Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker opplysninger om Løvold fra Vanylven


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Er det avklart hvem hun var, denne Synneve Anders- eller Pedersdatter som skal være født 1820 i Davigen? Jeg spør fordi jeg har en  Synneve Andersdatter, hvor videre skjebne er ukjent:

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070418640253

Hei,

 

her er et klipp fra bygdeboka for Vanylven (1965) hvor en kan lese følgende:  "Støyle-Synneve var frå Ålfoten i Nordfjord og var gift med Jon Støylen under Løvoll. Ein sundag kring 1830 gjætte ho kyrne for gardbrukarane i Åheimsbygda oppe ved Bekslevatnet.  Då kom bjørnen og såg seg ut ei kvige, men Synneve skreik og hua for å skrema udyret.  Folk som var ved kyrkja på Åheim høyrde dette og nokre karar gav seg i  veg opp på fjellet.  Der fann dei Synneve i kamp med bjørnen om kviga og det lukkast for dei å berga både kona og kyra.  Men Synneve vart hås etter all skrikinga og fekk mein av det all sin dag.  Etter ein annan versjon hende dette i "Slåtta" i Åheimsbygda."

 

Slike historier blir jo som regel overdrevet en god del.  

 

Jon Støylen her, er Jon Kristensen Løvold, husmann.  Synneve er kona hans, og som du riktig har funnet fram til i kirkeboka for Daviken, født 15. des. 1819.

 

Fant henne som konfirmant i 1835: Konfirmert 15. november i Davik, med attest av presten:  "Kundskab maadelig, Opførsel meget god." 

 

Men vielsen har heller ikke jeg funnet, annet enn at de er anført som gift da første barnet kom i 1846.

 

Angående Jon Kristensen Løvold (1818-1877), hadde han et barn "på si" med Dorte Ingebrigtsdatter Ekremseter.  Disse fikk datteren Johanne Jonsdatter Løvold (1843-1918).  Da var han anført som ugift, han var da tjenestekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sitatet fra bygeboka, Hallvard. Hvis dette er riktig Synneve Andersdatter,  var hun ikke fra Ålfoten, men fra Kjølsdalen på nordsiden av fjorden, men hun kan selvfølgelig på et tidspunkt vært tjenestejente eller noe slikt, i Ålfoten.  Skulle gjerne sett dokumentert ekteskapet for å få bekreftet dette.  Jeg har heller ikke funnet noe i kirkebøkene. Om det er denne Synneve som ble gift til Løvold har jeg registrert aner bakover i tid.

 

Ad innlegg 24: "Kjølstad" er vel Kjøllesdal som er et gårdsnavn i Kjølsdalen, men "min" Synneve var ikke født på Per/Andersbruket, men på Lukas-bruket.  Her er det vel noen har registrert noe feilaktig på FS .. <_<

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad innlegg #23:

 

Elisa Olina Johansen

Norway Baptisms, 1634-1927
birth:
26 July 1855

christening:
5 August 1855
VANYLVEN, MORE OG ROMSDAL, NORWAY
father:
John Christensen
mother:
Synneve Andersdr

Møre og Romsdal fylke, Vanylven i Vanylven, Ministerialbok nr. 501A06 (1844-1868), Fødte og døpte 1855, Side 44
Permanent bilde-ID: kb20050728010334
Brukslenke for sidevisning: https://media.digita...b20050728010334

 

Her ser jeg at en Kari Andersdatter Myklebust er fadder. Myklebust og Kjøllesdal ble brukt om hverandre om samme gård, så det er rimelig at dette er søsteren til Synneve, Kari Andersdatter født i 1821.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser nå på dette igjen, da spesielt Synnøve Andersdatter. Finner kun denne som Tor nevner, som er fra "Kiølsdal". Treet jeg jobber med tilhører en som er DNA match til begge foreldrene mine, og nå har jeg akkurat funnet ut at min mor har aner i Ålfoten, på Myklebust. Hadde håpet dette kunne være forbindelsen. Viktigst av alt er selvsagt at treet blir riktig. Er det noen andre potensielle Synnøver i nærleiken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så farfaren hennes er Ingebrigt Baltersen Bjørhovde?? Tor? Da kan dette kanskje stemme likevel på et vis mht DNA matchene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det står Myklebust som etternavn på mora ved dåpen til datteren Elisa Christiane, også en Kari Andersdatter Myklebust er fadder, som Tor nevner. Ser ut som denne Synnøve Andersdatter kom fra Kjøllesdal. Snipp fra Davik bygdebok.

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20050728010298

myklebust kjøllesdal.JPG

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.