Gå til innhold
Arkivverket

Forskjell på kildeinformasjon på kirkebøker som innlogget og ikke innlogget


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Kildereferanse er standard. Hvis man vil overstyre den, og heller se kildebeskrivelse etter gammel mal, må man være innlogget.

 

Kildebeskrivelse baserer seg på geografiske metadata og vil være meningsløs for kilder som ikke kan knyttes til geografi, eller som av andre årsaker ikke har geografiske metadata. Derfor er det kun kildereferanse som kan være standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det er den valgte malen for standard visning framover.

 

Da er det en stor fordel å være innlogget på kirkebokprogrammet. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en stor fordel å være innlogget på kirkebokprogrammet. :)

 

Det er det uansett, bl.a. fordi innlogging er nødvendig for å lage PDFer.

 

Men valget kildereferanse/kildebeskrivelse blir opp til den enkeltes preferanser. Personlig har jeg savnet en korrekt kildereferanse helt siden jeg (som menig Digitalarkivet-bruker) begynte å bruke skanna kirkebøker i 2005. Kildebeskrivelsen ble introdusert med de skanna kirkebøkene og brukes ikke i noen andre sammenhenger, men vi forstår jo at den har blitt oppfattet som "offisiell". En god del kirkebøker har for øvrig fått endret kildebeskrivelsene sine, fordi vi har oppdaget at de har vært registrert med feil prestegjeld og/eller sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte tenke litt før jeg var sikker på at jeg forsto det du skrev.

 

Da antar jeg at du med 'korrekt kildereferanse' mener det som er Arkivverkets anbefaling:

 

Fra bloggen: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141087899465/kildereferanse-og-kildeinformasjon

.

"Arkivverkets anbefaling

Over ti år etter at Arkivverket begynte å legge ut skanna arkiver i Digitalarkivet, mener vi at det er på høy tid at vi tilbyr våre brukere entydige kildereferanser. Det har vært etterlyst av faghistorikere. Du må gjerne fortsette å bruke den «klassiske» kildeinformasjonen, men hvis vi får lov til å komme med ei anbefaling, peker vi straks på kildereferansen. Vi kan i den forbindelse også gjøre oppmerksom på at tidsskrift som Norsk Slektshistorisk Tidsskrift og Genealogen benytter en standard for fotnoter som ligger tett opp til kildereferansene som vi tilbyr. "

.

Når en som meg alltid er logget inn på visningsprogrammet, så kan en altså ta vekk haken en har satt om å få kildereferanse som i gammelt program, for å benytte den anbefalte standarden (om en skulle ønske å lagre den i slektsprogrammet). Samtidig fant jeg ut at en likevel kan legge til ekstra linjer, som f. eks. den permanente bilde-ID'en, eller bildelenken.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er utrolig at man nå må logge seg inn for å får frem de funksjoner man i tidligere versjon kunne få uten.

Det tilsier at man bare for en enkel oppgave i en kirkebok, må foreta en hel jobb. Hvorfor?

 

For øvrig er det jo greit at man snakker veldig mye om bildelenker, men som det mange ganger har vært nevnt, så er jo direkte sidelenker en mer vennlig funksjon når man også skal bla i f.eks. kirkebøker.

 

I tillegg savnes hurtig måte til å få linken til hele boken. Dette løste man i den gamle, døende versjonen ved å ta linken til Indekssiden.

 

 

For øvrig håper jeg at alle de løsninger som jeg ser er presentert under en rekke tema, i sin helhet samles og illustreres bedre og alltid er lett tilgjengelige, uten at man må lete en rekke plasser for å finne denne informasjonen.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.