Gå til innhold
Arkivverket
Anne-Lise Hansen

Hvorfor er kopieringsikonet flyttet?

Recommended Posts

Anne-Lise Hansen

Jeg så at kopier til utklippstavle-ikonet var blitt borte fra ressursknappene, og lagt ned på verktøylinja. LENKE-ikonet derimot, var fremdeles på samme sted.. (?!)

Se for dere en bruker som har funnet fram til en kirkebokside en ønsker å lenke til og hva er da mest logisk å gjøre? Jo, det er å klikke på lenkeinkonet. Hvordan skal da brukerne få med seg kildeinformasjonen, siden den ikke ligger på den åpnede lenkeoversikten?

Det at lenkeikonet ligger (opphøyet på ressurslinjen) forstyrrer det å finne ett-klikks- funksjonen under [kopier til utklippstavle-ikonet].

Nå som veiledningen jo var laget...?  (Nå stemmer ikke den lenger.)

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver/Generelt-om-bildevisning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Det var en bruker som påpekte at når man er i fullskjermvisning, så er ikke kopieringssymbolet tilgjengelig. Vi hadde en diskusjon internt før vi lagde kopier-knappen om hvor den skulle plasseres. Det ble bl.a. påpekt at den blandet seg inn i ressursfeltet, og at det var en unaturlig plassering. Det er mer naturlig å samle alle verktøy inn i verktøylinja, og beholde kun ressurser i ressursfeltet. Så vi er ganske komfortable med denne endringen. Sammen med flere innspill har vi forbedret fullksjermopplevelsen, ved f.eks at glidebryteren også er tilgjengelig, og ved å innføre flere hurtigtaster.

Veiledningene skal vi nok få oppdatert. Det at vi har laget veiledninger kan ikke være til hinder for å endre løsningen.

Se forøvrig fullstendig endringsliste på bloggen: http://blogg.digitalarkivet.no/post/143480324125/2016-04-28-oppgradert-programvare-skanna-materiale

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det er forstått. (Selv om jeg ikke forstår hvorfor ikke fullskjermsvisningen kan slås av for å lage lenke dit.. Heller ikke at det hensynet skal ha prioritet OVER å gjøre visingsprogrammet logisk og intuitivt å finne fram i..)

At lenkeikonet imidlertid er igjen der, er iallfall villedende, så det kan kanskje også tas bort? Det er jo likevel tilgjengelig på verktøyflaten sammen med infosiden?

(Hva skal en egentlig med den lenkeoversikten?)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Om lenkeikonet fortsetter å være i ressursfeltet, foreslår jeg herved å:

sette inn ytterligere et felt på toppen av lenkeoversikten med kopieringsikon til høyre [til utklippstavle] som de andre linjene har, med forklaring om at ved å bruke dette kopieringsikonet får brukerne BÅDE kildeinformasjon OG brukslenke. 

Altså, at kopieringsikonet finnes to steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg imøteser svar fra dere.

Jeg har stilt to spørsmål i innlegg #3 og kommet med et alternativt forslag i innlegg #4.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

At ett-klikks-løsningen for å kopiere kildeinformasjon og brukslenke virker uansett om en er innlogget eller ikke, går ikke fram av veiledningen: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver/Generelt-om-bildevisning

Den er bare omtalt der hvor en får veiledning om å velge kildeinformasjon som ved gammelt visningsprogram og 'drukner' der, fordi mange ser ut til å slutte å lese, fordi de ikke ønsker å logge seg inn på visningsprogrammet.

Tvert i mot blir en mht. å lage lenke til det en har funnet geleidet til lenkeoversikten, som vi ikke ønsker, for der er det INGEN steder å kopiere kildeinformasjonen..!? Kildeinformasjonen er, og har alltid vært det viktigste å få vite, for å finne tilbake til hvor en fant kilden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

At ett-klikks-løsningen for å kopiere kildeinformasjon og brukslenke virker uansett om en er innlogget eller ikke, går ikke fram av veiledningen: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver/Generelt-om-bildevisning

Den er bare omtalt der hvor en får veiledning om å velge kildeinformasjon som ved gammelt visningsprogram og 'drukner' der, fordi mange ser ut til å slutte å lese, fordi de ikke ønsker å logge seg inn på visningsprogrammet.

Tvert i mot blir en mht. å lage lenke til det en har funnet geleidet til lenkeoversikten, som vi ikke ønsker, for der er det INGEN steder å kopiere kildeinformasjonen..!? Kildeinformasjonen er, og har alltid vært det viktigste å få vite, for å finne tilbake til hvor en fant kilden.

Ja vi skal få på plass noen funksjonsbaserte veiledninger også, som rask kopiering, husk zoom, osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Det er forstått. (Selv om jeg ikke forstår hvorfor ikke fullskjermsvisningen kan slås av for å lage lenke dit.. Heller ikke at det hensynet skal ha prioritet OVER å gjøre visingsprogrammet logisk og intuitivt å finne fram i..)

At lenkeikonet imidlertid er igjen der, er iallfall villedende, så det kan kanskje også tas bort? Det er jo likevel tilgjengelig på verktøyflaten sammen med infosiden?

(Hva skal en egentlig med den lenkeoversikten?)

Vi har sett for oss at det er vektøylinjen som blir den mest sentrale for brukerne og ikke ressursfeltet. Det er denne linjen som vil være nærmest bildet og også være med i fullskjermvisning. Da er det naturlig å flytte hurtiglenke-ikonet til verktøylinjen for å sørge for at denne muligheten er tilgjengelig hele tiden.

Alle ikonene i ressursfeltet har tilhørighet i sideflaten, så jeg betrakter disse mer som snarveier til deres plass i sideflaten (unntaket er ikonet for kidespesifikt søk som tar deg rett til søkeskjema for transkriberte data, men den lenkingen virker ikke helt som den skal, så det er mulig det blir en endring der). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

(Jeg forstår hvorfor kopieringsikonet ble flyttet. Ferdig med den saken, håper jeg dere forstår.)

Poenget nå er at lenkeikonet villeder. Det samme gjør veiledningen, som oppfordrer til å åpne lenkeoversikten for å få lenke, istedenfor å bruke utklippstavleikonet.

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på akkurat det.

Info + lenkeoversikt finnes i verktøyflaten, så de bør tas bort. Se også forslaget i innlegg #4.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Poenget nå er at lenkeikonet villeder. Det samme gjør veiledningen, som oppfordrer til å åpne lenkeoversikten for å få lenke, istedenfor å bruke utklippstavleikonet.

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på akkurat det.

Her er vi ikke nødvendigvis enig verken i problemstilling eller løsning, men vi skal se på det i sammenheng med noen andre endringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Takk.

Hovedproblemstillingen er: Hvor får brukerne tak i kildeinformasjonen annet enn ved utklippstavle-ikonet (eller hurtigtast) ?

(Jeg snakker om kildeinformasjon lik den linjen som blir generert ved bruk av utklippstavle-ikonet - ikke all informasjonen som står på Infosiden under ressurser.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roy Viggo Pedersen

Er helt enig med Anne-Lise i at dette er forvirrende. Kildeinformasjonen burde stått permanent på siden. Hvis filter hadde blitt tatt vekk (hvorfor er det der egentlig?), hadde det blitt plass til hele kildeinformasjonen, enkelt og greit. Og så kunne man plassert kopier-knappen ved siden av, der den var før.

Det var en bruker som påpekte at når man er i fullskjermvisning, så er ikke kopieringssymbolet tilgjengelig. Vi hadde en diskusjon internt før vi lagde kopier-knappen om hvor den skulle plasseres. Det ble bl.a. påpekt at den blandet seg inn i ressursfeltet, og at det var en unaturlig plassering. Det er mer naturlig å samle alle verktøy inn i verktøylinja, og beholde kun ressurser i ressursfeltet. Så vi er ganske komfortable med denne endringen. Sammen med flere innspill har vi forbedret fullksjermopplevelsen, ved f.eks at glidebryteren også er tilgjengelig, og ved å innføre flere hurtigtaster.

Jeg irriterer meg over at noe ligger oppå bildet. Jeg vil gjerne se hele bildet uten forstyrrende ting, ettersom det ofte er tekst helt øverst til høyre i gamle kirkebøker. Jeg vil derfor foreslå å fjerne den funksjonen, og heller flytte knappene opp utenfor bildet. Denne funksjonen er egentlig helt overflødig hvis dere krymper toppen litt.

Dessuten har dere gjemt viktige funksjoner under en meny med et ikon som består av tre prikker. Jeg fant tilfeldigvis oppsett (tannhjulmenyen), som godt kunne vært mer fremhevet. Denne funksjonen tror jeg alle vil bruke - å forstørre bildet for hver blaing tror jeg mange fort blir lei av. Ergo må den fremheves.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.