Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken Danchert Danchertsen var far til Gjertrud Magdalena Krohn født 09.01.1813?


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

hei

 

I forbindelse med søken etter etterkommere etter «ekte hanseatere» jobber jeg med familien Harmens.

En av familien Harmens, Georg Harmens, ble født den 23.11 1810 og døde den 23.06.1887.

Han tok Kjøpmannseksamen i 1830, og borgerskap i 1835. Drev som kjøpmann og Nordlandshandler.

I perioden 1836 – 1864 var han eier av en stue i Bellgården.

 

Den 30. 03.1837 giftet han seg med Gjertrud Magdalene Krohn – født 09.01.1813 og døde 28. 01.1903.

 

Hennes foreldre var kjøpmann Danchert Danchertsen Krohn, og Synneve Christine Tornøe – født 16.04.1782 og døde 17.03.1815.

Danchert og Synneva giftet seg i DK den 12.06.1804, og fikk 5 barn.

 

Så kommer spørsmålet.

Når jeg søker i Digitalarkivet finner jeg 2 personer med navnet Danchert Danchertsen Krohn.

Født hhv 1771 og 1786.

 

Den første jeg fant var

Danchert Danchertsen Krohn født den 04.12.1771, og døpt i Korskirken den 11. 12.1771.

Hans foreldre er anført som Hans Krohn og Sophia Amalia Kramer, som ble gift 27.04.1769 i Nykirken.

 

Den andre var

Danchert Danchetsen Krohn født den 18.12. 1786, og døpt i Korskirken den 27.12.1786.

Denne Danchert hadde foreldreparet Claus Krohn og Frøchen Meyer som giftet seg 19.08.1782 i Domkirken

 

Er det noe som kan hjelpe med avklaring på om det er

 

Danchert Danchertsen født 04.12.1771,

eller

Danchert Danchertsen født 18.12.1786

 

som er far til Gjertrud Magdalene Krohn?

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. en gammel bok jeg har om Familierne Garmann, Schanche, Krohn og Hopstock (utgitt i Bergen 1876), så er Danchert Danchertsen Krohn f. 4-10-1771 far til Gjertrud Magdalene f. 1813. Han var som du sier gift med Synneve Kristine Tornöe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Carsten

 

Takk skal du ha for at du tok deg tid til å søke i gamle tekster.

 

Etter at jeg skrev spørsmålet søke jeg på Nasjonalbibliotekets bokhylle.

Der fant jeg i boken Selskabet " Den gode Hensigt", Bergen en oversikt som gir meg et hint om Danckert født i 1771 må være rett far til Gjertrud.

 

Du bekrefter min antagelse.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 


 

 

 

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.