Gå til innhold
Arkivverket

Skuffa og frustrert over ny kyrkjebokløysing!


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Hei kjære Anne Lise Hansen, jeg tror jeg må spørre deg . Kan du vise meg / forklare meg

hvordan jeg finner ,nevner her som eksempel min fars fødsel og dåp Oslo østre Aker.

Gunnar sommer født 31 05 1919,døpt 1920.  Fylke - Arkiv - Prestegjeld -Sokn - Kirkeboktype

Listetype - Fra år -Til år -Fritekstsøk. Hva må fylles ut på disse postene, for å finne frem ?

Mvh Karl Johnny Sommer

 

Hei, Karl Johnny Sommer. Jeg håper du har sett de gode svarene som Anne Lise Hansen med flere har kommet med.

 

I det nye systemet er det altså nok å velge Østre Aker i soknefeltet, eventuelt kombinert med et årstallsintervall for å begrense treffet, for å få til det søket du ønsker.

 

I det gamle systemet måtte du først velge fylke og vente til trefflista ble oppdatert, før du fikk lov til å velge prestegjeld/sokn. Og ville du gjøre flere valg, måtte du la trefflista oppdatere seg for hver gang.

 

Det er nå mulig å gjøre effektive og treffsikre søk med færre klikk enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So er det min tur til å yta «honnør» i alle fall til noko av det nye systemet:

 

Eg har i årevis sakna ein enkel måte å søka etter emigrantar på, når ein ikkje veit kva hamn dei utvandra over, eller, som tilfellet er i Christiania, ein laut søka i tre ulike basar for å vera sikker...

 

No kan eg gje inn namn, eller sekvensar av namn, og søka over heile landet!  Det er supert og tidsparande!

 

Eg ser òg visse fordelar ved det nye kyrkjeboksystemet, men er enno ikkje heilt nøgd, sjølv om ein del sikkert ligg i å måtta venja seg til nye måtar å tenkja på...; ikkje alltid so lett for ein gamal «veteran» som lærte å forska «the hard way» med blaing i originale kyrkjebøker, side for side, dag for dag og år for år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting. Når en finner en f. et sted i folketellingen....men får problemer med å finne ut hvilken kirkebok...kan dette nye systemet enkleregjøre søket etter den kirkeboka? Før måtte en bla igjennom alle i området for å se hvilke som var sått sammen med hvilke men "nytt" navn.. Kan tenke meg et noe enklere søk i Sognehistorikk,  dvs albateisk søk så en slipper å bla igjenni\om hele sognet. Jeg ber vel om vor mye nå             Kirkeboksystemet og panteboksysteme fungerer utmerket, takk til de som har jobbet og rettet opp feil.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det nye systemet kan ein søkje på eit sokn og ein vil då få opp alle kyrkjebøkene som omfattar soknet uavhengig av kvar soknet har høyrt til til ulike tider. Dette er eit stort framsteg frå tidlegare, då ein ofte måtte vite at soknet hadde vore del av det og det prestegjeldet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke frustrert over den nye fremstillingen av kirkebøkene. Vil heller si øvelse gjør mester. Prøver meg frem, og ser at etter hvert finner jeg frem :rolleyes:Men jeg har et spørsmål om historikken. Før kunne jeg gå inn og søke på historikk for eksempel under  Troms og se om jeg den vegen kom lenger tilbake på et område. For eks Tranøy. Søker du på det området  så kommer kirkebøkene opp  men du får ikke med deg at noe ligger under Ibestad sokn. Mulig det har blitt svart på før men jeg spør .Er denne historikken med ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle soknehistorikken finst framleis her. Dersom ein ynskjer å kontrollere resultatet av søk i den nye løysinga kan ein samanlikne med desse listene frå det gamle systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se at folk er over den verste kneika med å lære seg noe nytt, og ser alle fordelene.

Det tok kortere tid enn jeg hadde regnet med - noe som må være en bekreftelse av at utviklerne har gjort en flott jobb!

 

Tråden burde vel nå egentlig redigeres til :

"Ikkje Skuffa og frustrert over ny kyrkjebokløysing lenger!"

 

;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager #109

 

På lørdag hadde vi 11 personer på kurs. ikke i lenker som så dan men rapportgenering og oppsette av rapporter m.m.
Det var nå ikke noe der som tyder på at dette problemet er tilbakelagt.
Vi skal ha ny samling på tirsdag og vi ser med spenning.

Nå får vi en forelesing på onsdag (kanskje 100 mennesker) og det blir spennende hva det gir.

Tror nok det bare er noen som er kommet over kneiken og at det står mange igjen.

Man kan jo nå starte registrering av alle spørsmål relaterte til dette emne, både her i DA, på historielag, i slektsgraupper, etc.

For å komme over kneiken kreves gode visninger til gode rettledning. Det står fortsatt en del. Det nytter ikke å henvise til at dette har vært nevnt tidligere. Det MÅ vises til konkrete sider (med lenker) hvor forklaringene stå for hvert tema. Det står også en del igjen.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke frustrert over den nye fremstillingen av kirkebøkene. Vil heller si øvelse gjør mester. Prøver meg frem, og ser at etter hvert finner jeg frem :rolleyes:Men jeg har et spørsmål om historikken. Før kunne jeg gå inn og søke på historikk for eksempel under  Troms og se om jeg den vegen kom lenger tilbake på et område. For eks Tranøy. Søker du på det området  så kommer kirkebøkene opp  men du får ikke med deg at noe ligger under Ibestad sokn. Mulig det har blitt svart på før men jeg spør .Er denne historikken med ?

 

 

Uten tidsavgrensing, med bare Tranøy på sogn, kom Ibestad opp med en kirkebok før 1757:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes%5B%5D=1927S1&start_year=&end_year=&text=

 

 

Ok. Så om jeg søker på Troms kommer alle kirkebøkene opp.

Det samme for Nordland :) o s v

 

Takker

.

Ja. Vil bare understreke at jeg ikke fylte ut noen andre rubrikker enn Sogn. Om jeg hadde tidsavgrenset til 1800-tallet, hadde jo ikke Ibestadboken kommet på trefflisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den nye løsningen hver dag nå og har ingen problemer med det i det hele tatt. Det er stort sett bare å hoppe i det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at det går bra for de fllestet kan være meget forskjellig.

Det har i det gamle systemet gjort det slik og slik med leing av data. Her er det noen andre innganger og rutiner som må bygge opp for og av den enkelte for at det skal bli like bra som de hadde det før eller mye bedre.

Det neste blir når de så skal lagre informasjonen. Her er det også forskjellige rutiner og forskjellige behov. Noen samler på de digitale bildene, noen på linker til de digitale bildene, noen vil ha pdf-dokumentasjon, noen vil ha lenker til den aktuelle kildeboka og til den aktuelle siden.

Dette krever en del forskjeller og det er individuelt. :huh:
Det er da for enkelt å si "Det fungerer bra for meg" og da tro og mene at alle andre har det tilsvarende :huh:

Vær mer ydmyk og innse at her er det mange måter og mange behov som skal tilfredstrilles. :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen samler på de digitale bildene

 

Då er det (i min nettelsar) berre å høgreklikke og velje å lagre biletet, akkurat som før

 noen på linker til de digitale bildene

 

Då klikkar ein berre på diskikonet ved enden av "brødsmulane", bildelenka er dermed kopiert og kan limast inn ved ctrl+V eller liknande

 

Oops, det var bilde-id. Men ein kan kopiere bildelenke ved å klikke info-teiknet, lenke-teiknet og deretter kopiere bildelenka.

noen vil ha pdf-dokumentasjon

 

Har aldri brukt dette, men tvilar på at det er vanskeleg. Fordel med nytt system er at det kan lagast pdf-hefte på opp til 100 sider.

noen vil ha lenker til den aktuelle kildeboka og til den aktuelle siden.

 

 

Heller ikkje så vanskeleg. Må vere innlogga og ha sett opp kjeldereferanse til å vere som i gammal løysing. Fordel med nytt system er at ein kan velje akkurat kva ein ynskjer å ha med i referansen. Etter at dette er sett opp er det berre å klikke disk-knappen på knappelinja, referansen er dermed kopiert og kan limast inn med ctrl+V osv.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær mer ydmyk og innse at her er det mange måter og mange behov som skal tilfredstrilles. :unsure:

 

Resten er stort sett spørsmål om kva ein er vant med og smak og behag. Men eg er einig i at enkelte ting krev litt tilvenjing. F.eks. likte eg dei gamle tettpakka oversiktene over kyrkjebøker godt, og er skuffa over at ein no får ørten sider med merkeleg sortering. Men så er spørsmålet kor ofte ein har bruk for dette. For ein finn stort sett det ein leitar etter også i det nye systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det kna være enkelt og det skal det også være og brukerne skal ha konkret sider og linker for å finne det som skal være til hjelp.

Man  skal ikke måtte lete omkring i mengder av svar for å finne det man skal ha tak i.

Det er greit at noen synes det er greit med bilder (image). For egen del henger jeg mer på lenker til de data jeg bruker og i begrenset form legger inn bilder til f.eks. kirkebøker. Det er jo derfor man har muligheten til å bruke skanna kmilder fordi man slipper å sende rundt en mengende image.

 

Vi gjør det forskjellig og en god del av mine kommentarer bygger på hva brukere sier og hva de leter etter.

Det kan være meget godt at noen klarer dette veldig bra, men andre gjør det ikke. Derfor er det ikke holdbart å si at det er enkelt. Synes en det er vanskelig, så må vi akseptere dette.

Troen er at dette blir bedre etter hvert og alle blir fornøyde.

 

Vi må innse dette. Det er fortsatt mange som holder til de gamle folketellingene (se svar i mange innlegg i DA) og for kilder henviser til amerikanske kilder for norske data, når dette ligger i norske databaser. Hvorfor gjør man det fremdeles og hvorfor utnyttes ikke de siste folketellinger fullt ut??

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tilbake til den gamle ordning - som alle forsto - selv amerikanerne.

Jeg er også skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke helt sikkert at alle forsto den gamle ordningen. Skjønt den riktig gamle ordningen, den som innebar å fysisk reise til de respektive arkivinstitusjoner, den forsto nok alle.

 

Fremtiden er et skremmende sted. Jeg kjenner nemlig ingen der. Alle jeg kjenner lever for det meste i fortiden, et veldig trygt og godt sted å være.

 

De mest oppegående lever kanskje heller i nuet, dog har vi døgnfluen.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På møtet på RA som ble holdt i går var det over 100 tilstedeværende.
Det var en rekke spørsmål.

Det var gode forklaringer og inntrykket fra de tilstedeværende var at dette var meget nyttig og lærerikt. Her fikk man forklaringer på det meste samt at noen ting ble tatt tilbake til utviklerne.

Dette viste også at nivået på tilstedeværende var meget variabelt.
Men et gjennomgående godt opplegg og godt resultat.

Slike burde være mange steder. Visualisering av hvordan ting skal gjøres er ofte mye bedre enn mange skrevne ord.
Det er helt klart at å vise til at det står omtalt tidligere er dårlig metode. Gode hjelpeforklaringer som er godt illustrert er løsningen.

Håper imidlertid at det blir en gjentagelse en gang på høsten. Det trenges sikkert en oppfrisking og også fange opp flere brukere av skanna kilder.

Lurer på hvor mange som nå registrerer seg som brukere for å få full nytte av muligheten med PDF. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også en annen fordel med å logge seg inn, i brukerforumet får man jo da opp alle nye poster siden siste innlogging, det kan jo spare en for mye blaing og søking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No i kveld fekk eg eit nytt problem med ei kyrkjebok som tydeleg er borte...

 

Eg ville ha døypte på Askøy i 1862, og når eg søkte på Askøy og 1862, fekk eg ingen alternativ med døypte!!  Kvar er boki vorti av?

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor(dan) du søkte.

Her er et søk som får opp 6 treff. Fylte ut sokn og Fra/Til: 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes%5B%5D=1247S2&start_year=1860&end_year=1864&text=

 

4 av dem inneholder dåp. Hadde jeg begrenset søket til å bare gjelde dåp hadde jeg nok fått 4 treff.

Som vist her:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes%5B%5D=1247S2&listtype%5B%5D=dp&start_year=1860&end_year=1864&text=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstalet 1862 gjev 5 treff:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes%5B%5D=1247S2&start_year=1862&end_year=1862&text=

 

Det som kan vere forvirrande er at dersom ein søkjer på prestegjeld får ein berre opp kyrkjebøkene for den tida prestegjeldet eksisterte. F. eks. vil ein ved søk på Bremanger prestegjeld ikkje få opp kyrkjebøker frå Kinn som Bremanger var ein del av før det vart eigen kommune. (Men på dette området var ikkje det gamle systemet noko betre). Skal ein finne fram i den nye kyrkjebokløysinga må ein altså helst vite kva for eit sokn ein er ute etter. Då vil ein få opp alle kyrkjebøkene uavhengig av prestegjeld som inneheld dette soknet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.