Gå til innhold
Arkivverket

Skuffa og frustrert over ny kyrkjebokløysing!


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Til #49:

 

Nei, alt vert ikkje betre, men mange ting vert mykje betre enn dei var. Eg tykkjer ikkje at denne kritikken er rettferdig, og ein må hugse på at dei tilsette i Arkivverket gjer så godt dei kan for å gjere både oss amatørar til lags og samstundes lette arbeidet for dei proffesjonelle brukarane i forvaltinga slik at ein får mest mogeleg att for skattebetalarane sine pengar. Eg meiner at Espen og dei andre i Arkivverket har strekt seg langt ved at dei har vore til stades i forumet og andre stader, og ved at dei har vore flinke til å svare på spørsmål og forklare kvifor endringane måtte gjerast. Espen skreiv eit fyldig og godt innlegg om dette for eit par dagar sidan som du kan lese her:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/202371-nb-denne-gamle-l%C3%B8sningen-vil-bli-stengt-2-mai-2016/#entry1708128

 

Det er freistande å seie som nokon allereie har sagt: Slutt med sytinga. Det er bra med kritikk, men kritikken bør vere konstruktiv.

 

Og, forresten så finn du dei gamle kyrkjeboklistene for kvart fylke her. Med alle sine feil og manglar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har også vært lydhøre overfor ønsker fra de av oss som har prøvd ut programmet fra det ble lagt ut som utviklingsversjon i forumet for Betatesting

.

Det skjedde 5. mars i fjor og i forhold til antall brukere her daglig, var det bare noen få som ga tilbakemeldinger og kom med forslag om forbedringer. Den første reaksjonen kom fra undertegnede samme dag og innleggene om det nye programmet dekker litt over en forumside, om noen ønsker å se utviklingen:  Permanent bilde-ID - nytt visningsprogram

.

Om en titter på prosessen som pågikk der, samt endringene programmet har gjennomgått gjennom bloggen DA opprettet, er det åpenbart at vi er blitt lyttet til.  http://blogg.digitalarkivet.no/archive

.

Det som er nyttig med de innleggene som gir uttrykk for frustrasjon, er at selv om de starter med feilaktige påstander om det nye visningsprogrammet, så har diskusjonen ført med seg at vi alle har fått lært litt mer om hvordan vi skal anvende det. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at ikkje alle har tenkt slik som meg om at ein ikkje skulle prøve det nye systemet før "barnesjukdomane" var over. For då ville ein ikkje fått den utviklinga som du og andre "testbrukarar" har vore med å påvirke.  :)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at alle trenger å delta, for når noen endringsforslag har blitt omtalt, er det sikkert mange som har vært enig det som er foreslått og dermed ikke funnet det nødvendig å ytre seg om det samme. Det beste eksempelet er at mange har ønsket å få ha kildeinformasjon som i gammelt program, og det har vi fått - selv om det går på tvers av det Arkivverket anbefaler som korrekt kildehenvisning.

 

Det jeg vil fram til er at dette kommer ikke "som julekvelden på kjerringa" på de som har forsøkt å være med i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får virkelig lyst til å starte en fanklubb her for utviklerne av det nye systemet, for makan til urettferdig kritikk de blir møtt med er uvanlig å se utenfor nettavisenes kommentar-felt. Og at navngitte personer beskyldes for å arrogant presse sine brødsmulestier nedover hodene på oss er etter min mening å gå langt over streken.

De har gjort en fremragende jobb med å bringe dette materialets innpakning/organisering fram til vår tid, inklusive brødsmulestier og det hele.

Brødsmulestier har forøvrig vært en naturlig og nyttig del av web'en i minst 15 år, og er tilstede også i dette forum, hvor det akkurat nå viser hvor jeg er:

 

 

post-2543-0-64044500-1462406677_thumb.jpg

 

  1. Arkivverket  
  2.  Digitalarkivet  
  3.  Brukernes eget forum

I tillegg til å utvikle dette har de hatt en konstant kontakt med brukerne hele veien, forklart hva som skjer når, og endret ting underveis etter behov.

Og de har samtidig med å ha laget en sterkt forbedret "innpakning" fjernet de problemene som har plaget det gamle systemet i årevis.

Da er det ganske forstemmende at en del brukere hisser seg opp fordi ikke alt er som det "alltid har vært", og de ikke gidder å sette seg ned et øyeblikk for å sette seg inn i hvordan det nye systemet virker. 

 

De fortjener heller bløtkake, champagne og blomster !  :)

post-2543-0-64044500-1462406677_thumb.jpg

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

                                                              post-162-0-75725600-1462406887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Bare en liten refleksjon på morgenkvisten. Jeg er selv en av de "trege" brukerne, som denne gangen har holdt meg til de gamle løsningene lenge. Ikke nødvendigvis fordi at jeg ikke har sett fordeler med det nye, men fordi det nå en gang iblant er behagelig - og gjerne også går raskest - å bruke noe man kan godt. Derimot var jeg svært tidlig ute da Digitalarkivet i sin tid lanserte sine nye søkeløsninger, og "skjønte" aldri helt de ramaskrikene som kom i den forbindelse. Dette hadde jeg jo brukt i "åresvis" allerede, og blitt godt kjent med. Sånn var det ikke nå, men jeg skjønte jo hovedårsaken...

 

Som koordinator for Tirsdagsklubben i Trøgstad skal jeg veilede medlemmene i deres grunnlagsarbeid til en bosettings- og slektshistorie for bygda vår. En stor del av jobben deres består i å registrere kirkebøkene fra Trøgstad prestegjeld i Augustus og deretter korrekturlese det samme. Resultatet blir fortløpende presentert i arkivrommet vårt i Digitalpensjonatet. Men vad göra når koordinatoren ikke har nødvendig kunnskap, og heller ikke orker å lese seg opp på egenhånd? Man går selvsagt på kurs og får det inn muntlig med teskjeer!

 

Selv var jeg og to av medlemmene på et meget inspirerende foredrag i vår lokale DIS-gruppe. Etter dette ble minst én av de to en ihuga bruker av det nye bildevisningsprogrammet, og propagerte uhemmet blant de andre medlemmene av Tirsdagsklubben. Selv gled jeg nok sakte og rolig tilbake til å bruke det gamle og kjente igjen om jeg hadde dårlig tid og var på jobb, men fordelen var at jeg nå samtidig hadde en grunnleggende kunnskap om det nye, og kunne utforske dette nærmere for eksempel når jeg slektsgransket "på privaten" her hjemme. En annen fordel var at på grunn av reklamen som ble spredt blant medlemmene våre, var det mange som i hvert fall var innom og snuste litt på det nye visningsprogrammet (i beta-versjon) i tiden som fulgte. Når så den endelige lukkingen av det gamle visningsprogrammet for kirkebøker kom, var de nye omgivelsene litt kjent for de fleste.

 

Deltakerne i Tirsdagsklubben har en høyst varierende bakgrunn hva gjelder databruk. Konklusjonen er imidlertid helt enstemmig: Dette er BRA! Ikke nødvendigvis bare lett, og kanskje ikke i alle tilfeller engang like oversiktlig, sånn rent umiddelbart men allikevel bra. Et av medlemmene uttrykte det omtrent som følger, etter at vi hadde hatt en gjennomgang av bildevisningsprogrammet og alle de nye mulighetene: "Med ei enkel "kokebokoppskrift" klarer jo jeg å finne fram til kirkeboka jeg skal bruke. Da er jeg fornøyd og behøver ikke skjønne så mye mer av alt det andre akkurat nå. Det får heller komme etter hvert"! Det synes jeg var fint sagt. Hun avskrev rett og slett 3/4 av hva jeg hadde forsøkt å vise, men var allikevel strålende fornøyd. Hun konkluderte med at dette var kjempeflott og nyttig for den som ville ta det i bruk, men at det som var like flott var at mesteparten var helt unødvendig for henne å MÅTTE lære, og at det nye miljøet allikevel ville et være kjempefint sted å være for henne også. Er det det man kaller enn vinn-vinn-situasjon tro?

 

En annen gladnyhet, som vi brukere nok sjelden tenker på, er selvsagt det mer tekniske og bakenforliggende. Vi har skjønt at det gamle bildevisningsprogrammet var en stor belastning å drifte. Videre har vi også fått med oss at én av mulighetene som nå åpner seg er å få på plass manglende sider fra "mormonerfilmingene". Dette gleder vi oss til etter hvert kommer på plass, siden det berører noen av "våre" kirkebøker - og da vi ved et annet tilfelle kikket på mulighetene til nå å finne frem pantebøker og -registre ved hjelp av (gamle) kommuneinndelinger, og ikke bare sorenskriverier, var gleden stor!

 

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får virkelig lyst til å starte en fanklubb her for utviklerne av det nye systemet, for makan til urettferdig kritikk de blir møtt med er uvanlig å se utenfor nettavisenes kommentar-felt. Og at navngitte personer beskyldes for å arrogant presse sine brødsmulestier nedover hodene på oss er etter min mening å gå langt over streken.

De har gjort en fremragende jobb med å bringe dette materialets innpakning/organisering fram til vår tid, inklusive brødsmulestier og det hele.

Brødsmulestier har forøvrig vært en naturlig og nyttig del av web'en i minst 15 år, og er tilstede også i dette forum, hvor det akkurat nå viser hvor jeg er:

 

 

 

 

  1. Arkivverket  
  2.  Digitalarkivet  
  3.  Brukernes eget forum

I tillegg til å utvikle dette har de hatt en konstant kontakt med brukerne hele veien, forklart hva som skjer når, og endret ting underveis etter behov.

Og de har samtidig med å ha laget en sterkt forbedret "innpakning" fjernet de problemene som har plaget det gamle systemet i årevis.

Da er det ganske forstemmende at en del brukere hisser seg opp fordi ikke alt er som det "alltid har vært", og de ikke gidder å sette seg ned et øyeblikk for å sette seg inn i hvordan det nye systemet virker. 

 

De fortjener heller bløtkake, champagne og blomster !  :)

 

Jeg får virkelig lyst til å starte en fanklubb her for utviklerne av det nye systemet, for makan til urettferdig kritikk de blir møtt med er uvanlig å se utenfor nettavisenes kommentar-felt. Og at navngitte personer beskyldes for å arrogant presse sine brødsmulestier nedover hodene på oss er etter min mening å gå langt over streken.

De har gjort en fremragende jobb med å bringe dette materialets innpakning/organisering fram til vår tid, inklusive brødsmulestier og det hele.

Brødsmulestier har forøvrig vært en naturlig og nyttig del av web'en i minst 15 år, og er tilstede også i dette forum, hvor det akkurat nå viser hvor jeg er:

 

 

 

 

  1. Arkivverket  
  2.  Digitalarkivet  
  3.  Brukernes eget forum

I tillegg til å utvikle dette har de hatt en konstant kontakt med brukerne hele veien, forklart hva som skjer når, og endret ting underveis etter behov.

Og de har samtidig med å ha laget en sterkt forbedret "innpakning" fjernet de problemene som har plaget det gamle systemet i årevis.

Da er det ganske forstemmende at en del brukere hisser seg opp fordi ikke alt er som det "alltid har vært", og de ikke gidder å sette seg ned et øyeblikk for å sette seg inn i hvordan det nye systemet virker. 

 

De fortjener heller bløtkake, champagne og blomster !  :)

 

 

Er 100% enig

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kopierer man og legger inn hele innleggene som innlegg når man skal referere til hele innlegget, ret. #58

 

Hvis man skriver til deler av innlegget ser jeg vitsen, men hvis man skal kommentere det hele, så er bruk av meldingnr. #?? like bra.

Ellers ynd at man ikke kan klikke på #?? og hoppe direkte til omtalte innlegg.
#?? er veldig bra om man referer til innlegg i et tema med mange innlegg (gjerne over flere sider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den nye søkingen fungerer helt greit når du blir vant med det - unntaket er at jeg savner å klikke på ei side for å få neste side, men må nå bruke piltastene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at jeg har kommet med urettferdig kritikk, Hvis noe synes det så forklar. Jeg har påpekt feil som nå blr rettet. Var det galt av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spørsmålene du hadde, avdekket jo også at det var tekniske problemer med noen av pantebøkene. :)  En må regne med at det er en prosess å venne seg til 'nye' Digitalarkivet, og at en kan bli frustrert over ikke å få til det en tidligere mestret, må være helt legitimt. En bør imidlertid avstå fra å dele ut personkarakteristikker av andre. Alle spørsmål som har vært stillet i forumene, har jo ført til at vi alle har lært litt mer om hvordan vi skal anvende programmet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært kjekt å ha kildeinformasjon over hvilken kirke det dreier seg om.

Nå må jeg bla helt til begynnelsen der oversikten over kirker står, for å finne ut at det er Alstahaug kirke i Nordland.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 830A10, 1831-1865, s. 130

Slik står det idag.

https://media.digitalarkivet.no/kb20050427020669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då må du logge deg inn og hake av for "kjeldereferanse som i det gamle systemet" i nedtrekksmenyen under innstillinger. Dette har vore omtalt ulike stader, eg gjorde eit forsøk på å forklare det i innlegg #2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo håpløst! Jeg prøver noe så enkelt som å finne fødsler i Ofoten 1852-1853, som var veldig rett frem med det gamle systemet. Men nå - Jeg klikker på Nordland, ministerialbok, Ofoten, forsøker også Evenes, døpte, - 0 treff!  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(forts. frå #65)

 

... altså slik:

 

post-77-0-51948100-1462465298_thumb.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært kjekt å ha kildeinformasjon over hvilken kirke det dreier seg om.

Nå må jeg bla helt til begynnelsen der oversikten over kirker står, for å finne ut at det er Alstahaug kirke i Nordland.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 830A10, 1831-1865, s. 130

Slik står det idag.

https://media.digitalarkivet.no/kb20050427020669

 

Hei

Jeg har laget en enkel video som forklarer hvordan du skrur det på. Du finner det i dette blogginnlegget: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141024026015/hvordan-endre-referanse-i-visningsprogrammet inntil vi får dette på plass under veiledningene som ligger her: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver

 

Hvorfor det er sånn kan du lese om her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141087899465/kildereferanse-og-kildeinformasjon

 

Jeg vil også få nevne, at hvis du klikker på i-symbolet til høyre over bildet, får du opp mer informasjon, bl.a. merknader til kilden. Raskeste måte er å taste hurtigtasten "i" (for kildeInformasjon), og lukke med "m" (for sideMeny).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, da skjønte jeg dette etter 4 forsøk.

Den gikk litt fort denne videon.

 

Håper nå jeg husker fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo håpløst! Jeg prøver noe så enkelt som å finne fødsler i Ofoten 1852-1853, som var veldig rett frem med det gamle systemet. Men nå - Jeg klikker på Nordland, ministerialbok, Ofoten, forsøker også Evenes, døpte, - 0 treff!  ???

 

Hei

I vedlagte bilde kan du se et eksempel på hvordan du kan fylle ut for å få opp en presis liste på det du er ute etter. Både Ministrialbok og Klokkerbok inneholder dåpsliste.

 

I trefflista kan du se hva bøkene inneholder. Du lærer deg fort kodene, men hvis du holder musepekeren over vil du få opp en forklaringstekst. Hvis du klikker på f.eks "dp" i trefflista kan du bla kun i innførslene som inneholder fødte og døpte, men du kan naturligvis også velge "Innhold" som gir deg innholdssiden. Der er det en egen knapp for fødte og døpte 1852, som fører rett til side 9 i boka.

post-5254-0-46141400-1462466164_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I vedlagte bilde kan du se et eksempel på hvordan du kan fylle ut for å få opp en presis liste på det du er ute etter. Både Ministrialbok og Klokkerbok inneholder dåpsliste.

 

I trefflista kan du se hva bøkene inneholder. Du lærer deg fort kodene, men hvis du holder musepekeren over vil du få opp en forklaringstekst. Hvis du klikker på f.eks "dp" i trefflista kan du bla kun i innførslene som inneholder fødte og døpte, men du kan naturligvis også velge "Innhold" som gir deg innholdssiden. Der er det en egen knapp for fødte og døpte 1852, som fører rett til side 9 i boka.

Takk. Før kunne man bla 5 eller 20 sider frem eller tilbake med ett tastetrykk. Kan man det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#69
Video er sikker bra, men jeg syntes den går for fort og jeg foretrekker at det hadde vært presentert i stillbilder som en trinnvis billedbok med kommentarer. Jeg har kjørt den utallige ganger og den er like vanskelig uansett.

 

Vi er alle forskjellige i hva som er beste.

 

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#64 og mange andre henviser til dette har vært skrevet om eller nevnt mange ganger"

 

Et av de store problemene her er at det er for mange slik tilbakemeldinger.

 

Kan ikke dette henvises til et sted hvor man finner dette.

 

Vet det kan ta litt tid og kreve litt mer innsats, men jeg tror det reduserer mange forespørsler og mange kan dermed ha en felles plass å gå til.

 

 

Hvorfor laget man manualer og hjelpefiler til programmer, eller laget fra programmer standard visninger til spesielle sider på nettet. ?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.