Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Arne Brudvik

Sofie Mautner f. Braun (1871 – Ukjent)

Recommended Posts

Kjell Arne Brudvik

Jeg kom over en innførsel i arkivet etter Statspolitiet om ei jødisk dame Sofie (Sophie) Mautner som da var hentet fra Solbakken i Botne og registrert i Horten. Hun ble hentet inn 12. januar 1943 og til alt overmål (alder?) løslatt etter ordre 10. mars 1943. Etter det har jeg ikke klart å finne noe mer informasjon om henne. Jeg skulle gjerne likt å vite om hun ble deportert eller hva som skjedde med henne. Hun var jo en gammel dame i 1943 – er det mulig å finne ut av når hun døde?

Kildeinformasjon: Statspolitiet - Hovedkontoret / Osloavdelingen, Dokumenter (RA/S-1329/Ga/L0012), 1942-1942, oppb: Riksarkivet.
Merknader: 1 Spørreskjema for jøder i Norge, Aker 114- 207 (Levinson-Wozak) også 656; Salomon. 2 Spørreskjema for jøder i Norge, utenbys; Arendal- Hordaland pkm. 3 Spørreskjema for jøder i Norge, utenbys; Horten-Romerike pkm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik
Lurer på om dette kanskje kan være den Sofie Mautner jeg er på jakt etter. Datteren Emma bor i England når Sofie ble arrestert i Norge. Sofie ble jo løslatt, og så fort krigen var over er det kanskje ikke unaturlig at hun søkte seg til datteren? På spørreskjemaet så opplyses det også at sønnen Otto er i Algerie. Jeg finner også en Otto som er født i 1905 (riktig årstall) som dør i London i 1968. At han var i Algerie i 1943 kan jo godt være fordi han kjempet for de allierte.

Name: Sophie Mautner

Event Type: Death

Registration Quarter: Oct-Nov-Dec

Registration Year: 1953

Registration District: Ealing

County: London

Event Place: Ealing, London, England

Age (available after 1866): 82

Birth Date (available after June quarter 1969):

Birth Year (Estimated): 1871

Volume: 5E

Page: 120

Line Number: 134

Citing this Record:

"England and Wales Death Registration Index 1837-2007," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVCN-SY1V : accessed 1 May 2016), Sophie Mautner, 1953; from "England & Wales Deaths, 1837-2006," database, findmypast (http://www.findmypast.com : 2012); citing Death, Ealing, London, England, General Register Office, Southport, England.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.