Gå til innhold
Arkivverket

Feil på eiendomssøk Hedmark og Oppland


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Viser til https://forum.arkivverket.no/topic/202447-skuffa-og-frustrert-over-ny-kyrkjebokløysing/?p=1708665

 

Dessverre har det oppstått en feil i dataene for eiendomssøk på panteregistrene for Hedmark og Oppland, som gjør at alle eiendommene kobles til den samme siden i et panteregister. Feilen ligger i et script som overfører dataene fra gammel til ny løsning. 

 

Beklager ulempene dette medfører. Når feilen er funnet og rettelsen testet, tar det et par timer å kjøre inn panteregistrene det gjelder på nytt.

 

Eiendommer i de andre fylkene (som har fått eiendomssøk), fungerer som det skal.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg identifisert feilen, rettet den og testet. Har også startet scriptet som overfører og kobler sammen eiendommer og sider. Kildene vil bli rettet fortløpende, men dette er en ganske tung prosess, og alle kildene vil ikke være ferdig rettet før ca. kl. 1600 i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om når dette kan være rettet? Jeg føler meg nesten tatt ut i streik her og får ikke gjort den jobben jeg holder på med. Tar det lang tid å rette ønsker jeg den gamle metoden tilbake slik at jeg kan fortsette med det jeg jobbet med.

I forrige innlegge sies det at feilen er identifisert og rettet men at alt ikke vil bli rettet før senere i dag. Ittno er rettet enda. Samme feil på gard nr. 27..

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om når dette kan være rettet? Jeg føler meg nesten tatt ut i streik her og får ikke gjort den jobben jeg holder på med. Tar det lang tid å rette ønsker jeg den gamle metoden tilbake slik at jeg kan fortsette med det jeg jobbet med.

I forrige innlegge sies det at feilen er identifisert og rettet men at alt ikke vil bli rettet før senere i dag. Ittno er rettet enda. Samme feil på gard nr. 27..

 

Les innlegget over, så får du svar på det du spør om.

 

Ellers finnes det en workaround. Skulle til å skrive det men Torbjørn Igeltjøn kom meg i forkjøpet (takk) : https://forum.arkivverket.no/topic/202447-skuffa-og-frustrert-over-ny-kyrkjebokløysing/?p=1708724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg gjette på hvilket sidetall jeg skal skrive da ? Det blir som å tippe lotto.. La oss få tilbake den gamle til alt er fikset.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at sidetallet i trefflista er riktig, selv om en havner feil. Setter du det sidetallet som står i trefflista for aktuell gård inn i rubrikken for side, kommer du på riktig gård.


Her er trefflista for gårdsnummer 27: https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/search?f[]=04&k[]=0412&gnr=27&bnr=&matrnr=&lnr=&other_no=&name=

 

Bruk 2 har s. 969 på trefflista, men en havner på s. 1001-1002 når en trykker på sidetallet:

https://media.digitalarkivet.no/tl20071026311099

 

Erstatt 1001-1002 med 969 i bildet over, så kommer du rett.

 

Stemmer dette, Espen?

 

Jo, Bjørgerud heter det her og det har nr. 27/2

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har scriptet kjørt forbi de 3 kildene som GNR 27 ligger i, så da er lenkene også i orden. Men det gjenstår naturligvis en del.

 

Men ja, prinsippet er riktig med å taste inn sidetallet som du hadde forventet å komme til. Da for de som fremdeles peker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ellers finnes det en workaround.

 

Vennligst gi en forklaring på hva dette betyr. På skikkelig norsk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det fanst ein omveg rundt problemet. Den omvegen vart forklart av meg og av Anne-Lise, men er ikkje lenger aktuell når problemet er løyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Torbjørn :)

 

(Merkelig at det skal være nødvendig å bruke engelske ord, der norske hadde fungert like bra.... :angry:  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven døtte, det kom 27/2 riktig. Når det blir fungerende slik så finnes det ikke å klage.på. Da vil dette fungere meget bra. Takker!   Venter med å teste mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Merkelig at det skal være nødvendig å bruke engelske ord, der norske hadde fungert like bra.... :angry:  )

Bare en komentar til Else.  :)

Norge har valgt å bruke ett universelt (engelsk) dataspråk.

 

Våre venner svenskene har valg å forsvenske  dataspråket.

Der heter software/hardware,   mjukvara/hårdvara  o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nr. 12:

 

Et universelt dataspråk, ja, det fungerer sikkert bra hvis man kommuniserer utelukkende med likesinnede (les: fagfolk). Henvender man seg derimot til et større, ikke-faglig publikum, bør man sørge for å bruke det språket folk flest forstår. I dette tilfellet: Norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.