Gå til innhold
Arkivverket

Irriterende at ting ikke funker når de blir lansert.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I siste Genealogen som kom seilende inn av døra i går kunne jeg gledelig lese at det nå er lettere å finne frem i lensregnskap før 1570.

 

 

Jeg leser artikkelen og kommer fram til nettadressen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/75 der man skal kunne finne personregisteret. Joda, jeg kommer inn og søkte lystig på Nøtterøy og fikk opp ei fin liste. MEN, når man trykker på navnene får man ERRORR.

 

Javel.

 

Så går jeg videre på http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/73501 der man skal finne Stedsnavnregisteret med en nyskrevet innledning. MEN, her får jeg vite at denne siden eksisterer ikke lenger.

 

Kan noen fortelle meg hva som egentlig skjer. Dette er mildt sagt irriterende.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg fungerer begge deler. Retting: Eg får same feilmeldinga dersom eg prøver å klikke på namna i fyrste søket.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg ikke. Den ene funker nå, men den andre gir meg fremdeles Error.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg ikke. Den ene funker nå, men den andre gir meg fremdeles Error.

 

Lenka til skanningene fungerer. I de søkbare dataene får du ganske riktig error når du går fra trefflista til selve personposten.

 

Nå er det allerede et par måneder siden dette ble lansert (som halvårig publikasjon kan Genealogen sjelden være "først ute" med en nyhet). Ved lansering fungerte det hele. Nylig ble det gjort en omstrukturering av noen data, og det er tydeligvis en kobling som ikke fungerer. Det er da bra at vi får tilbakemelding om slikt. Jeg har flyttet tråden fra Brukerforumet til Spørsmål om transkribert materiale, slik at de som jobber med transkribert materiale, blir oppmerksomme på den.

 

Jeg vil benytte anledningen til å gjøre oppmerksom på at den mest oversiktlige lenkesamlingen til Norske Lensrekneskapsbøker finnes i nytt visningsprogram for skanna materiale. Fra personregisteret er det lenket videre til søket (som altså har en fatal feil i øyeblikket). Men som det er angitt som merknad i kildeinformasjonen: Det går an å laste ned personregisteret i excel-format fra Arkivverkets nettsider (2,2 Mb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.