Gå til innhold
Arkivverket

Bildesamling hvor en kan peke på person for å få frem navn


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har en stor gammel slekts-bildesamling hvor flere bilder er tatt av Norges første fotograf (og boktrykker) Hans Thøger Winther 1786-1851 og særlig mange fra hans sønn fotograf og boktrykker Edvard Theodor Winther 1811-1880 (gift med søster av min oldemor). Jeg føler at det er viktig å få ordnet med samlingen før det blir for sent og mens jeg og noen få andre gjenlevende kan peke ut hvem de enkelte er som er avbildet.

 

Jeg har vurdert flere alternativer og har kommet til at for samlingen skal fungere tilfredstillende må det gjøres enkelt og i praksis slik at brukeren kan føre cursor til eller over de enkelte personene på bildet for å få opp navnet på vedkommende.

 

Jeg er klar over at Digitalmuseet tar i mot og organiserer gamle bilder, men vil uansett først organisere samlingen bedre.  Jeg synes også de opplysninger som vises pr. bilde der ikke er tilfredstillende

 

Jeg har sett dette fungere veldig bra på http://verdalsbilder.no Se venstre kolonne, velg navnsatte bilder.  NB. Større versjon av bildene må velges før navnesettingen fungerer.

 

Jeg er på jakt etter et enkelt opplegg a la dette. Kjenner noen til en app eller program som kan kjøpes? Det må kunne brukes på en web-side, men aller helst på bildene direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig enkel variant av navnsetting på bilder kan man få med Picasa https://picasa.google.com/

Bildene i albumet avsøkes og man kan legge inn navn. Jeg bruker det selv på mine skannede og nye bilder. Det som er morsomt å se er hvordan ansiktsgjenkjenning fungerer på nære slektninger og på bilder av en person fra barndom til voksen alder. Navne-tagger legges inn som metadata og følger med bildet, men hvordan det fungerer i andre program har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut, Niels.  Men picasa.google.com er vel det som nå heter google.foto. Jeg har vært litt skeptisk til at google skal vite alt, men dette må prøves allikevel.

 

Nå har jeg opprettet konto og forsøkt et bilde, men det mangler jo helt beskrivelse av hvordan en får lagt tekst på deler av bildet.  Kanskje det ikke virker på google foto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg når det gjeller å kjøre slike ting i skyene. Jeg har installert Picasa på PC og laster ikke opp til Google mer enn det som behøves.

 

Når en starter Picasa første gang så får en spørsmål om programmet skall søke gjennom hele maskinen for å finne bilder. Svar NEI!. Når man så kommer i gang kan man velge hvilke mapper man skall søke i. Ha noen få kopier av bilder i en mappe og test på den. Man velger selv om programmet skall søke etter ansikter, og det er jo det du er ute etter. Det tar en tid om en har mange bilder, så ta ikke for mye første gang.

 

Om du vill ha mer informasjon eller råd, send meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan picasa brukes på bildene i utforsker eller på eget web-sted?  Jeg ønsker ikke å plassere noe i google-skyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Dette var interessant. Jeg har også arvet et stort album med bilder fra Hedmark og Buskerud ca 1875-1930. Problemet,- eller utfordringen,- som man helst skal kalle det, er at jeg kun kan navngi ca 10 personer i albumet. Surt når jeg vet det meste er nær slekt fra Vang og Strømsø.

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg venter med picasa.  Jeg har i mellomtiden blitt anbefalt en kombinasjon av GeoHTML (gratis) og et html-editeringsprogram som f.eks. EditPlus. Sistnevnte koster litte grann, men det finnes også mange gratisprogrammer som gjør nesten det samme.  I GeoHTML markerer en personene og i EditPlus legger jeg til navnene, overskrift etc.  Hvis en behersker java er det store muligheter for søk og organisering av store baser, men det trengte ikke jeg.

 

Jeg har testet dette og det virker helt fantastisk.  Et bilde med 20-talls personer er lett å navnsette og kan plasseres hvor som helst på egen maskin eller på en webside.  Det kan også sendes på mail.

 

Mette, da vil du også kunne navnsette de du kjenner og sende bildet på mail eller legge det på din webside for at andre skal hjelpe deg med de du ikke selv kjenner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var brukt på Verdalsbilder var GeoHTML, som er et gratisprogram. 

http://geohtml.software.informer.com/

I kildekoden står det URL'en: http://www.fegi.ru/geohtml/ , men den er død".

Tror nok dette er litt utdaterte greier?

 

Jalbum er et (av mange) progam som lager fotoalbum etc på nett: http://jalbum.net/en/

Rimelig, bra og fleksibel.

 

Men det viktigste er at du får pakket viktige data inn i hvert enkelt bilde. Og da er det IPTC som er den internasjonale standarden.

Da skriver du data inn i selve fila, og er ikke låst til ett bestemt program for å få vite info om bildet.

Gratis-program som gjør dette er f.eks. Xnview, som jeg synes er veldig bra og nyttig. : http://www.xnview.com/en/

Kjøpeprogrammer som f.eks. AcDSee gjør dette og mere til, og er det jeg bruker mest.

Om du har Adobe-programmer som Photoshop og Lightroom så gjør disse også dette.

Jeg synes det er veldig kortsiktig å la et program håndtere/lagre all denne informasjonen som er nært knyttet til bildet. Forsvinner programmet/websiden så forsvinner også all informasjonen. Når det ligger i selve bildefila så er det tilgjengelig så lenge ikke bildet forsvinner.

 

Og i Jalbum kan du automatisk hente fram og vise tekst fra IPTC-dataene.

 

Men det å "tagge" personer på bildet er litt verre. Mulig Jalbum kan gjøre det? Det er lenge siden jeg brukte det.

Det Verdalsbilder/GeoHtml gjør er at det over hver person er lagt et lite bilde av bare denne ene personen, og da får du opp ved mouseover teksten som ligger i Alt-tagen. Da får du også enkelt opp bilde av bare denne personen, ved klikk på det.

Ganske mye jobb å gjøre manuelt...

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker løsningen til verdalsbilder.no som ganske sikkert er norges største navnsatte bildesamling.  Den inneholder idag ca 34000 navnsatte personer på over 2500 gruppebilder. 

 

GeoHTML er et enkelt program som gjør enkelt det som kan være vanskelig, dvs. gi "musen" adresser å agere på. 20 personer på et bilde tar under et minutt. Dette slet jeg med i mine første hjemmesider i begynnelsen av 90-tallet i internets barndom. 

 

De fleste html-redigeringsprogram kan deretter benyttes til å redigere overskrifter, sette inn navn der hvor det er markert osv.

 

Resultatet er en html-fil som skal ha samme navn som bildefilen og de skal enten ligge samme sted eller så må en skrive inn nøyaktig annen adresse.  Dette betyr altså at en kan sende bilde og html-fil på mail eller en kan nøye seg med å sende html-filen hvis den viser til bildefilen en plass på nettet.

 

Bilderedigeringsprogrammer er noe helt annet.  De brukes vanligvis til å skrive på/ endre selve bildet og de fleste har også database-funksjoner. Jeg har selv brukt AcDSee på 90-tallet, men hverken dette eller Photoshop o.lign. løser ikke mitt behov her.

 

Når det gjelder å lage et lite bilde av personen som nevnt i forrige post så er dette kun en tilleggsmulighet som jeg ikke kommer til å benytte meg av.

 

En kan google seg til GeoHTM som f.eks. her http://geohtml.software.informer.com/

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ta en kikk på det, men det var neimen ikke lett.

Første trinn var å finne ut hvor man kunne laste ned i villnisset blant alle ulve-linkene i fåreklær.

Men det var åpenbart ikke nok; for neste trinn var at man måtte abonnere på noe reklame etc.

Deretter vente på email, og så bekrefte igjen.

For å bli møtt med at de vil sende nedlastinglinken så snart biblioteket deres er oppdatert!

Ikke helt tillitvekkende akkurat... :-(

 

Men det virker jo litt besnærende at det lager enkel html som man kan legge inn som f.eks. i en <iframe> på en annen side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at nettsiden for GeoHTML ikke er bra.  Jeg får sogar virusadvarsel om nettstedet fra Norton. Jeg fikk programmet (en ren versjon iflg. Norton) privat. Det er "freeware". Hvis aktuelt, send meg en pm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det som var brukt på Verdalsbilder var GeoHTML, som er et gratisprogram. 

http://geohtml.software.informer.com/

I kildekoden står det URL'en: http://www.fegi.ru/geohtml/ , men den er død".

Tror nok dette er litt utdaterte greier?

 

Jalbum er et (av mange) progam som lager fotoalbum etc på nett: http://jalbum.net/en/

Rimelig, bra og fleksibel.

 

Men det viktigste er at du får pakket viktige data inn i hvert enkelt bilde. Og da er det IPTC som er den internasjonale standarden.

Da skriver du data inn i selve fila, og er ikke låst til ett bestemt program for å få vite info om bildet.

Gratis-program som gjør dette er f.eks. Xnview, som jeg synes er veldig bra og nyttig. : http://www.xnview.com/en/

Kjøpeprogrammer som f.eks. AcDSee gjør dette og mere til, og er det jeg bruker mest.

Om du har Adobe-programmer som Photoshop og Lightroom så gjør disse også dette.

Jeg synes det er veldig kortsiktig å la et program håndtere/lagre all denne informasjonen som er nært knyttet til bildet. Forsvinner programmet/websiden så forsvinner også all informasjonen. Når det ligger i selve bildefila så er det tilgjengelig så lenge ikke bildet forsvinner.

 

Og i Jalbum kan du automatisk hente fram og vise tekst fra IPTC-dataene.

 

Men det å "tagge" personer på bildet er litt verre. Mulig Jalbum kan gjøre det? Det er lenge siden jeg brukte det.

Det Verdalsbilder/GeoHtml gjør er at det over hver person er lagt et lite bilde av bare denne ene personen, og da får du opp ved mouseover teksten som ligger i Alt-tagen. Da får du også enkelt opp bilde av bare denne personen, ved klikk på det.

Ganske mye jobb å gjøre manuelt...

 

 

 

Manuelt? Det er noe som heter php - kanskje de buker det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Manuelt? Det er noe som heter php - kanskje de buker det? 

 

 

PHP ("PHP: Hypertext Preprocessor".) er et dynamisk, tolket og løst typet programmeringsspråk hovedsakelig brukt for å utvikle dynamiske nettsider. PHPs syntaks ligner C og Perl. Den vanligste implementasjonen av PHP er en fri og åpen versjon skrevet i C og distribuert av The PHP Group via php.net og SourceForge. Se https://no.wikipedia.org/wiki/PHP

 

Min konklusjon er at php for å vise personnavn på bilder er ekstremt tungvindt og arbeidskrevende.  Det forutsetter god kunnskap om emnet.

 

Mitt valg GeoHtml løser hovedproblemet med å identifisere hvor på bildet personen er plassert. Når det er gjort kan hvilket som helst web-editor fullføre jobben med å plassere navn eller andre benevnelser for det valgte området på bildet.  Dette krever svært liten programmeringskunnskap.

 

Det er meget mulig at mange andre programmer kan gjøre det samme, men så langt har jeg ikke funnet noen andre enkle (og gratis) programmer som gjør dette.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at befinneGeohtmlr seg på en meget suspekt side !!

Manuelt å lage små croppede versjoner av hver enkelt person og så plassere de helt presist på samme sted oppå hovedbildet er uansett en stor jobb, som ikke php kan hjelpe deg med. Det programmet som ofte brukes for å gjøre sånt on-the-fly er imagemagick. Men Geohtml gjør alt klart på forhånd. Nyttig, men som sagt, finnes på en meget suspekt plass. Det hadde vært nyttigere med en som kunne gjøre det «i farta», og som lå på en tryggere plass..

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PHP ("PHP: Hypertext Preprocessor".) er et dynamisk, tolket og løst typet programmeringsspråk hovedsakelig brukt for å utvikle dynamiske nettsider. PHPs syntaks ligner C og Perl. Den vanligste implementasjonen av PHP er en fri og åpen versjon skrevet i C og distribuert av The PHP Group via php.net og SourceForge. Se https://no.wikipedia.org/wiki/PHP

 

Min konklusjon er at php for å vise personnavn på bilder er ekstremt tungvindt og arbeidskrevende.  Det forutsetter god kunnskap om emnet.

 

Mitt valg GeoHtml løser hovedproblemet med å identifisere hvor på bildet personen er plassert. Når det er gjort kan hvilket som helst web-editor fullføre jobben med å plassere navn eller andre benevnelser for det valgte området på bildet.  Dette krever svært liten programmeringskunnskap.

 

Det er meget mulig at mange andre programmer kan gjøre det samme, men så langt har jeg ikke funnet noen andre enkle (og gratis) programmer som gjør dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på disse sidene med mobilen for første gang, og da kommer det ikke opp noe #nr på meldingene. Hva var det du ville vise til? Har du f.eks en trygg link/side dette lan lastes fra prøver jeg det gjerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Når jeg har brukt geohtml ( kan også bruke dreamwiever e.l. , men det tar lenger tid)

på et bilde og tegnet firkanter rundt alle hoder, kopierer jeg HTML-filen og bildet ut på en mappe på serveren.

Der "kjører" jeg HTML-filen gjennon et php-program som konverterer <map ... </map>-strukturen  til en <dt... </dt>-struktur slik at html-koden kan brukes i alle nettlesere.

+ at det blir lagt til mange mye annen kode slik at det blir lett å hekte på audio, lenker, Marquee over skjermen m.m.

Hvis det mangler navn så setter php-programmet inn "Ukjent+rpl" der "r"=rekke og "pl" er plass.
Å legge inn et  klassebilde uten navn på nett tar kun toppen 10 minutter. Navnsettinga kan jeg la Facebook-brukerne ta seg av. Meget populært!

Andre bilder kan vi navnsette selv ute på nettet. Det gir mye bedre oversikt enn inne i Geohtml eller en annen editor. Se på (klikk på ansiktene) :
http://verdalsbilder.no/13VisNavn/werenfolkca1929as181.HTML

Jeg kan når som helst "kjøre" php-programmet mitt som setter inn ev ny bilde-info og ny person-info inn i mysql-databasen vår. Verdalsbilder har 38.000 søkbare navn
Rutinene våre er ikke tungvindte. Jeg tror ikke det går an å få navnsatte bilder ut på nettet noe kjappere enn det vi gjør. Vi sitter slett ikke og handkoder html-kode, det er det php-programmer som gjør.

Endret av Ole Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.