Gå til innhold
Arkivverket
Rolf Vandeskog

Kirkesogn/kirkebøker Begen

Recommended Posts

Rolf Vandeskog

Jeg har funnet en del kirkebøker som mangler for Bergen. Jeg kan begynne med det som er kirkesogn:

St Jørgen og St Marcus. St Jørgen Hospitalskirke er blitt til et Prestegjeld under Bergen, det har alltid vært et eget sogn. Presten Welhaven var sogneprest til St, Jørgen.

Så er det kirkebøker som ikke hører under et sogn, men er institusjonsprester:

Bergen Hospital, Bergen Sraffeanstalt, Fødselsstiftelsen overlegen (egen kirkebok), Pleiestiftelsen nr. 1, Stiftelsespreesten og Stiftelsespresten kommunelegen.

Dette finner jeg lett i det gamle systemet, men her er det vekke. Her er altså alt som har med St Jørgen og leprahospitalet vekke fra sognelisten. At St. Jørgen Hospitalskirke er blitt et eget prestegjeld er overraskene og jeg kan ikke se at det har noen relevans. Det er heller ikke lett å finne ut hvordan man skal komme dit. Det bør flyttes tilbake der det er i det gamle systemet.

Mvh Rolf Vandeskog

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Et svar fra K. Hunskaar om Bergen for to dager siden:

(...)

Foe øvrig gjenstår det en del metadataarbeid med Bergen; derfor mye "Ukjent arkiv" og tomt soknefelt. Det kommer.

https://forum.arkivverket.no/topic/202227-kirkeb%C3%B8ker-i-ny-betautgave/#entry1706692

Mange kirkebøker som ikke står i listen over sokn ennå, kan en i mellomtiden finne ved fritekstsøk (+ Fylke).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.