Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe med opplysninger om Antonius Knudssøn Wincke f. ca 1546, i København , og Rådmann i Oslo?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Han var gift med Inger Mogensdatter Gyldenaar, trolig  fra Sverige, og han var etter sigende rådmann eller borgermester i Oslo og fogd i Hedemark/Østerdalen. Stemmer dette ?

. Er det mulig å finne dokumentasjon på hvor de kom fra og foreldre ? 

 

Sønnen Mogens (Mons) Antoniusson Eide (1590 - 1648) g.m. Karen Johansdotter Teiste (ca 1600-1663) var bosatt i Fortun i Luster - S&F

 

Finner dette om Eide Gård i Forthun, Luster.                     http://www.timmervad.com/425286922

 

Kanskje Lars Øyane, eller andre har kjennskap til denne familien ?

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtfolk,

 

Her er både spørsmål og svar litt på siden av hva som kunne være ønskelig.

 

La gå at man tar utgangspunkt i en gitt nettside, som da gir visse (ofte ikke kildebelagte) opplysninger. Så langt så greit. Et eller annet sted må man jo starte.

 

Idet man da innser at dette er snakk om byborgere, rådmenn, borgemestere, utlendinger og mulig adel, så vil det jo selvsagt være naturlig å stille seg selv spørsmålet: Kan noen av disse være omtalt i slektshistorisk litteratur de siste 100-150 år? I så fall, hvor bør man begynne å lete?

 

Vel, det er egentlig kun ett sted som vil være naturlig som første stoppested: http://www.genealogi.no),i steden for å bedrive gjettelek basert på dårlig funderte nettsider.

 

Gå gjerne inn via de åpne ressursene på genealogi.no idet mye er tilgjengelig uten medlemskap i foreningen. Ved medlemskap vil man selvsagt få tilgang til mer, men det er sideorndet i denne sammenheng:

 

http://www.genealogi.no/interne-ressurser/

 

La det uansett være sagt med en gang. De opplysningene som er presentert i både spørsmål og svar, så langt, avviker svært mye fra den forskningsstatus som har eksistert i 20 år rundt disse folkene.

 

Det er mitt håp at både spørsmålsstiller og de som har svart vil overveie å kalibere sin tilnærming til slike spørsmål en smule.

 

Sagt med andre ord: Om hovedinngangen er åpen, hvorfor slite med den vanskelige kjøkkendøra som attpåtil står i vranglås?

 

Mvh Are

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld Are

 

Du begynte så fint med "Godtfolk". Deretter karakteriserer du oss som idioter. Er du tidlig på konjakken en fredags kveld ?

 

Takker for linkene du opplyser om. Resten kunne du spart deg

 

Er glad for svaret fra Leif, og spent på hva Knut sender meg.

 

Ønsker deg en fin helg

 

Mvh

Ivar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

 

Vi har forskjellige måter ordlegge oss på. Jeg setter såklart alt på spissen, da jeg synes visse ting fortjener å bli satt der.

 

Du har i det minste forstått noe av det jeg har skrevet, kanskje ikke alt. Det er uansett flott at du har nytte av lenkene jeg har informert om. Da var det verdt tiden det tok å skrive innlegget.

 

Det skal fortsatt være mulig å skaffe det nevnte heftet med artikkelen til Christiansen. Om det skulle være behov for ytterligere bistand med å anskaffe nevnte artikkel, så kan jeg bistå med det. Det meste burde være selvforklarende.

 

Igjen, hovedinngangen står pip åpen, så ingen trenger i grunn å slite med kjøkkendøra, ja om ikke det er et mål i seg selv å bruke mer tid på å skaffe potensiell feilinformasjon.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.