Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg de skannede kirkebøkene?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Lenke på forsiden av DA og heter nå: "Skannede kirkebøker fra Norge". Klikker du på denne, så får du opp søkeskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har søkt der, men jeg finner ikke det samme der som i de skannede kirkebøkene. Eksempelvis kan jeg nevne at ved vielse, så står det navn på foreldrene til både brur og brudgom, men de opplysningene finner jeg ikke igjen på de "nye og søkbare skannede kirkebøkene". Det er mulig at de finnes der, men at jeg ikke har klart å finne ut sv det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt ok å bla i de skannede kirkebøkene. Jeg har søkt via "skjema" i de skannede kirkebøkene for Norge. Det er selvsagt mulig at all info jeg trenger ligger der, men i første omgang har jeg ikke funnet det. Jeg søker etter en vigsel i SJ i Bergen i 9. mai 1798, men finner den ikke, derfor var jeg på leiting etter de skannede kirkebøkene som jeg kunne bla i. Jeg er usikker på om SJ står for St. Jørgen eller om det står for St. Jacob.

Jeg har et tema som heter Berthe Monsdatter f. 1775 gift i SJ 9. mai 1798. Jeg ville ha navn på brudens foreldre. Jeg antar at det er funnet nå, men jeg er ikke overbevist om at alle data fra de skannede kirkebøkene er registrert. Nå kan det nok hende at det i 1798 var sparsommelig med opplysninger i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne vielsen jeg lette etter.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000098428

 

Da jeg søkte etter bruren da fant jeg ingenting, men da jeg søkte på brudgommen da fant jeg dette. Som dere ser så er det sparsommelig med opplysninger her, og det var det kanskje i kirkeboken også. Jeg tror at Berthe kom fra Åsane og der er det kanskje også bygdebok som det går an å se nærmere i?

Jeg er noe usikker på hvilket sogn den gården i Åsane hvor hun kom hører til. Det er oppgitt et bosted som heter Mælingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i den kronologiske listen 9. mai:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070418620050

 

(Får ikke med kildeinfo fra iPad)

.

Bergen fylke, St. Jørgens hospital, Årstad i St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 2 (1766-1814), Kronologisk liste 1798, Side 109 […]

Filter:Kronologisk liste (1798)

 

Innholdssiden: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/8743

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker iPad nå. Jeg valgte Bergen som fylke og skrev St. * i fritekstfeltet. Da kommer en hit: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B0%5D=13&start_year=&end_year=&text=St.+%2A&page=1

 

Deretter trykket jeg Innhold og valgte riktig år.

 

(I den transkriberte utgaven, sto det St. Jørgens hospitals sogn under kildeinformasjonen.)

 

Nå som det er ferdig, kan en og velge St. Jørgen enten under felt for prestegjeld eller sogn.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også dette opp på min IPAD, men da "tikker den og går" og går hele tiden uten at noe skjer. Jeg kommer ikke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har vært veldig treg med å ta i bruk de nye løsningene for å transskribere kirkebøker. Jeg har vært fornøyd med det gamle, men er ivrig på å benytte det nye, da jeg sitter med dette arbeidet nesten hver eneste dag.

MEN - jeg kommer rett og slett ikke inn i den kirkeboka jeg holder på med nå.

Jeg har prøvd utallige ganger i dag, og mener jeg gjør det riktig.

Det er det siste leddet som svikter, akkurat da den sida jeg har bedt om skal komme opp. "Ventesignalet" takler og går, men det skjer ikke noe mer. Hva er det jeg har misforstått, tro?

Takknemlig for svar!

 

Mvh Unni Løvlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet på begge foreldrene har vel aldri stått ved vielse. Før 1812 sto vanligvis forlovningsmennenes navn ved forlovelsen, ikke ved vielsen. Etter 1837 sto navnet på fedrene, noe det fortsatt gjør. Har ikke funnet noen gang at begge foreldrene står. På den tiden du viser til var det ingen regel om hvordan kirkebøkene skulle føres. Har sett eksempler på at ingen av foreldrene var nevnt ved dåpsinnførsel, bare barnets navn, patronymikon og bosted og hvem faddrene var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvt alle "kunstens regler", men det "ventesignaler eller ventehjulet" tikker og går uten at noe som helst skjer. Jeg kommer rett og slett ikke lengre. Dette gjelder generelt dvs jeg ønsker å finne den informasjon som er mulig å finne, men kommer altså ikke inn i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok så fant jeg det da jeg brukte en annen IPAD. Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke får det frem på min IPAD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke IPAD eller nettbrett. Kun laptopp eller desktopp.

Jeg hadde også problemer med hastigheten for noen år siden.

Maskinen "hang" lenge før jeg kom inn på den siden jeg valgt.

 

Da anbefalte en spesialist meg å installere CCleaner.

Siden den gangen har jeg sjelden hatt problemer.

 

CCleaner fjerner rusk og rask som legge seg på maskinen hver gang man er inne på en side.

CCleaner finnes bårde for PC og MAC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke for iPad, sier Piriform her:

 

Unfortunately CCleaner is unable to be used on iOS devices, including the Apple Watch, iPhone, and iPad. This is due to a sandboxing requirement introduced by Apple.
 

Please note: There are some apps on the iOS App Store which claim to be CCleaner Free and CCleaner Professional.

We can confirm that these are not Piriform's products, and we are working with Apple to have these removed.

 

https://piriform.zendesk.com/hc/en-us/articles/204044174-CCleaner-for-iOS

 

Ellers samstemmer jeg i anbefalingen av CCleaner for pc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnetittelen "Hvor finner jeg de skannede kirkebøkene?" er altså misvisende? Svaret på spørsmålet som stilles der, er allerede besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsane Bygdebok bind 3 under gården Mellingen: Brita Monsdtr. f.1775 g.1798 m. Gunder Bårdsen f.ca.1771, d.1807. Bst. Bergen.

 

Britas foreldre: Mons Olsen Ulvesæter f.1724 d.etter 1797,hans kone nr.3 var Brita sin mor: Brita Monsdtr. Myking f.1745 på Osterøy, d.1792.

 

Dette kan være en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarte takk for hjelpa. Vet du om Åsane bind 3 finnes på nettet.

 

Ser at har brukes et annet fornavn på konen til Gunder Baardsen, men det er ikke tvil om at dette er den rette familien.

Her brukes navnet Brita, mens jeg har navnet Bertha, men det er nok en skrivefeil ett eller annet sted.

 

Foreldrene hennes er Mons Olsen Ulvesæter og Brithe Monsdatter Myking f. på Osterøy i 1745 og dør i 1792, det er nok derfor Brita (Bertha tar med seg søsteren Johanna til byn da hun gifter seg). Er Myking denne gangen under Osterøy og ikke under Lindås. Hører hennes foreldrehjem til Hamre eller til Hosanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.