Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Monsdatter trolig født i Bergen 1775.


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne ut noe om Berthe Monsdatter (født 1775) Gift med Gunder Baardsen i St. Jørgen (St. Jacob?) 09.05.1798.

 

Jeg ønsker navn på hennes foreldre, hennes søsken. Jeg vet at dette paret hadde mange barn, men det var bare Anne Gurine som vokste opp. Anne Gurine fikk en datter utenfor ekteskapet i 1827 og som ble "satt på landet" i 1836 (Radøy) Anne Gurine var min 2xtippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne noen som passer i Bergen, men

det kan være faren er Mons Olsen Mellingen. Han er ført som far til ei Berthe  f. 1775 og ei datter Johanna f. 1786. (ref ft 1801 der søsteren Johanna 14 år- bor hos Berthe med familie)

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000001493642

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002902701

 

Mvh

 

Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å legge inn en link fra det gamle fora, der Gunder Baardsen gifter seg med Berthe Monsdatter. De gifter seg i SJ (trolig St. Jørgen eller St Jacob menighet) i mai i 1798.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17551&merk=17551#ovre

 

Gunder var muligens fra Os i Hordaland. Det kan ikke være de som kom fra Myking? Fordi hun gifter seg i Bergen i 1798

 

Jeg fant ikke vielsen i de skannede kirkebøkene.

Gunder Baarsen ble født ca. 1771 (eventuelt 1773). Han giftet seg med Berthe Monsdatter (født 1775) i St. Jørgen (St. Jacob?) kirke den 09.05.1798. Gunder står da oppført som ”kiører”. De bosatte seg siden i Domkirkens sogn hvor de tre første barne deres ble døpt.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder omkommer trolig i 1807 samme år som datteren Anne Gurine blir født. Så vidt jeg kan se fikk dette paret flere barn, men det var bare Anne Gurine som vokste opp.

 

Etter at Bertha ble enke giftet hun seg opp igjen

 

Berthe giftet seg på nytt med veveren Andreas Peter Gjerding (døpt i Bergen 06.09.1772) i Domkirken den 04.08.1811.2 Andreas var enkemann og hadde to barn fra sitt første ekteskap. Andreas og Berthe fikk ingen barn.

 

Kanskje noe av dette kan hjelpe for å finne ut hvem eller hvor Berthe kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg vielsen fra Bertha sitt andre ekteskap, men her finner jeg ikke noe om hvem far til bruden var. Som det går frem av brudens navn så het faren Mons, men ikke noe mer. Er det mulig å finne de skannede kirkebøkene, skal det være mulig å finne noe om faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere har rett i at det var Mons Olsen Mælingen som var faren? I de skannede kirkebøkene skal det være mulig å finne farens navn, men jeg finner ikke de skannede kirkebøkene nå? Må prøve å finne ut hvor de er i systemt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ft for 1801

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058390012291

 

Og da bor Berthe sin søster Johanna, hos dem. Alt tyder da på at dere har funnet frem til de rette foreldrene. Hva finnes av info om Berthe sine foreldre. Er det bygdebøker for Åsane i Bergen og for Myking i Lindås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva finnes av info om søsteren til Berthe dvs Johanne født i 1786. Hun bor hos søsteren som 14 åring i 1801?

 

Etter all sannsynlighet var faren fra Åsane og moren fra Myking i Lindås, men jeg er noe usikker på hvilket kirkesogn Myking hørte til på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.