Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Bygdeboka for Åsane bind 3


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Under gården Mellingen i Åsane skal det finnes en Mons som hadde tre ekteskap hvorav det tredje ekteskapet ble inngått 21. juni 1775

 

Det gjelder:

 

Mons Olsen Ulvesæter f 1724 døde etter 1797 gift 21. juni 1775 med Brita Monsdatter Myking f.1745 på Osterøy d. 1792.

 

Så vidt jeg har fått info om hadde dette paret barns:

 

1) Brita (Bertha) Monsdatter 1775 - 1827 gift 1798 med Gunder Baardsen 1771-1807

g.2.g m. Andreas Gjerding d-1826 i Bergen

 

2) Johanne Monsdatter f. 1786

 

Hva mer finnes av info i Bygdeboka for Åsane bind 3 om denne familien? Hadde Mons og Brita flere barn? Hvor var Brita egentlig fra?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

 

Brita Monsdtr, Myking 1745-1792 var datter av Mons Olsen og Anna Johannesdtr. Myking på Osterøy.

 

Ettersom Mons Olsen Ulvesæter giftet seg med Brita i 1775 tolker jeg bygdeboka slik at de hadde følgende barn sammen.

 

1. Brita 1775, som du selv nevner over

 

2. Anna f. 1777, konfirmert i 1793

 

3. Ole f. 1778, nevnt i et odelsskjøte i 1797, bosatt i Bergen

 

4. Gjertrud f.1780, nevnt i skiftet etter moren i 1792

 

5. Marta  1782-1782

 

6. Marta f. 1783, nevnt i skiftet etter moen i 1792

 

7. Johanna f.1760- d 1801 bosatt i Bergen

 

I 1794 flyttet Mons til Bergen med de yngste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Brita giftet seg med Gunder Baardsen 9. mai 1798 blir hun registrert som Bertha og bruker det navnet siden, er det tilfeldig? Johanna ble vel født i 1786, hun bor hos søsteren Berta (Brita) i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kirkesogn hørte Myking på Osterøy til? Var det Hosanger eller var det Hamre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanna var som du sier født i 1786 og ikke 1760 som jeg kom i skade for å skrive.

Når det gjelder skrivemåte av navn, så ble Brita, Berta, Brite med og uten t/th brukr om hverandre. Hva som er rett eller galt i dette tilfellet vet jeg ikke. Jeg ville vel ha forholdt meg til hva som er skrevet i kirkeboka ved dåpen. Den har jeg ikke sjekket.

I 1801 finner jeg Myking (Møking) under Gjerstad Sogn i Haus.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011250&gardpostnr=63&merk=63#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe mer info om barna til Mons Olsen Ulvesæter og Brita i 1775. Og hva finnes av info om Mons Olsen og hans foreldre og søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 2 står det at Mons flyttet til Bergen i 1794 sammen med de yngste barna. Hvilket etternavn brukte Mons i Bergen og finnes det noe info om Mons sine barn og etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.