Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Sevald Blakar (f. 1837) og Mari Garmo (f. 1840)


Nils Andreas Vibe
 Del

Recommended Posts

Mine oldeforeldre Sevald Rolvsen Blakar (1837-1921) og Mari Eriksdatter Garmo (1840-1907) fra Lom hadde fem barn: Rolf, Rønnaug, Erik, Kari og Sigurd. Kari er min mormor, Rolf og Erik har jeg oversikt over, mens jeg savner en del informasjon om Rønnaug (f. 1872) og Sigurd (f. 1883).

 

Mitt siste spor etter Rønnaug er fra FT 1910. Hun bodde da sammen med lillebroren Sigurd på Dovre. Jeg har lett etter henne i det som er tilgjengelig fra kirkebøkene fra Lom, men der stopper den tilgjengelige delen av gravferder allerede i 1924. Etter det jeg har hørt fra min mor, ble Rønnaug aldri gift. Gravminnedata er ikke tilgjengelige i DIS-basen for Lom. Hun er med stor sannsynlighet død før 1945 siden hennes bror Rolf ikke nevner henne blant sine søsken i et tilgjengelig dokument fra dette året.

 

Siste spor etter Sigurd er fra kirkeboka for Modum i 1935. Han giftet seg da med Olga Aamodt (f. 1893). Vielsen fant sted i Vår frelsers kirke i Oslo. Olga var søster til hans avdøde kone Helma, som Sigurd fikk to barn med. Disse har jeg oversikt over, men jeg har ikke funnet ut når Sigurd døde.Jeg har en informasjon fra 1945 fra hans bror Rolf som opplyser at Sigurd da bodde i Modum. For Modum finnes ikke opplysninger i DIS gravminnedatabase.

 

Er det noen som kjenner til opplysninger om søsknene Rønnaug og Sigurd Blaker? Når det gjelder skivemåte, ser det ut til at de fem søsknene skiftet fra den opprinnelige formen Blakar til Blaker, men det kan tenkes at Blakar likevel er brukt.

 

Er det noen som vet når de innhentede opplysningene for DIS gravminnebase for Lom vil bli tilgjengelige?

 

Med vennlig hilsen

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Sigurd står med etternavnet BLAKER  ved vielsen i 1935. Det var hans ekteskap nr 2.

Buskerud fylke, Modum (Heggen), Nykirke, Snarum i Modum, Klokkerbok nr. I 13 (1925-1938), Viede 1935, Side 114
Permanent bilde-ID: kb20051025050237
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud fylkes adressebok 1950/51, Modum:

 

Blaker, Sigurd, etabl. 1946, Manuf.- og skotøyforr. Geithus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud fylkes adressebok 1950/51, Modum:

 

Blaker, Sigurd, etabl. 1946, Manuf.- og skotøyforr. Geithus.

Takk for tipset!

 

mvh

 

Nils Vibe

Og her står han i Rikstelefonkatalog 1947.

Blaker,Sigurd,Fjellvang,Geithus 292.

http://www.disnorge.no/vf/dk/vestfold/rikstelefon_3_1947/files/assets/basic-html/page446.html

Takk for tipset! Jeg skjønner at jeg ennå har mye å lære når det gjelder å finne fram til alternative kilder. 

 

mvh

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte bare på Sigurd Blaker Geithus,og da kom lenken til Rikstelefonkatalogen frem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud fylkes adressebok 1950/51, Modum:

 

Blaker, Sigurd, etabl. 1946, Manuf.- og skotøyforr. Geithus.

Hei,

 

Denne finner jeg ikke på nettet.

 

mvh

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg har notert meg at Sigurd døde 29.06.1976 og Olga døde 02.05.1981. De bodde sine senere år på Sysle i Modum og hadde et lite hus der på eiendommen "Skaubo" Gnr/Bnr 74/98 som ble skilt ut fra 74/3 sommeren 1956. Olgas bror Ole hadde bygd seg hus i samme område noen år før og han var snekker og jeg mener han hjalp Sigurd og Olga med å sette opp huset. Jeg kan se huset fra mitt barndomshjem.

 

Mvh

Tor Arne Vik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har notert meg at Sigurd døde 29.06.1976 og Olga døde 02.05.1981. De bodde sine senere år på Sysle i Modum og hadde et lite hus der på eiendommen "Skaubo" Gnr/Bnr 74/98 som ble skilt ut fra 74/3 sommeren 1956. Olgas bror Ole hadde bygd seg hus i samme område noen år før og han var snekker og jeg mener han hjalp Sigurd og Olga med å sette opp huset. Jeg kan se huset fra mitt barndomshjem.

 

Mvh

Tor Arne Vik

Tusen takk for nyttige opplysninger. Moro når det er så nært som dette.

 

mvh

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk! Da har vi kanskje kommet til bunns i dette. Jeg er rimelig sikker på at jeg har henne på et foto fra 1917, men så er det ikke flere spor og da passer det godt at hun døde allerede i 1919. Kirkebøkene fra Lom er mangelfulle. Så vidt jeg kan se mangler sidene for gravlagte fra april 1918 til februar 1921. 

 

Med vennlig hilsen

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.