Gå til innhold
Arkivverket

1900 - Finne en samlet oversikt over alle beboere i en bygård?


Bodil Brøgger
 Del

Recommended Posts

Tidligere kunne jeg bare enkelt klikke på adressen til bygården der min manns mormor, Clorinda Emmely Jacobsen, bodde i 1900. Det var morsomt, fordi det viste seg at i samme hus bodde hennes fremtidige mann, Christian Thon. Det var ingen i familien som visste at 18- og 20-åringen kjente hverandre fra Christiania, før hun kom som guvernante for hans yngre søsken på Eidsfoss.

 

Dessuten var det interessant å se de andre for å danne seg et bilde av miljøet og bakgrunnen.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045015317

 

Men nå må jeg klikke på hver av de åtte leilighetene og se hvem som bor der. Skal jeg lage en liste over alle, må det klippes og limes. Eller finnes det en enkel måte som jeg ikke har funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en samlet oversikt over alle beboerne i Søgade 2 i 1900 på nettsidene til Registreringssentralen for historiske data (RHD)

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=045&bnr=0001&lnr=01

 

Gamle DA har også samme mulighet:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00301&gardpostnr=874&merk=874#ovre

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenkene og bildene.

 

Jeg skal holde en liten orientering om slektsforskning og hadde tenkt å begynne med folketellingene på Digitalarkivet. Da hadde det vært fint å vise hvor enkelt det er å få frem alle beboerne i huset/på gården.

 

Men må altså henvise til Registreringssentralen for historiske data (RHD) når det gjelder å få en samlet oversikt over alle beboerne i på et sted?

 

Når jeg nå søker i Bostedsinformasjon isteden og haker av for Oslo/Kristiania kjøpstad er det ikke mulig å få opp noen i Søgaden 2. Derimot er det mulig å gjøre det samme for Eidsfoss, hake av for Vestfold/Hof og så skrive Eidsfos i Bostedsinformasjon. Da kommer alle ved Eidsfos Verk frem (sammen med noen andre som ikke er i Hof herred).

 

 

 

Endret av Bodil Brøgger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 6. Hvordan fikk du til dette?

 

Søker jeg på fylke Oslo - Søgade og så enten gårdsnummer 2 eller bruksnummer 2, får jeg null treff.

Det samme om jeg først velger 0301 Kristiania kjøpstad og så de samme to alternativene. Null treff.

 

Skriver jeg derimot bare Søgade, får jeg åtte sider med beboerne i Søgade 2 - Søgade 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forslår bruk av adressebøkene for Oslo/Kristiania, det ligger 8 bøker fra 1890 til 1905 tilgjengelig fra forsiden til Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårds- og bruksnumre er andre numre enn nummeret i gaten.

 

Skriv Søgade 2 i Bostedsrubrikken under Bostedsinformasjon til høyre og kryss av for Oslo i geografimenyen til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg det til. Først søke opp personen jeg leter etter og notere adressen. Så merke av kommunen og søke i Bostedsinformasjon. Med gatenummeret sammen med gatenavnet. Da kom alle 46 beboerne frem i Søgade 2.

 

Prøvde det samme med Helgesens gade 10, der to besteforeldre bodde. Der kom alle 67 beboere frem.

 

Adressebøkene for Oslo/Kristiania og Aker kan være gode å bruke til leting. Men de har ikke med alle som bor på samme adresse.

 

Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.