Gå til innhold
Arkivverket

Store søkeproblemer i FT 1875, Stavanger.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts



Hallo igjen, alle gode hjelpere.

 

Heller enn ett konkret spørsmål om én konkret oppføring, er vel dette mer et generellt langt sukk fra en som nok er altfor sjeldent inne på de "nye" søkesidene. 

 

Og emnet er kanskje postet i feil forum?

 

Men jeg lar det stå til:

 

Jeg er så godt vant med de "gamle" søkesidene gjennom årelang bruk, og duverden for en brukervennlighet. (For meg, vel å merke).

 

Nå skal sant sies at FT-1875 for Stavanger ikke er med i den gamle løsningen . . .

 

Og her er problemet:

 

Søker i den "nye" løsningen en Ole Vold i FT-75, Stavanger. 

 

Skriver inn fornavn: ole|oole|ola|olaus|o|o.|olus|olle|olaves|olavs, -delt opp av de nødvendige loddrette strekene, Det tar tid . . . skriver så inn etternavn: wold|vaal|vaall|vold|wolld|vaalld|vaald|waall|waalld|waal|waald - i begge tilfeller alt det jeg kan komme på av skrivevariasjoner i farten. 

 

Dette resulterer i 818 treff! 

 

Kan ikke tro at så mange het noe i retning av Ole Vold i Stavanger -75 ??

 

Og det viser seg at jeg har rett: Her kommer bare med alle mine fornavnsvariasjoner. Selvsagt heter noen faktisk Wold|Vaal osv til etternavn, men absolutt alle med disse fornavnene kommer med i resultatet. Uansett etternavn. 

 

Frustrasjonen stiger. 

 

Vet tilfeldigvis at "min" Ole er født på Rennesøy i 1812. Skriver derfor inn Fødselsår: 1810|1811|1812|1813|1814, for å være på den sikre siden.

Trykker så "søk" igjen. Får da opp bare 29 treff. - Puhh - men av de niogtyve er det kun tre med et slags Vold til etternavn.

 

Og ingen av dem er "min".  OK.

 

 - Men, et øyeblikk! Her er det fødselsår som spenner fra 1810 til 1863!!

 

Det var ikke dét jeg ba om i mitt søk?! . . .

 

Hadde som opprinnelig ambisjon å legge ved lenker til hvert eneste beskrevne skritt på min søkemessige "Via Dolorosa", men kjenner at jeg muligens må rydde i sokkeskuffen, se på TV, gå en tur - etellerannet annet akkurat nå, for å senke blodtrykket . . .

. . . . 

 

Vel - etter en tur i nettbanken, som er så konkret og fin, kan jeg forsøksvis fortsette:

 

Poenget er at hadde jeg kun visst "min" Oles navn, så hadde jeg vært fullstendig ute på viddene etter et rent navnesøk. 

 

818 treff kun på fornavn ville tatt umåtelig tid å bla igjennom. Den "nye" løsningen ser ikke ut til å kunne kombinere de forskjellige søkekritériene på en forståelig måte (?)

 

Jeg blir nødt til som kontrast å beskrive et søk i "gamle" databasen, "Sankt Oldervoll" sin. (Ære Være Den Mannen).

Må bruke 1865-tellingen som eksempel, da -75 ikke er tilgjengelig for Stavanger i den"gamle" løsningen.

 

1: Databaseveljaren.

 

2: Fylke, velger Rogaland

 

3: Kommune, velger Stavanger

 

4:  Kjeldekategori, velger Folketeljingar og manntal

 

5:  Velger 1865-telling for 1103 Stavanger

 

6:  Nytt personsøk: "Førenamn børjar på vis" - skriver "ol"

 

7:  Får opp en lang liste med de navn som faktisk eksisterer i tellingen og som samsvarer med søkekriteriene, klikker

     kjapt i boksene til Ol, Ola, Olaæ, Olai, Olaus, Olavis, Olavus, Ole, Olee, Olle, Olof, Oluf, Oluff.

     Bare for å ha et vidt "sveip". Klikker "Søk" nederst på siden.

 

8: Får 850 treff, går opp til boksen "Nytt personsøk" og " Same person som i søk 1" - som er standard innstilling.

 

9: Nytt Personsøk: klikker neste boks "Etternamn børjar på vis": skriver "V" (Uansett skrivemåte kan Vold nødvendigvis

     bare begynne på "V" eller "W") Får opp klikkbar liste over alle Oleaktige hvis etternavn begynner på bokstaven.

     Sortérer raskt ut alle varianter av Vold.

 

Resultatet er 3 stk Ole Vold. Og ingen av dem er den rette.

 

10: Går tilbake med nettleserens "venstre-pil" to ganger og "Nytt personsøk". "Etternamn Børjar på vis" - 

       sletter enkelt-v-en og skriver inn en "W".

 

Da får jeg én Ole Waal og én Ole Wold. Hvorav den ene, og kun den ene, (Waal) har en søster ved navn Rakel Olsdatter Vold, som var grunnen til dette søket. Ergo - familien til Rakel er funnet i 1865 gjennom den "gamle" løsningen.

 

Hele "operasjonen" tok ca 3 minutter. 

 

Og den var konkrét - skritt for skritt. Meget oversiktlige søkeresultater for hvert eneste steg.

 

I motsetning til kaoset som oppsto når jeg forsøkte å benytte den "nye" (for n-te gang) løsningen for 1875 tellingen.

 

Så, avslutningsvis, hvis noen barmhjertige sjeler derute kan veilede, gi gode råd, berolige og trøste,

på en eller annen måte gi et håp om at det finnes en fremtid for oss grånende Oldervollianere ;-) så ville det bli satt umåtelig pris på. 

 

Status pr. nå er at jeg kan ikke for mitt bare liv se at den "nye" løsningen foreløpig har noe som helst for

seg. (For meg) - Særlig ikke når den så absolutt ikke har samme funksjonalitet som den "gamle". (For meg)

 

Likefullt skal, ifølge DA, alt det gamle skrotes ASAP, inkludert grensesnittet for de skannede kirkebøkene.

Fikk sjokkmelding i går om nedstengning av nåværende løsning for disse pr. 2. mai d.å. 

 

Så jeg ilte fortøstningsfullt til beta-versjonen, for om mulig å "trene" meg opp på dens funksjoner før dommedag inntrér. Det var en deprimerende opplevelse, fikk det så avgjort ikke til . . . Forvirrende f..enskap.

 

Men her har det allerede blitt klaget alt for meget og alt for langt, så ytterligere Nenier om dét temaet, vil jeg prøve å holde tilbake til jeg fullt ut har erfart konsekvensene av de postapokalyptiske tider som nødvendigvis vil komme.

 

Med dyp og illevarslende røst 

 

hilser

 

Even Stormoen

 

 

 

 

 

 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du opplever Digitalarkivet som frustrerende. Jeg syns problemstillingen din var interessant, og forsøkte å forstå hva som skjer. Det gjør jeg ikke. Jeg får ikke på langt nær det samme antall treff utifra de søkekriterinene du oppgir.

 

Men først: Generelt kan det være greit å starte med vide søkekriterier, og så skrenke inn. Det går an å forenkle søkekriteriene for fornavn og etternavn. Husk at du også kan bruke *-tegnet. Det betyr "hvilke som helst tegn". Videre bryr søkemotoren seg ikke om noe annet en tall og bokstaver, så punktum trenger du ikke ta hensyn til. Dessverre må du ha minst 2 tegn.

  • Det er presist nok å skrive ol*|oole istedenfor ole|oole|ola|olaus|o|o.|olus|olle|olaves|olavs
  • Det er presist nok å skrive vol*|wol*|waa*|vaa* istedenfor wold|vaal|vaall|vold|wolld|vaalld|vaald|waall|waalld|waal|waald (her forsøkte jeg med vo*|wo, men det ble for vidt.)

Forsøker disse søkekriteriene i søkeskjema for FT1875: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1875?f%5B%5D=11&k%5B%5D=1101&k%5B%5D=1102&k%5B%5D=1103&k%5B%5D=1104&k%5B%5D=1105&k%5B%5D=1106&k%5B%5D=1107&k%5B%5D=1111&k%5B%5D=1112&k%5B%5D=1115&k%5B%5D=1116&k%5B%5D=1118&k%5B%5D=1120&k%5B%5D=1121&k%5B%5D=1123&k%5B%5D=1124&k%5B%5D=1126&k%5B%5D=1128&k%5B%5D=1130&k%5B%5D=1133&k%5B%5D=1134&k%5B%5D=1136&k%5B%5D=1138&k%5B%5D=1139&k%5B%5D=1141&k%5B%5D=1144&k%5B%5D=1146&k%5B%5D=1147&k%5B%5D=1150&k%5B%5D=1152&k%5B%5D=1154&k%5B%5D=1157&fornavn=ol*%7Coole&etternavn=vol*%7Cwol*%7Cwaa*%7Cvaa*&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&etasje=&etnisitet=&etnisitet_mors=&spraak=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=

 

Får 12 treff, men det er noen kvinner, så jeg endrer til å kun omhandle menn, og får 9 treff. Det er likevel tilstrekkelig liten treffliste til å se at det ikke er noen passende personer i folketellinga 1875. Forsøker meg å søke kun på etternavnskombinasjonen, uten fornavn, og setter fødselsår til 181* for å få 1810-1819. Får heller ingen treff som passer.

 

Er litt nysgjerrig på hva jeg kan treffe på ved å søke i alt materialet på en gang. Går inn på avansert personsøk, fyller inn fornavn (ol*|oole), etternavn (vol*|wol*|waa*|vaa*) og mann og huker av for hele Rogaland i geografi. Får 196 treff. Begrenser igjen søket til fødselsår 181*, og får 2 treff. (registrerer at det er en feil som gjør at ett av treffene kommer to ganger, men det skal vi få rettet opp). Får treff i 1865-tellinga og i en sjømannsrulle. Klikker inn på treffet i sjømannsrullen. Der ser jeg han har vært på havet mellom 1869 og 1873 (http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/91/pc00000000403303). Kanskje han var ute på bøjan blå da folketellinga 1875 foregikk?

 

Forøvrig, det er kun den gamle løsninga for søk og visning av skanna kirkebøker som blir lagt ned 2. mai. Tinglysing stenges 27 april. Det gamle Oldervoldske berøres ikke av omleggingen denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar på min lange "utblåsning". Det er nok bare gammel vane som er vond å vende. 

 

Og takk for søketips. - Jeg trodde i mitt enfold at det bare var mulig å bruke enten * eller | Men i kombinasjon forenkler det jo unektelig tingene.

 

Vil gå på med fornyet optimisme ved neste søk!

 

Og skuldrene ramlet adskillige meter ved at Oldervoll består inntil videre. Jeg må unektelig bli bedre til å sjekke nyhetene fra DA, det er sikkert opplyst et sted. -

 

Og ikke minst takk for sjømannsrullen! Jeg mener selv å være ganske dreven på folketellinger og kirkebøker, - men dessverre relativt elendig på det meste annet. Sjømannsruller havner i sistnevnte kategori . . .

 

Uansett: Det er fantastisk at du/dere avser tid og energi på å hjelpe personlig klønete gamle grinebitere som meg.

 

Et rungende Hjertelig Takk!

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.