirkebøker på iPad

Skrevet 21 April 2016 - 12:40

Jeg forstår at DA ikke rår over de forskjellige nettleserne. Jeg vil imidlertid trekke fram et gammelt forslag fra undertegnede, da det i dette tilfellet aktualiserer seg behov for kildeinformasjonen også: https://forum.arkivv...sjon/?p=1653213
 

Anne-Lise Hansen, on 06 Mar 2015 - 13:00, said:snapback.png

Kildeinformasjonen har alltid vært det viktigste ved kildehenvisninger. Om en selv legger til sidetall, har en det en trenger for å finne tilbake til opplysningene og spesielt om lenker 'råtner'.
.
Kunne det være en fjerde linje (øverst) som bare kopierer kildeinformasjonen?

Ellers støtter jeg forslaget om et valg for kopiering av 'Alle' - dvs fire linjer.
(Alternativt kildeinfo + permanent bilde- ID.)

 

Nå er de jo svært lydhøre for innspill, så da får vi vel bare vente på svar - både du med ditt ønske og jeg med mitt. :) :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det jo snakk om å legge til rette for mange behov. Kopieringsinnstillingene er jo helt ypperlig, og kan justeres såpass mye at vi kan ende opp med en Ole Brumm-effekt, uten at det går på bekostning av systemressurser eller hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.