Gå til innhold
Arkivverket

Vang i Hedmark 1867: Ole Knudsen Solid gift med Sidsel Olsdatter ,får sønnen Christian Olsen


Vivian Kran
 Del

Recommended Posts

Vang i Hedmark 1867: Ole Knudsen Solid gift med Sidsel Olsdatter får sønnen Christin Olsen 20 februar.


 

Hvem var Ole og Sidsel?

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070118360650.jpg

Hva er navnene på de andre barna deres?

Hvem var foreldrene til Sidsel og Ole?

Finnes det en gård eller plass med navn Solid?

 

Sønnen Christian Olsen vokser opp og blir

 oppsynsmann  ved jernbanen og er gift   med Sara Melhus fra Flåmsdalen. Han dør 3 november i Oslo.

I skiftedokumentene nevnes en søster Mina Børresen.

Muligens er det Mina vi finner her som bor i jernbanebolig?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/hending/hv00000000293118


 

Og her er Ole Knudsen Solid oppført som brudens far

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/hending/hv00000000293118

Er det noen av dere som har noen gode råd om hvordan jeg skal komme videre?

 

Jeg er nysgjerrig av to grunner:

1: Ole og Sidsel er mine oldeforeldre.

2: Borte i Texas sitter en 60 år gammel kvinne som er adoptivbarn.

La oss kalle henne Ann.

Hun har tatt en DNA test for å finne slektninger.

Testen viser at hun er klart i slekt med meg, (cM: 64 og lengst segment på ett kromosom er 27,15 og ikke en x-match) . Analysen viser at av alle mine oldeforeldre er disse to de eneste mulige slektningene til Ann.

 

Jeg er svært takknemlig for ethvert forslag. Slektsforsking er ikke noe jeg mestrer.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen, nr. 48:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 13 (1855-1879), Fødte og døpte 1864, side 86. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6001&idx_id=6001&uid=ny&idx_side=-86
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061128350509.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Knudsen f. 1835 Præstegaaardseie Vang, g. 21.04.1864 Vang med Sessell Olsdatter f. 1834 Ajereie, Vang.

Hans foreldre: Knud Olsen og Kari Olsdatter

Hennes foreldre: Ole Thomesen og Mari Andersdatter.

Vel, ikke enkelt å finne rett på damen i USA som er adoptivbarn.  DNA er jo ganske så sikker da men å bevise hvem de rette foreldrene var er jo værre siden hun er adoptert. Noen datoer etc. har du vel ikke på damen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Lene Benedicte

 

Ja det kan se slik ut.

Tusen takk for hjelp!

 

Hei Sven

Takk for god hjelp!

 

Jeg må innrømme at jeg strever med å klare å lese gamle håndskrevne dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din til brudens far, tror jeg du skal se bort fra.  Det er nok feil person, da han heter Solid (Solli) og det er Møre og Romsdal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Knudsen f. 1835 Præstegaaardseie Vang, g. 21.04.1864 Vang med Sessell Olsdatter f. 1834 Ajereie, Vang.

Hans foreldre: Knud Olsen og Kari Olsdatter

Hennes foreldre: Ole Thomesen og Mari Andersdatter.

Vel, ikke enkelt å finne rett på damen i USA som er adoptivbarn.  DNA er jo ganske så sikker da men å bevise hvem de rette foreldrene var er jo værre siden hun er adoptert. Noen datoer etc. har du vel ikke på damen?

 

 

Heii Hans

 

Nei jeg vet bare at hun er 60 år og adoptert.

Hun har fått tak i adopsjonspapirene og der står det endel om faren. Hun tror det er faren som er av norsk slekt og moren av engelsk slekt ,men vi kan aldri stole helt på det som står i slike adoptivdokument.

Faren beskrives som : Atletisk,god i sport og flink til å spille piano. Utdannet i økonomifaget/BI type utdanning.

Ann er eiendomsmekler og virker også ha et godt hode....

 

Hun har ansatt en profesjonell slektsgransker som arbeider for Ancestry.com til hjelpe seg og han jobber med saken. Det er naturligvis vanskelig siden faren nok er en innvandrere fra Norge.

For meg er det ikke så viktig å vite helt nøyaktig hvordan vi er i slekt siden hun er en DNA cousin  god nok ,men for henne er det viktig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal det hva dere vil men Ole bodde bare på Sælid da han giftet seg, han var f. på Præstegaarsdeie!  Bland heller ikk Møre og Romsdal inn her.

Det so står i adopsjonspapirene er viktig å få fram. Dermed kan en via folketellinger , kirkebøker, emimigransjon kanskje få fatt på denne "eventuelle " faren.

Ser DESSVERRE at noen blander inn My Heritage her. UNNGÅ dem, sjekk nøye alt der for de som bruker My Heritage ukristisk føre bare masse feil videre. Det samme gjelder GENI. UFFDA!

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans

 

Nei jeg vet bare at hun er 60 år og adoptert.

Hun har fått tak i adopsjonspapirene og der står det endel om faren. Hun tror det er faren som er av norsk slekt og moren av engelsk slekt ,men vi kan aldri stole helt på det som står i slike adoptivdokument.

Faren beskrives som : Atletisk,god i sport og flink til å spille piano. Utdannet i økonomifaget/BI type utdanning.

Ann er eiendomsmekler og virker også ha et godt hode....

 

Hun har ansatt en profesjonell slektsgransker som arbeider for Ancestry.com til hjelpe seg og han jobber med saken. Det er naturligvis vanskelig siden faren nok er en innvandrere fra Norge.

For meg er det ikke så viktig å vite helt nøyaktig hvordan vi er i slekt siden hun er en DNA cousin  god nok ,men for henne er det viktig . 

 

Hans jeg glemte å takke deg !

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare poengtere at oppgitt fødested ved dette ekteskapet som vanlig er feil. Han er f. på Præstegaardseie!  Det er ganske vanlig at det står feil fødested ved ekteskap, men det som står der er mest bosted og avogtil bosted ved konfirmsajon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal det hva dere vil men Ole bodde bare på Sælid da han giftet seg, han var f. på Præstegaarsdeie!  Bland heller ikk Møre og Romsdal inn her.

Det so står i adopsjonspapirene er viktig å få fram. Dermed kan en via folketellinger , kirkebøker, emimigransjon kanskje få fatt på denne "eventuelle " faren.

Ser DESSVERRE at noen blander inn My Heritage her. UNNGÅ dem, sjekk nøye alt der for de som bruker My Heritage ukristisk føre bare masse feil videre. Det samme gjelder GENI. UFFDA!

 

Ja på Geni kan vi finne mye rart :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal det hva dere vil men Ole bodde bare på Sælid da han giftet seg, han var f. på Præstegaarsdeie!  Bland heller ikk Møre og Romsdal inn her.

Det so står i adopsjonspapirene er viktig å få fram. Dermed kan en via folketellinger , kirkebøker, emimigransjon kanskje få fatt på denne "eventuelle " faren.

Ser DESSVERRE at noen blander inn My Heritage her. UNNGÅ dem, sjekk nøye alt der for de som bruker My Heritage ukristisk føre bare masse feil videre. Det samme gjelder GENI. UFFDA!

Jeg poengterte faktisk at man bør se bort fra linken til Møre og Romsdal, nettopp fordi det ikke er Hedmark og gardsnavnet på far er feil.

 

Du sitter i glasshus og kaster stein, Hans.  Du kommer med påstander her som du ikke dokumenterer - nøyaktig slik noen brukere av My Heritage og Geni gjør, men slettes ikke alle.  Svært mye informasjon på disse to nettstedene er korrekt og etterprøvbar.  Ikke skjær alle over en kam.  Det er alles ansvar å etterprøve informasjonen vi finner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får på pukkelen skjønner jeg og godtar det. Jeg mener bare at de som svarer her til disse nybegynnerne ikke skulle bruke slike sider UTEN å nevne alle feilene som disse nybegynnerne kan komme til videreføre. Jeg har ikke skrevet at alt på My Hertage eller Geni er feil. bare advart og det gjør vi fra Hedmark SLeksthistorilag ofte.  Family Search har her også noe som brukere legger inn av egen slekt hvor det også er mye feil  Member på Anchestry.com har også noe hvor melemmer legge inn egen slekt. Jeg har rettet opp mye der og amerikanerne har vært meget takknemlinge for det. Slikt nytter ikke på My Hertage eller Geni, får bare sure miner og kjeft der så de holder jeg meg langt unna, samme med DIStreff også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare poengtere at oppgitt fødested ved dette ekteskapet som vanlig er feil. Han er f. på Præstegaardseie!  Det er ganske vanlig at det står feil fødested ved ekteskap, men det som står der er mest bosted og avogtil bosted ved konfirmsajon.

 

Hans ,du ser ut til å være kjent i Hedmark.

Er Præstgaardseie en gård eller et sted?

Jeg har ikke inntrykk av at mine forfedre på Hedmarken eide en gård.så neste spørsmål  for meg blir jo " Hvor kom de egentlig fra?".

Naturligvis kan de ha bodd på Hedmark i generasjoner ,uten å eie jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne på myheritage:

 

 

Jeg har et spørsmål  til deg Sven.

På Myheritage står det 

Ole Knudsen Eignerødegaarden.

Kan det bety at han bor på Eignerødegaarden ,leier eller arbeider der?

Norske navnskikker er forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Præstegaardseie er en husmannsplass under præstegaarden.

Skal ikke svare for Sven.  Folketellingen vil vel si om denne Ole Knudsen på Eignerødegaarden var eier eller bare bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.