Gå til innhold
Arkivverket

Var det vanlig at man man ble nektet utreise til USA i 1860 årene?


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei

Var det vanlig at man ble nektet utreise til USA i 1860 årene pga helse eller alder?

Har en "nøtt" jeg ikke finner helt ut av. Min tipptippolefar John Olsen f. 1795 og hans Kone Anne Olsdatter f. 20.02.1803 utvandrer til USA i 1861 fra Kjos i Sokna I Norderhov. Hans alder er jo ganske høy, 66 år og hun 58 år.

Har ikke funnet de igjen i USA. Kan det være at de ble nektet utreise pga den høye alderen ? Men da burde jeg jo funnet de igjen i FT i 1865 (hvis de var i live)

Barna de dro sammen med i 1861 finner jeg igjen bla sønnen Gunder Johnsen Kjos f.1840 og datteren Marie Johnsen Kjos f. 1826.

Men "de gamle" sliter jeg med. Mulig det er noen søke eksperter som kan få noen treff jeg ikke får til :-)

John Olsen f 1795 far Ole Johnsen
Anne Olsdatter f. 20.02.1803 far Ole Haavelsen f.1769.

Kom over en avskrift fra Madison Cementery der det står om datteren Marie Johnsen Kjos f.1826 og død 1916 hennes foreldre John Olsen og Anne Olsdatter . Bak hennes navn står farsnavnet Haavelsen. De som har skrevet avskriften må jo ha kjent til familien.

PS. Skulle ha lagt ved noen linkr fra tidligere innlegg, men får ikke det til når jeg skal kopiere de.

Mvh
Geir Antoniussen

Endret av Geir Antoniussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Eg har aldri høyrt at nokon vart nekta UTreise frå Noreg på den tidi grunna alder eller helse.  Ein bror av tipoldefar min utvandra i 1869 i ein alder av 73 år.  Han var den gongen blind, og dei måte leia han eit par hundre meter ned til jekteskuta på Nes i Luster, som frakta han til Bergen.  Han levde endå i fem år etter han kom fram til Minnesota!

 

MEN, du skal vera merksam på, at eldre foreldre til emigrabtar ofte tok same namn som dei meir «rørlege» borni, og eg har ikkje sett so få døme på at om ein son kalla seg til dømes Ole Knutson i Amerika, so kunne foreldri hans òg vera omskrivne som Knutson, sjølv om dei i utgangspunktet hadde eit heilt anna namn!

 

Elles var det emigrantar som alt den gongen vart nekta INNreise til Amerika av ein eller anna helsegrunn, som til dømes spedalskheit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Eg har aldri høyrt at nokon vart nekta UTreise frå Noreg på den tidi grunna alder eller helse.  Ein bror av tipoldefar min utvandra i 1869 i ein alder av 73 år.  Han var den gongen blind, og dei måte leia han eit par hundre meter ned til jekteskuta på Nes i Luster, som frakta han til Bergen.  Han levde endå i fem år etter han kom fram til Minnesota!

 

MEN, du skal vera merksam på, at eldre foreldre til emigrabtar ofte tok same namn som dei meir «rørlege» borni, og eg har ikkje sett so få døme på at om ein son kalla seg til dømes Ole Knutson i Amerika, so kunne foreldri hans òg vera omskrivne som Knutson, sjølv om dei i utgangspunktet hadde eit heilt anna namn!

 

Elles var det emigrantar som alt den gongen vart nekta INNreise til Amerika av ein eller anna helsegrunn, som til dømes spedalskheit!

 

Takk, takk

 

Da kan John Olsen og Anne Olsen tatt barna' ettenavn f.eks i en folketelling. John Johnsen og Anne Johnsen:-)  da skal jeg ha det i bakhodet når jeg leter:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bre for å enkle litt på søken etter gamlingene. Siden du har funnet barna, hvor var de i 1870/1880? Foreldre burde også være der eller døde i samme county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bre for å enkle litt på søken etter gamlingene. Siden du har funnet barna, hvor var de i 1870/1880? Foreldre burde også være der eller døde i samme county.

 

Hei

 

2 av barna bodde i Winneshiek i Iowa og 1 av de i Yellom Medesine i Minnesota. Regner med at "de gamle" var i nærheten av en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.