Gå til innhold
Arkivverket

Vang i Hedmark 1867: Ole Knudsen Solid gift med Sidsel Olsdatter ,får sønnen Christian Olsen


Vivian Kran
 Del

Recommended Posts

Præstegaardseie er en husmannsplass under præstegaarden.

Skal ikke svare for Sven.  Folketellingen vil vel si om denne Ole Knudsen på Eignerødegaarden var eier eller bare bodde der.

 

Takk for all hjelp !

Jeg skal forsøke å nøste meg videre bakover i slekta .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål  til deg Sven.

På Myheritage står det 

Ole Knudsen Eignerødegaarden.

Kan det bety at han bor på Eignerødegaarden ,leier eller arbeider der?

Norske navnskikker er forvirrende...

 

Jeg er ikke Sven og gidder ikke lete etter hvor denne plassen er. Bodde han der ved barnefødsler? Ved ekteskap eller konfirmasjon? Når? Kan en finne han der i en folketelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål  til deg Sven.

På Myheritage står det 

Ole Knudsen Eignerødegaarden.

Kan det bety at han bor på Eignerødegaarden ,leier eller arbeider der?

Norske navnskikker er forvirrende...

 

Jeg er ikke Sven og gidder ikke lete etter hvor denne plassen er. Bodde han der ved barnefødsler? Ved ekteskap eller konfirmasjon? Når? Kan en finne han der i en folketelling?

 

Hans Andersen,jeg beklager at jeg la inn min kommentar til Sven på feil sted.

Takk for dine tips om veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål  til deg Sven.

På Myheritage står det 

Ole Knudsen Eignerødegaarden.

Kan det bety at han bor på Eignerødegaarden ,leier eller arbeider der?

Norske navnskikker er forvirrende...

 

Ved Karen Olsdatters konfirmasjon 3. oktober 1880 (nummer 3)  står hun med oppholdssted Eignerødegaard. Jeg vet ikke om foreldrene bodde på samme sted....   https://media.digitalarkivet.no/kb20051003010791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Olsdatter bor på Ajerhagen (husmannsplass) i 1865.  Hun oppholder seg på denne Einerødegaarden ved konfimasjonen. Dette er ikke noen plass som Ole Knudsen eier. Ole KNudsen finnes ikke i 1900 tellinga og er nok død før det.

Foreldre til Ole Knudsen f. 1835 var Knud Olsen, 26, Pallerud gift 31.10.1826 Vang med Kari Olsdatter 21, Tomter

Han bodde på Pallerud og hun på Tomter.  Barn:   Olea Knudsdatter f. 24.06 dpt. 27.07. 1828 Pallerud,  Gunnor Knudsdatter 11.04 dpt. 01.05. 1831 Pallerud og Ole Knudsen 27.02 15.03.1835 Præstegaardseie.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poengterte faktisk at man bør se bort fra linken til Møre og Romsdal, nettopp fordi det ikke er Hedmark og gardsnavnet på far er feil.

 

Du sitter i glasshus og kaster stein, Hans.  Du kommer med påstander her som du ikke dokumenterer - nøyaktig slik noen brukere av My Heritage og Geni gjør, men slettes ikke alle.  Svært mye informasjon på disse to nettstedene er korrekt og etterprøvbar.  Ikke skjær alle over en kam.  Det er alles ansvar å etterprøve informasjonen vi finner.

Men det er vel rett å advare, så folk ikke skriver av. Så må man også på disse databasene være minst like kritisk til hva man legger ut av personlig informasjon som ellers på Internet. Og så må man spørre om hvem som eier informasjonen når den er lagt ut? Er det det samme her som på "facebook"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eignerødegården kan vel også skrives som Ener-ødegården. Nabo til Sælid, beliggende i bydelen RIDABU, noen hundre meter fra Vang kirke. Ungdomsskolen i Vang heter ENER skole.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ener (og Enerødegårdenødegården) ble lagt inn under Sæli og bebodd av husmenn som arbeidet på Sæli. Ener skriver på mange måter. Kanskje oftest Eine. I dag mest kjent på grunn av Ener skole. Bare noen hundre meter bort til hovrdbølet Sæli.Sæli er satt sammen av flere gårder, Valum, Øtre og Vestre Sæli i hvertfall. Hovedbygningen på Sæli er enorm. Fjøset er kjempestort og beregnet på å fore fram slaktedyr på halm og drank. Drank er et restprodukt fra spritbrenning. Storgården er bygd opp på kapital som kommer fra sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Til Vivian:

 

Vang i Hedmark har mange digitale kilder. Siden dette kalles «Brukernes eget forum» (Brukere av Digitalarkivet) kan det jo være greit å vise hvordan man finner fram til Ole Knudsens død.

Man klikker på FINN KILDE, klikker seg fram til den geografiske plasseringen, VANG i Hedmark fylke og får opp en rekke kilder, - mange søkbare.  Velger kirkebok: «Døde og begravde 1886-1901 (søkbar 1886-1900)» http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&k%5B%5D=0414

 

Skriver Ole som fornavn og Knu** som etternavn, og vips, så dukker dette opp:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/gr/4975?fornavn=Ole&etternavn=Knu**&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&dodsdato=&dodsaar=&aarsak=&lege=&meldt=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&jfdato=&melder=&sogn_kirke=&merknader=

 

Det er to aktuelle og etter all sannsynlighet er dette rett mann: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000905282

 

Ole Knudsen døde på Palerud i 1893. -NB: Forbindelse med en gård under prestegården.

NB:Dette er nødvendigvis ikke 100% sikkert. Men et par kryssjekker mot selve kirkeboka og eventuelt andre kilder kan skape større sikkerhet.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bruke kirkebøkene og bla.

Ole Knudsen død 05.09.1893 på Husetajet, var staldkarl gift mann f. 1835 Palerud af Vangs Præstegaard.(Præstegaardseie som det står ved dåpen)  bgr. 11.09.1893 Vang.

Foreldrene til Ole, Knud OLsen døde 22.09.1840  Huse. Kona, Kari Olsdatter fikk en Uekte Christian Jensen i 1844. HUn døde 26.01.1870 Huse.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Til Vivian:

 

Vang i Hedmark har mange digitale kilder. Siden dette kalles «Brukernes eget forum» (Brukere av Digitalarkivet) kan det jo være greit å vise hvordan man finner fram til Ole Knudsens død.

Man klikker på FINN KILDE, klikker seg fram til den geografiske plasseringen, VANG i Hedmark fylke og får opp en rekke kilder, - mange søkbare.  Velger kirkebok: «Døde og begravde 1886-1901 (søkbar 1886-1900)» http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&k%5B%5D=0414

 

Skriver Ole som fornavn og Knu** som etternavn, og vips, så dukker dette opp:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/gr/4975?fornavn=Ole&etternavn=Knu**&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&dodsdato=&dodsaar=&aarsak=&lege=&meldt=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&jfdato=&melder=&sogn_kirke=&merknader=

 

Det er to aktuelle og etter all sannsynlighet er dette rett mann: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000905282

 

Ole Knudsen døde på Palerud i 1893. -NB: Forbindelse med en gård under prestegården.

NB:Dette er nødvendigvis ikke 100% sikkert. Men et par kryssjekker mot selve kirkeboka og eventuelt andre kilder kan skape større sikkerhet.

 

IM

 

 

 

Iver, det ser ut som du har funnet rett person. Han beskrives som stallkar, og det kan nok stemme .

Tusen takk !

 

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bruke kirkebøkene og bla.

Ole Knudsen død 05.09.1893 på Husetajet, var staldkarl gift mann f. 1835 Palerud af Vangs Præstegaard.(Præstegaardseie som det står ved dåpen)  bgr. 11.09.1893 Vang.

Foreldrene til Ole, Knud OLsen døde 22.09.1840  Huse. Kona, Kari Olsdatter fikk en Uekte Christian Jensen i 1844. HUn døde 26.01.1870 Huse.

 

Takk Hans.

Dette barnet hun fikk som enke er kan også være en av forfedrene til Ann som sitter borte i Texas og leter etter slekta si. Det er bra du fant ham . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.