Gå til innhold
Arkivverket

Brukernes eget DNA-forum


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Kan vi få et eget forum for DNA-diskusjoner, nå etter hvert med økende interesse for DNA-slektskap er det flere og flere som bruker dette som støtte til slektsgranskning. Men er Arkivverket rette sted til å ha et slikt forum, bekvemt for brukerne javel, er det et godt nok argument. Det krever jo både lagringsplass på datamaskinene og moderatorer. Noen andre som har meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekt og Data (før DIS) har eget DNA-forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2399

 

 

Anne-Lise

 

Siste innlegg der om kvinnelig haplogrupper var i 2015.

Siste innlegg om FF familyfinder var i 2015.

 

Nei jeg går ikke dit.

 

NSF har også eget DNA-forum (som trådstarter er klar over, så lenken er ment for alle andre):

 

http://www.genealogi.no/phpbb/viewforum.php?f=4&sid=6d1000c22b4eb433b1c814ea097385b0

 

Om det virkelig er behov for enda et forum, har jeg mine tvil om ...

 

DTH

 

 

Det er ikke mye aktivitet på det DNA-forumet.

 

Jeg skal følge med der men kun fordi jeg ser et kjent navn har ett  nytt innlegg der:).

The Norway DNA project på Facebook.

 

https://www.facebook.com/groups/NorwayDNA/

 

Jeg tror ikke Snowden anbefaler det :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at vi også i fremtiden vil måtte poste DNA-tråder i dette forumet, altså i "Brukernes eget forum", som uansett er åpent for mer vidtdekkende emner enn de andre fora under Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise

 

Siste innlegg der om kvinnelig haplogrupper var i 2015.

Siste innlegg om FF familyfinder var i 2015.

 

Nei jeg går ikke dit.

 

 

 

Det er ikke mye aktivitet på det DNA-forumet.

 

Jeg skal følge med der men kun fordi jeg ser et kjent navn har ett  nytt innlegg der:).

 

Jeg tror ikke Snowden anbefaler det :).

 

HVILKEN SNOWDEN?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....... bekvemt for brukerne javel, er det et godt nok argument. Det krever jo både lagringsplass på datamaskinene og moderatorer. Noen andre som har meninger om dette.

 

Tekniske hindringer vil nok overvinnes. Problemet er vel av mer prinsipiell karakter m.t..p. den relativt frie flyten av denne typen av informasjon. Hadde jeg hatt myndighet i Arkivverket, ville jeg vendt tommelen ned.

 

IM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNOWDEN - jeg skjønner det nå, men jeg synes svaret  ditt var temmelig søkt Vivian Kran!

Jeg er egentlig enig i det men jeg har ikke helt lært meg hvordan jeg skal slette hele innlegg.

 

Ikke alle er på Face book.

Jeg er ikke der og synes det er synd om all debatt flyttes over dit.

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

 

Ikke alle er på Face book.

Jeg er ikke der og synes det er synd om all debatt flyttes over dit.

 

Ja, det er jeg enig i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kurs i metodene genetic genealogy, på YouTube. Og det er også forum på FTDNA der brukerne kan spørre eksperter og hverandre. Men det er best å få forklaringer på morsmålet, norsk. DNA-diskusjoner vil av seg selv komme på Brukernes eget forum slik som i dag, som i og for seg ikke er et problem. Og vi kan bare la det være slik til mengden muligens vil bli så stor at det presses fram et behov for et separat forum. På en måte har dette også nasjonal interesse, i den grad det tar opp de såkalte haplogruppene og drøfter virkelig store slektstrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.