Gå til innhold
Arkivverket

Lenker fra den nye kirkebokløsningen


Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

I den gamle kunne en enkelt sende en lenke fra kirkebok..til en bekjent via skype. 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9065&idx_id=9065&uid=ny&idx_side=-3

Har prøvd dette i det nye men akkurat denne typen hvor den som mottar linken også skal kunne se hvilken kirkebok greier jeg ikke å få til. Hjelp!

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark fylke, Ringsaker, Brøttum, Veldre i Ringsaker, Kladd til kirkebok nr. 1A (1773-1775), Fødte og døpte 1773, Side 2-3
Permanent bilde-ID: kb20070512950024
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070512950024
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512950024.jpg
 

Send alle linjene, eller bare Brukslenken.

.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger hvilke lenker som skal tas med under kopieringsikonet til høyre (se rød pil på bildet) ved å hake av (og lagre) dette under Kopieringsinnstillinger. (To linjer under der en stiller inn Husk zoom og posisjon.)

 

post-162-0-82151400-1461410355_thumb.jpg  Først Kopieringsinnstillinger

 

post-162-0-08027300-1461410115_thumb.jpg   Deretter velg lenketype nederst på siden under Referanser

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 muligheter.

Permanet bildeID     ved å kopiere denne kan den ikke åpnes i skype

Brukslenke for sidehenvisning    skal prøve å sende denne og høre om det gikk bra

Permanent bildelenke  denne er ikke brukbar gir bare den enesiden uten info om hvilken bok

Hvilken av dem gir den vanlige lenke en brukte før?

 

Sendte Brukslenke for sidehenvisning til kameraten.. Jeg fikk iallfall åpnet den i skype og den viste det den skal.

Takker for løsningen.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukslenke for sidevisning.

 

Når du har haket av alle, vil de komme med ved ett trykk på kopieringsikonet til høyre - se pil på bildet over. (Resultat vist i innlegg #2)

 

Kopieringsikonet til venstre gir bare den unike Bilde-ID'en. Den kan brukes ved direkteoppslag fra visningsprogrammets forside - se bilde under:

 

post-162-0-15244100-1461411590_thumb.jpg

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et eksempel på hva som blir kopiert ved å trykke på kopieringsikonet til høyre. (Dersom det er valgt hvilke lenker som skal være med.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som før het "permanent sidelenke" er nå erstattet av "Brukslenke"

 

Permanent bildelenke er svært nyttig for de som kun har behov for å vise bildet utenom konteksten. Brukslenka er til for å kunne se bildet i sin rette kontekst. Det er helt opp til brukeren å velge lenke alt etter behovet. Standard ved å bruke kopiknappen er at du får kildereferense eller kildestreng pluss brukslenke. Men, i kopiinnstillinger kan du selv velge om du vil ta med mer eller mindre, og velge om kopiknappen skal gjøre noe helt annet.

 

Vi har strukket oss svært langt i å imøtekomme mange ønsker. I starten hadde vi ikke noen tekst foran lenken, men det kom et velbegrunnet ønske om å få det, så da har vi tatt hensyn til det når vi likevel var innom den delen av koden og "tuklet".

 

Vi har svært begrenset med ressurser. Vi vil jobbe videre med løsningen, men er da nødt til å gjøre visse prioriteringer. Vi har fremdeles store utfordringer med gammel programvare som må skriftes ut. Vi vil fremdeles jobbe med programvaren i den nye løsningen for søk og visning, men innsatsen vil bli trappet ned fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans, jeg vil supplere innlegget til Anne-Lise litt.

  • For det første, du må logge deg inn på kirkeboksidene for å kunne utføre og lagre innstillingene dine.
  • Hvis du vil ha henvisning til kilden som i de gamle visningssidene, behøver du ikke krysse av mere enn nødvendig, se bilde kildeinfo.jpg nedenfor.
  • Husk at Permanent bilde-ID er den samme som den siste delen av lenken for Brukslenke for sidevisning, så den er jo ikke nødvendig å ha med to ganger.
  • Jeg har vedlagt bildene nedenfor av de minimale innstillinger som jeg foretrekker for kirkebøker.
  • For pantebøker eller annet arkivmateriale kan det hende at andre innstillinger er mere utfyllende.
  • Husk å klikke på Lagre-knappen!

Her er det jeg får kopiert til utklippstavla ved bruk av kopiknappen: (jeg har valgt Bold tekst kun for visningen her)

 

Hedmark fylke, Vang, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 1 (1683-1713), Fødte og døpte 1689, Side 68-69
Brukslenke for sidevisning:
https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890042

 

NB! Husk at lenken ovenfor trunkeres bare for visning her i forumet, ikke når du kopierer den.

 

Klikk på bildene for full størrelse.

 

post-2575-0-28439000-1461460093_thumb.jpg

 

post-2575-0-78135200-1461460116_thumb.jpg

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å krysse av alle tre. Bildelenken er ikke så viktig, men jeg tar med den permanente bilde-ID'en. (Selv om den er inkudert i brukslenken, synes den ikke så godt når lenkeadressen trekkes sammen for visning.)

 

Den kan brukes til direkteoppslag til siden fra visningsprogrammets forside.

 

Se innlegg i den andre tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/202241-bare-bad-gateway/page-2#entry1707252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier meg med brukselenken.

Min kamerat med win7  og IE får ikke brukt den nye kirkebokløsningen men han har også Firefox og der går begge løsningene bra. lenker på digitalarkivet går også men ikke på epost men der bruker han også noe microsoft epostprogram.  Jeg skyr microsofts internet explorer og deres epostprogram, bruker Firefox og Thunderbird.

IE  som følger Win7 er visst blitt hacket, han bruker Panda som virusprogram så det må ligge noe på hans maskin som gjør at han ikke kan åpne linker fra det nye kirkeboksystemet i sitt epostprogram eller  i Skype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken her sier ingenting når den ikke sier hvilken kirkebok det her refereres til.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 880A03, 1796-1821, s. 48-49
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630596

 

Den er jo veldig ulik #2 hvor navnet på kirkebok kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligger under kopieringsikonet, etter at jeg har krysset av for at jeg vil ha med overskrift og alle lenker + krysset av for ønsket om lenker som i gammelt program:

 

Nordland fylke, Borge, Valberg i Borge, Ministerialbok nr. 880A03 (1796-1821), Fødte og døpte 1797, Side 48-49
Permanent bilde-ID: kb20071105630596
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630596
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071105630596.jpg
 

Se innlegg #3 og #12.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit man kan gå inn å rette dette, hvis man har logget seg inn. Går man inn i din link # 2 og min link  #16 uten å logge seg inn, så har din link navn på kirkebok mens min har ikke. Hva blir standarden etter 2. mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er alltid logget inn.. Når jeg klikker på din lenke, har boken overskrift som den jeg la inn, (etter å ha trykket på din.)

 

Nå logget jeg meg ut:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 880A03, 1796-1821, s. 48-49

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630596

.

og inn igjen:

Nordland fylke, Borge, Valberg i Borge, Ministerialbok nr. 880A03 (1796-1821), Fødte og døpte 1797, Side 48-49

Permanent bilde-ID: kb20071105630596

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630596

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071105630596.jpg

 

 

 

Ja, her bør en være innlogget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans, jeg bruker Firefox i Linux, og når jeg klikker på utklippstavlesymbolet for å kopiere, får jeg opp en liten fane med teksten Ctrl-C. Hvis jeg bruker den kommandoen mens fanen er synlig, kopieres det jeg har vist ovenfor til utklippstavla.

 

Michael, ifølge en opplysning jeg fikk i en annen tråd, er det litt forskjell på hvor mye informasjon de forskjellige statsarkivene legger ved i overskriften til en kirkebok, f.eks. bruker SAT i Trondheim også mesteparten av plassen til å fortelle at det er en kirkebok og hvor den er arkivert! :wacko:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en ens standard eller ikke, spiller vel ikke så stor rolle, sålenge vi kan overstyre denne ved å være logget inn og velge referansen slik vi er vant til fra det gamle visningsprogrammet?     (Takk, DA!  :) )

 

Jeg vil heller se denne kildeinformasjonen (som innlogget):

Hedmark fylke, Ytre Rendal, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 5 (1853-1866), Døde og begravede 1864, Side 300
(...)

 

enn denne (ikke innlogget):

SAH, Rendal prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1853-1866, s. 300
(...)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det nå er på tide å lage en god illustrasjon av hvordan man henter og får frem komplette sidelenker til kildene uten at det skrives en rekke ord.
 
Det er snakk om
Permanent sidelenke for den respektive side
Permanent sidelenke til indeksen for kilden
Permanent bildelenke til den repektive side
Permanent bildelenke til indeksen
 
Når jeg snakker om kilder deler jeg det i to; hovedkilden (f.eks. kirkeboken) - detaljkilden (f.eks. den konkrete siden i kirkeboken)

Som hjelp for å illustrere dette kan man se på http://digitalarkivet.no/dadoc/skakbhjelp.htmSom enkelt her viser de siderelaterte lenkene samt hoved informasjonen om en kirkebok.

Må med handen på hjertet undres på hvorfor man må skrive så mange ord, når det enkelt kan illustreres med bilder.


I tillegg kan man lage tilsvarende illustrasjoner om hvordan man enklest kan søke i kildene. Synes det i dagens forklaringer brukes utrolig mange ord som lettere kan illustreres.
 til kildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man gjøre dette så vanskelig.
 
Kan ikke benytte tanken og ideen som er presentert i http://digitalarkivet.no/dadoc/skakbhjelp.htm til å vise de permanente lenkene til de respektive sidelenken og bildelenkene for Hovedkilder (indeks) og Detaljekilden (den aktuelle side).

I tillegg kan man illustrativt presentere hvordan man lett får dette frem i oppsettet.

Det som i dag presenteres er en mengde ord som helt tydelig skaper mange flere spørsmål og utfordringer fra brukerne. !!!

Lenkene skal også av brukerne brukes aktivt fra ulike slektsprogram så det er ikke bare "den verbale" informasjon om selve kilden som er viktig, men kanskje i vel så stor grad å kunne utnytte de lenkene som er der til å hoppe fra sine verktøy og over til Arkivverkets side, slik det er mulig med det som vedlagt link gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt bruk for bildelenke og bruker altså kun permanent sidelenke.  Dvs. at jeg må lære meg å bruke "Brukslenke til sidevisning".

 

Hvorfor gjøre det så komplisert.  Jeg trenger bare en "en-klikk" løsning, alternativt "alt/ctrl + et eller annet som kombinerer henting av brukslenken for sidevisning og kopierer den i samme omgang.  Er det så vanskelig?

 

Selvfølgelig må lenken vise til minimum det som var permanent sidelenke. 

 

Hvorfor forskjellen hvis en er innlogget eller ikke?  For å bidra til flere medlemmer, eller ?

 

Når jeg først er i gang så etterlyser jeg en enklere vei til de enkelte kirkebøkene.  Det er et stort tilbakeskritt å måtte velge (fylle ut) år/intervall, type kb osv.  Det er ganske mange "klikk" for en er i mål.  Kan vi få en kb-oversikt pr. sogn/kirke a la den gamle løsningen som en kommer til når en velger fylke?  Det er jo ikke alltid en vet år eller årintervall og det er klart ønskelig å se alternativene.

 

Jeg har faktisk vurdert å slutte som slektsforsker pga alt dette negative.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.