Gå til innhold
Arkivverket

Skuffa og frustrert over ny kyrkjebokløysing!


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Desse knappane er erstatta med ein glidebrytar.

 

Har forsøkt meg på glidebryteren. Veldig vanskelig å "treffe" riktig side med den, skal lite til før man går for langt. Blir mye "pirking". Og glidebryteren viser bilde og ikke sidenr. hos meg. Kan man endre innstilling her?

 

Else-M. Thorbjørnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være det dreier seg om en kirkebok uten sidenummerering som viser bilde istedenfor sidenummer?

.

Når en velger Innhold (istedenfor å velge døpte, viede, gravlagte) er det (som før) inndelt i årssekvenser med en knapp for hvert år.

.

F. eks. ved (bare) Sandnessjøen på Sogn, kommer denne trefflisten opp:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1821S1&start_year=&end_year=&text=

.

Trykker en Innhold til høyre for én av bøkene ser en at innholdsoversikten har flere listetyper og en knapp for hvert år.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bruke en masse tid på å ergre seg og skrive innlegg om hvor vanskelig og umulig det nye systemet er så vil jeg foreslå å gå inn på kirkeboksidene å selv utforske, prøve, feile, prøve igjen og feile, prøve, og få det til, på denne måten vil det også sittte lettere oppe i skallen. Til prøveside for kopiering og lage lenker kan en gå inn her og skrive et innlegg og så se på resultatet i "Forhåndsvisning av innlegg" Her kan en holde på hele dagen uten å sende innlegget.

 

Uansett så er det vel slik når det kommer nye ting at en også må gjøre en innsats selv. Og den gamle kirkebokløsningen får vi aldri tilbake samme hvor god noen mente den var. 

 

 

Når det gjelder denne glidebryteren så er det vel helst en vane. Hendte jo også med "20 sider" at en kom for langt og måtte bla tilbake.

 

Ikke et stort problem, men det eneste jeg så langt er misfornøyd med er at når jeg har skrevet sogn/prestegjeld og skal søke så må jeg over på andre siden med pekeren og skrolle nedover, så tilbake når jeg har fått frem søk og trykke på den. Søkeknappen sitter altså for langt nede. Men med litt prøving så skal jeg nok finne ut av det "problemet" også  :rolleyes:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kjem feltet for fritekstsøk akkurat over kanten på skjermen. Eg klikkar der og trykkjer Enter, dermed slepp eg å dille att og fram med musa :-)

Det ser ut som at også feltet for årstal kan brukast slik, iallefall om det er tomt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testar med klokkarbok for Holmedal i Fjaler 1913-40. På innhaldssida viser knappane til sidenummer. Når ein er kommen inn i kyrkjeboka og prøver glidebrytaren viser den bildenummer. Dette vert kanskje litt inkonsekvent. Men eg er positivt overraska over at det ikkje hoppar alt for langt når eg prøver den, men dersom dette hadde vore ei kyrkjebok med tre gonger så mange sider hadde det vel blitt verre å treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg det stemmer. Jeg så på hvordan sidetallet endret seg i overskriften og ikke på tallet som dukker opp over bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkjer eg på Sogn og Fjordane står det at det er 634 treff. Denne opplysninga har eg av ein eller annan grunn ikkje lagt merke til før. (Har dette vore slik heile tida?) I den gamle lista er det 655 kyrkjebøker, og eg sat ein augneblink og lurte på kvifor det var færre treff - før eg kom på at sjeleregistera er flytta til "diverse bøker". Den gamle lista for S&Fj. inneheld 21 sjeleregister, og dermed er talet på kjelder altså identisk. Er det fylke der det er lagt ut nye kyrkjebøker sidan systemskiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testar med klokkarbok for Holmedal i Fjaler 1913-40. På innhaldssida viser knappane til sidenummer. Når ein er kommen inn i kyrkjeboka og prøver glidebrytaren viser den bildenummer. Dette vert kanskje litt inkonsekvent. Men eg er positivt overraska over at det ikkje hoppar alt for langt når eg prøver den, men dersom dette hadde vore ei kyrkjebok med tre gonger så mange sider hadde det vel blitt verre å treffe.

 

Husk at det også går an å taste inn et sidetall i sidetallsfeltet eller et bildenummer i bildenummerfeltet (etterfulgt av enter). Hvis man vet hvilken side man skal til, er dette det mest effektive.

 

Mht glidebryteren så vil den, dersom man aktiverer filteret (tilsvarende gammel listemodus), bare bla i de bildene som tilhører den valgte listetypen, og da blir det enklere "å treffe" med glidebryteren.

 

Sammenliknet med glidebryteren i Nasjonalbibliotekets løsning for skanna bøker, er vår glidebryter enklere å treffe med, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg det stemmer. Jeg så på hvordan sidetallet endret seg i overskriften og ikke på tallet som dukker opp over bryteren.

 

Hos meg står sidetalet i overskrifa og sidetalet til venstre i ro til eg slepper brytaren. Derimot endrar bildenummera både til venstre og over glidebrytaren seg i takt med den.

Husk at det også går an å taste inn et sidetall i sidetallsfeltet eller et bildenummer i bildenummerfeltet (etterfulgt av enter). Hvis man vet hvilken side man skal til, er dette det mest effektive.

 

Heilt klart. Men eg er positivt overraska over glidebrytaren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht glidebryteren så vil den, dersom man aktiverer filteret (tilsvarende gammel listemodus), bare bla i de bildene som tilhører den valgte listetypen, og da blir det enklere "å treffe" med glidebryteren.

 

... Og der lærte eg meg ein funksjon som eg aldri har tenkt på. :-)

 

Elles vert det jo slik at ein byrjar å bruke noko, og lærer litt etter kvart. Dermed vert det også lett slik at ein gjer ting meir tungvint enn nødvendig fordi ein ikkje er klar over alle mogelegheitene. Enkelte ting ved det gamle systemet lærte eg heilt på slutten på grunn av diskusjonen rundt det nye systemet. Antagelegvis er det ting ved det gamle systemet som eg aldri nokon gong lærte. Ein slik ting la eg merke til i tråden Anne-Lise lenka til frå då det nye systemet var lansert. Det var snakk om mogelegheita for å slå opp ei bildelenke og få fram sida i rett kyrkjebok med komplett info. Dette er blitt svært enkelt i det nye systemet. At dette også var mogeleg før har eg aldri vore klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht glidebryteren så vil den, dersom man aktiverer filteret (tilsvarende gammel listemodus), bare bla i de bildene som tilhører den valgte listetypen, og da blir det enklere "å treffe" med glidebryteren.

 

Sammenliknet med glidebryteren i Nasjonalbibliotekets løsning for skanna bøker, er vår glidebryter enklere å treffe med, vil jeg si.

Helt enig !

Den glidebryteren på Bokhylla.no er katastrofalt kort!

Enda det er masse ledig plass for utvidelse på samme linja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mye lettere å lage lenker på iPaden med den nye kirkebokløsningen?! Helt fantastisk!!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lenke-problem forstår eg ikkje. Slektsprogrammet mitt er fullt av lenker til kyrkjebøker, og eg har opna svært mange av dei siste dagane - og kome til rett side kvar gong. Eg er imponert over at ein har fått det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at det var vanskelig å fikse lenker til en kirkebokoppføring under det gamle systemet når man brukte iPad, men det er såre enkelt under det nye systemet. Men det er vel ikke det Aase i #91 kommenterer.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære Anne Lise Hansen, jeg tror jeg må spørre deg . Kan du vise meg / forklare meg

hvordan jeg finner ,nevner her som eksempel min fars fødsel og dåp Oslo østre Aker.

Gunnar sommer født 31 05 1919,døpt 1920.  Fylke - Arkiv - Prestegjeld -Sokn - Kirkeboktype

Listetype - Fra år -Til år -Fritekstsøk. Hva må fylles ut på disse postene, for å finne frem ?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#93 Jeg er ikke Anne Lise, men ...Det holder vel å skrive Østre Aker i feltet for sogn, så får du en fin liste å starte med.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå rett på Sogn og skriv inn Østr.. Da kommer valget Østre Aker fram som du kan velge.

 

Tidsperioden kan du avgrense om du vil til 1900-1930.

 

Trefflisten ser slik ut: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0218S2&start_year=1900&end_year=1930&text=

.

Velg Innhold til høyre for (Mini I 12) og da kommer du hit: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/11785

 

Trykk 1920 som starter på s. 77. Bla med SHIFT + -> på tastaturet til rett side.

.

Akershus fylke, Østre Aker i Østre Aker, Ministerialbok nr. I 12 (1913-1924), Fødte og døpte 1920, Side 81
Permanent bilde-ID: kb20070430310082

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070430310082

(Nr. 0 etter nr. 34)
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser har jeg kildeinformasjon som i gammelt program:

Akershus fylke, Østre Aker i Østre Aker, Ministerialbok nr. I 12 (1913-1924), Fødte og døpte 1920, Side 81

.

Dette må krysses av i nedtrekksmeny i verktøyflaten. Den kommer fram ved å trykke de tre prikkene helt til høyre på verktøylinja. Da nå du være innlogget på visningsprogrammet for å få visningen slik.

 

Lenke til kirkeboksiden med kildeinformasjon kommer til utklippstavla ved å trykke det ikonet som er det tredje fra høyre. Da kan lenken kopieres inn her eller i slektsprogrammet med CTRL + v etterpå.

.

Se veiledning om hvordan stille inn dette: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141024026015/hvordan-endre-referanse-i-visningsprogrammet

 

(NB! Kopieringsknappen er flyttet ned på vertøylinjen etter at veiledningen ble laget.)

 

eller Torbjørn Igelkjøns beskrivelse i samme tråden:

https://forum.arkivverket.no/topic/202447-skuffa-og-frustrert-over-ny-kyrkjebokl%C3%B8ysing/#entry1708552

.

.

Om du ikke logger deg inn blir kildeinformasjonen og lenken slik:

.

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 12, 1913-1924, s. 81
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070430310082
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Det var snakk om mogelegheita for å slå opp ei bildelenke og få fram sida i rett kyrkjebok med komplett info. Dette er blitt svært enkelt i det nye systemet. At dette også var mogeleg før har eg aldri vore klar over.

 

&visbok=ja fungerer faktisk enno!!! thumbs.gif  Eg sit og ser på ein tråd frå 10 år tilbake, før eg hadde lært at det var noko som heitte kjeldereferanse. Men eg har lagt inn lenker til bileta, og &visbok=ja gjer at eg kjem rett inn i kyrkjeboka i ny løysing. Dette er mykje enklare og raskare enn å klippe ut bilde-id frå lenka og lime inn i "slå opp"-feltet på media.digitalarkivet.no

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at det var vanskelig å fikse lenker til en kirkebokoppføring under det gamle systemet når man brukte iPad, men det er såre enkelt under det nye systemet. Men det er vel ikke det Aase i #91 kommenterer.

 

DTH

 

Eg beklagar at eg er så gammal og utdatert at eg ikkje tenkjer på anna enn at folk brukar vanleg datamaskin/pc i arbeidet sitt - det finst tydelegvis andre arbeidsmetodar som skaper problem som ligg utanfor mitt synsfelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fylke der det er lagt ut nye kyrkjebøker sidan systemskiftet?

 

Vi måtte fryse all publisering 20. april for ikke å få kluss i overgangen. Publisering av nye kirkebøker vil komme i gang i løpet av et par uker. Det er riktignok ikke så stor aktivitet på kirkebokfronten, men et lite knippe kirkebøker har blitt liggende på vent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.