Gå til innhold
Arkivverket

Hva er en "bokone"


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I en notis fra 1590-tallet, angående en eng på gården Smidsrød på Nøtterøy, nevnes Mari Christoffers, min bokone. (Og min i dette henseende er en Hr. Lauritz i Tønsberg som eier denne engen, der det er svin og deler med høy.

 

Kan det rett og slett være kona til Hr. Lauritz i Tønsberg?

 

Mvh. TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en notis fra 1590-tallet, angående en eng på gården Smidsrød på Nøtterøy, nevnes Mari Christoffers, min bokone. (Og min i dette henseende er en Hr. Lauritz i Tønsberg som eier denne engen, der det er svin og deler med høy.

 

Kan det rett og slett være kona til Hr. Lauritz i Tønsberg?

 

Jeg tror du må gjengi et utdrag av brevteksten, slik at ordet kan bli tolket i en større sammenheng. Kan det for eksempel passe at herr Laurits omtaler sin oppsitter på Smidsrød eng (den kona han har til å bo der)? I så fall kan Mari Christoffers tolkes som Mari, Kristoffers kone/enke (og ikke som Mari Kristoffersdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten er som følger:

 

Strax effter jeg haffde affhøyet min østre engh och hand haffde sit hø i huus aff den part aff Sin eng nest omkringh Sin gierde gaff hand Marin Christophers Som da vor mi* bokone loff ath driffue sith fæ igenno Sin hauge oc offuer Sin affhøyede eng der offuer Skende hand hende oc meg desligeste der ieg talede hannom til derfore.

 

Det jeg ikke forstår er hvem hva hvor dette skulle være på Smidsrød og hvilken gård. Året er trolig 1596. På Østre Smidsrød bor Peder Eriksen. På Nordre Smidsrød er det Mariakirken som eier og ingen bruker nevnes i regnskapene 1593-1604. På Mellom Smidsrød bor Lars og på Søndre Smidsrød bor Kristen.

 

TSK.

 

Takk Mette Søreide. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten er som følger:

 

Strax effter jeg haffde affhøyet min østre engh och hand haffde sit hø i huus aff den part aff Sin eng nest omkringh Sin gierde gaff hand Marin Christophers Som da vor mi* bokone loff ath driffue sith fæ igenno Sin hauge oc offuer Sin affhøyede eng der offuer Skende hand hende oc meg desligeste der ieg talede hannom til derfore.

 

Det jeg ikke forstår er hvem hva hvor dette skulle være på Smidsrød og hvilken gård. Året er trolig 1596. På Østre Smidsrød bor Peder Eriksen. På Nordre Smidsrød er det Mariakirken som eier og ingen bruker nevnes i regnskapene 1593-1604. På Mellom Smidsrød bor Lars og på Søndre Smidsrød bor Kristen.

 

Det er vel i alle fall neppe prestens kone det er snakk om.

 

Hvis Mariakirken eide Nordre Smidsrød, passer det jo godt at herr Laurits kaller sin leilendings kone for sin bokone. At Nordre Smidsrød ikke nevnes i regnskapene 1593-1604, trenger ikke bety at gården var ubebodd. Den kan ha vært skattefri - kanskje kirken var "juridiske bruker" (og ikke betalte skatt), mens Kristoffer og Mari var "utøvende bruker"? Vi har felles bekjente som kan si om det høres rimelig ut, Torbjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det på den måten. Høres meget fornuftig ut Kristian. Takketakk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.