Gå til innhold
Arkivverket

Trøblete å "skrolle" i ny løsning av kirkeboksider etc.


Else-M. Thorbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å gjøre meg kjent med den nye måten å søke i kirkebøkene på.

 

Å "skrolle" nedover og sidelengs i siden fungerer så lenge jeg holder musepekeren på "håndtaket" på siden eller i bunn. Straks jeg slipper musepekeren, "fyker" siden opp til utgangspunktet. Ikke enkelt dersom man skal notere seg opplysningene man har funnet! Dette opplevde jeg aldri i det gamle systemet.

 

Pg Up og Pg Dn fungerer dårlig. Bildet beveger seg i rykk og napp eller ikke i det hele tatt. Med NumLk på talltastaturet beveger bildet seg så raskt til bunn eller topp at det er vanskelig å lese det som står på kirkeboksiden. Dette er heller ikke brukbart når man må lese det gjennom det som står på siden.

 

Løsningen jeg har funnet fram til er å bruke musepekeren som en "finger" på kirkeboksiden og slik "dytte/skyve" siden frem og tilbake, men det blir nokså tungvint i lengden!

 

Hvordan kan jeg få kirkeboksiden til å holde seg på plass når jeg slipper taket i musepekeren?

 

Ellers ser jeg at det tar en del lengere tid å bla fra side til side i det nye systemet. Der det før bare var et "klikk" for å hente inn kirkeboksiden, tar det nå flere sekunder. I sum vil dette bety at letingen tar mye lengere tid, siden man jo som oftest må lete gjennom flere / mange sider før man finner de opplysningene man er på jakt etter.

 

Else-M. Thorbjørnsen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte tenke litt for å forstå helt hvordan problemet ditt utarter seg, men jeg tror nå jeg forstår hva som skjer.

 

Talltastene til høyre på tastaturet ditt har to funksjoner, avhangig av om NumLk er på eller av. Hvis det er PÅ, fungerer talltastene som talltaster. Hvis det er AV, fungerer det som piltaster, pageUp/Down og Home/End. Det er altså avgjørende om NumLk er av eller på. Når du opplever at skrolling av og til ikke fungerer kan det skyldes følgende. Hvis NumLk er PÅ, og du klikker på tasten 3/PgDown, utfører du egentlig en zoom. Dette kan kanskje forveksles med å skrolle. Det er 4 forhåndsdefinerte zoom-nivåer tilhørende tallene 1-4. Tasten 0 tilbakestiller zoom.

 

Du kan scrolle med PageUp/PageDown. Da vil den scrolle en sidehøyde, dvs. tilsvarende den porsjonen av dokumentet du til enhver tid ser. Høyden er med andre ord avhengig av hvor mye du har zoomet inn.

 

Selv foretrekker jeg å bruke scrollehjulet på musa for å scrolle.

 

Når du beveger "vogna" opp eller ned med musepekeren, kan det at du opplever at siden hopper tilbake skyldes at du kanskje kommer litt utenfor "vogna" med musepekeren når du drar den opp og ned. Hvis du kommer inn på bildet vil den funksjonen som du kaller "å dra med fingeren" på bilde overta for "vogna" i scrollbaren. Dette er et problem vi kjenner til, og det vil bli løst snarlig.

 

Angående hastighet ved å bla er dette noe vi ikke kan reprodusere. Løsningen har vært i bruk i snart to år, og vi har ikke opplevd dette. Jeg har en 6 år gammel laptop på kontoret som hvor jeg tester bl.a. Internet Explorer. Vi tester med mobiltelefoner og forskjellige maskiner. Vi har også overvåkningsverktøy som følger med på trafikken og hvor lang tid det tar å laste sidene. Vi har stort fokus på at sidene vi lager skal være lette og raske. Vi vet at vi har noen steder hvor vi kan gjøre hastigheten bedre, men da snakker vi om en antatt forbedring på ca. 0,2 sekunder, eller 200 millisekunder. Stort sett tar det et halvt sekund å bla. Det er ihvertfall det systemet i seg selv bruker. Se vedlagt bilde for hvordan tiden fordeler seg når du blar et bilde. Den lengste streken midt på bildet viser tiden det tar å laste selve bildet til min datamaskin hjemme. Det er f.eks raskere enn enhver avis på nettet, og mengden data som overføres er også mindre.

 

Men så kan det være individuelle forskjeller hos brukerne. Det kan ha sammenheng med hvor gammel maskinen er, hvilken nettleser du bruker, hvor mye minne du har på maskinen osv. Hvis du har lite arbeidsminne vil du kunne oppleve at det går tregt. Bildene i den nye løsningen er noe større enn i den gamle, men ikke større enn de bildene som kom når du valgte 100%-bildet. Jeg kan bare spekulere, men jeg vil tro at de hastighetsproblemene du har skyldes en eller flere faktorer som gjør maskinen din treg.

post-5254-0-34233200-1462211585_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer veldig greit her også, med musa (trackball) . Det kan vel hende at det hjelper å gå inn på kontrollpanelet og sjekke innstillingene for musa? Evnt om den har et eget custom kontrollpanel?

Synes de hopp-og-sprett-symptomet minnet mye om ting som kan skje når aksellerasjon er slått på (fullt?)?

Jeg slår alltid av aksellerasjon pga akkurat de hopp-og-sprett-greiene...

 

Og piltastene funker fint også..

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.