Gå til innhold
Arkivverket

P.CHR.Asbjørnsen's oldeforeldre


Karl M. Wilsgaard
 Del

Recommended Posts

Om Dorthea Madsdatter er det sagt at Jylland er fødested. Er det noen som har funnet f.dato/år og hvor hun kom fra?

Knut Liestøl sier i boka "P.CHR Asbjørnsen: Mannen og livsverket" at

Dorthea døde i 1773 som "lem av det gamle fattighuset".

I hvilket kirkesogn låg dette? (Leter etter bekreftelse på f.dato/år)

 

Hvor i Gudbrandsdalen kom oldefaren Anders Asbjørnsen Fra?

 

 

Endret av Karl M. Wilsgaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Dorthea Madsdatter er det sagt at Jylland er fødested. Er det noen som har funnet f.dato/år og hvor hun kom fra?

Knut Liestøl sier i boka "P.CHR Asbjørnsen: Mannen og livsverket" at

Dorthea døde i 1773 som "lem av det gamle fattighuset".

I hvilket kirkesogn låg dette? (Leter etter bekreftelse på f.dato/år)

 

Hvor i Gudbrandsdalen kom oldefaren Anders Asbjørnsen Fra?

Hei Karl.

Har du noen referanse til hvor det er nevnt at Dorthea var fra Jylland?

Dorthea døde 70 år gammel i 1773, som enke og lem på fattighuset, begravet 22 Mai på Vaterland kirkegård.

(Jeg finner ikke igjen hvilken kirkebok..) "Det gamle fattighus" ser jeg nevnt Akersveien, nedsiden av Dronningens gate innenfor Lille vollport.

https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t4977.htm

 

Når det gjelder hvor i Gudbrandsdalen Anders Asbjørnsen var fra, kan det kanskje være spor i borgerskapsbevillingen fra 19 Juni 1731.

Han var gift to ganger:

 

1.Trolovet 13 Juli og gift 29 August 1731 i Vår Frelsers Kirke med: Sidsel Aanonsdatter, begravet 17 April 1734 på Vaterland. Skifte etter henne ble holdt 22 Mai, ingen arv ble der til overs, og "ukjente slektninger" fra Rakkestad ble nevnt.

 

2.Trolovet 28 August 1737 og gift 30 Juni 1738. Med Dorothea Madsdatter.

 

Jeg har ikke klart å finne at Anders er nevnt fra Gudbrandsdalen i andre kilder enn hos Asbjønsen selv og ifølge han var hans mor også av Gudbrandsdalsslekt.

Da hennes far eller mor ifølge P. C. Asbjørnsen var søskenbarn til Peder Meyer, Madame Fuglberg og Madame Pløen.

  • Peder Pedersen Meyer (1745-1801), var kjøpmann i Christiania, men hans far kom til byen fra Gudbrandsdalen: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Meyer_%28fra_Christiania%29_%28slekt%29
  • "Madame Fuglberg"= Berthe Pedersdatter Meyer (1743-1831) var søster av Peder Meyer og gift med Henning Ulrich Fuglberg.
  • "Madame Pløen"= ?Annichen Fuglberg (f. ca 1749), gift med Jørgen Pløen, men usikker da jeg ser at hun skulle være mor til Marcus Pløen og hvordan skulle hun være "søskenbarn" til Asbjørnsens morfar/mormor? Eventuelt må Berthe og Peder ha hatt en ukjent søster eller et søskenbarn som var gift Pløen?

Tar gjerne imot noen flere kilder jeg kan legge inn:

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Peter_Christen_Asbjørnsens_aner

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Dorthea. kb20061005010546

Tror dette er lenke til kirkeboka, men får ikke forhåndssjekket om jeg har klart det.

 

For sikkerhets skyld: Oslo domkirke, Mini 4, s. 768-769, 22 mai 1773:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Dorthea. kb20061005010546

Tror dette er lenke til kirkeboka, men får ikke forhåndssjekket om jeg har klart det.

 

For sikkerhets skyld: Oslo domkirke, Mini 4, s. 768-769, 22 mai 1773:

Takk Berit.

Har også problemer med et nye programmet:

om du kopierer Brukslenke for sidevisning:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20061005010546

 

så virker det!

 

Jeg får ikke permanent sidelenke til å fungere.

 

Ser at dette må være riktig for 22 mai. Hva som egentlig står der, utover Anders Asbjørnsens klarer ikke jeg å lese. Noen som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl.

Har du noen referanse til hvor det er nevnt at Dorthea var fra Jylland?

Dorthea døde 70 år gammel i 1773, som enke og lem på fattighuset, begravet 22 Mai på Vaterland kirkegård.

(Jeg finner ikke igjen hvilken kirkebok..) "Det gamle fattighus" ser jeg nevnt Akersveien, nedsiden av Dronningens gate innenfor Lille vollport.

https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t4977.htm

 

Når det gjelder hvor i Gudbrandsdalen Anders Asbjørnsen var fra, kan det kanskje være spor i borgerskapsbevillingen fra 19 Juni 1731.

Han var gift to ganger:

 

1.Trolovet 13 Juli og gift 29 August 1731 i Vår Frelsers Kirke med: Sidsel Aanonsdatter, begravet 17 April 1734 på Vaterland. Skifte etter henne ble holdt 22 Mai, ingen arv ble der til overs, og "ukjente slektninger" fra Rakkestad ble nevnt.

 

2.Trolovet 28 August 1737 og gift 30 Juni 1738. Med Dorothea Madsdatter.

 

Jeg har ikke klart å finne at Anders er nevnt fra Gudbrandsdalen i andre kilder enn hos Asbjønsen selv og ifølge han var hans mor også av Gudbrandsdalsslekt.

Da hennes far eller mor ifølge P. C. Asbjørnsen var søskenbarn til Peder Meyer, Madame Fuglberg og Madame Pløen.

  • Peder Pedersen Meyer (1745-1801), var kjøpmann i Christiania, men hans far kom til byen fra Gudbrandsdalen: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Meyer_%28fra_Christiania%29_%28slekt%29
  • "Madame Fuglberg"= Berthe Pedersdatter Meyer (1743-1831) var søster av Peder Meyer og gift med Henning Ulrich Fuglberg.
  • "Madame Pløen"= ?Annichen Fuglberg (f. ca 1749), gift med Jørgen Pløen, men usikker da jeg ser at hun skulle være mor til Marcus Pløen og hvordan skulle hun være "søskenbarn" til Asbjørnsens morfar/mormor? Eventuelt må Berthe og Peder ha hatt en ukjent søster eller et søskenbarn som var gift Pløen?

Tar gjerne imot noen flere kilder jeg kan legge inn:

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Peter_Christen_Asbjørnsens_aner

Hei David.

Tok litt tid før jeg kunne svare deg for jeg ville sjekke om mine opplysninger om Jylland kom fra Liestøl.

Jeg fant til slutt boka og såvidt jeg kan se er det ingen plasser der dette blir nevnt.

Alt som står er: "Enkja hans døydde i 1773 som "Lem af det gamle Fattighus" "

 

Hvor jeg har funnet ?Jylland? (med 2 spørsmålstegn), er jeg usikker på, for kilden er ikke notert.

Var ikke like flink til å notere kilder for 20 år siden.

 

Like usikkert er nok tilknyttingen til Gudbransdalen og slekskapet til Meyer.

Men siden disse er de eneste spora vi har, kan det jo undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Dorthea. kb20061005010546

Tror dette er lenke til kirkeboka, men får ikke forhåndssjekket om jeg har klart det.

 

For sikkerhets skyld: Oslo domkirke, Mini 4, s. 768-769, 22 mai 1773:

Takker så mye, jeg mente å huske det var Oslo domkirke, men synes det er litt vanskelig å finne hvor i kirkeboka Vaterland var gjemt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David.

Tok litt tid før jeg kunne svare deg for jeg ville sjekke om mine opplysninger om Jylland kom fra Liestøl.

Jeg fant til slutt boka og såvidt jeg kan se er det ingen plasser der dette blir nevnt.

Alt som står er: "Enkja hans døydde i 1773 som "Lem af det gamle Fattighus" "

 

Hvor jeg har funnet ?Jylland? (med 2 spørsmålstegn), er jeg usikker på, for kilden er ikke notert.

Var ikke like flink til å notere kilder for 20 år siden.

 

Like usikkert er nok tilknyttingen til Gudbransdalen og slekskapet til Meyer.

Men siden disse er de eneste spora vi har, kan det jo undersøkes.

Gjerne si ifra hvis du finner det igjen, det kan godt være at hun var dansk.. Koblingen til Gudbrandsdalen er nok også

som du nevner usikkert, men begge forbindelser er iallfall nevnt av Asbjørnsen selv og skrevet mye om i bla. NST.

Jeg får ikke sjekket det nå, men kan godt være at Jylland er nevnt i artikkelen til Thomle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.